MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej ze strefą płatnego parkowania w Krakowie? Nie będzie poszerzania i zróżnicowania w niej opłat

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na razie nie będzie rozszerzenia i zróżnicowania opłat w strefie płatnego parkowania w Krakowie.
Na razie nie będzie rozszerzenia i zróżnicowania opłat w strefie płatnego parkowania w Krakowie. Andrzej Banaś
- Nie ma planów poszerzenia strefy płatnego parkowania w najbliższym czasie – poinformował Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. Na razie w urzędzie nie widzą także możliwości, by weszły w życie nowe zasady opłat w SPP, które mają polegać na tym, że osoby spoza Krakowa będą płacić większe stawki.

5 sierpnia miały wejść w życie nowe cenniki opłat za parkowanie dla mieszkańców i przyjezdnych. Miały wzrosnąć ceny tylko dla osób, które nie posiadają Karty Krakowskiej. Takie rozróżnienie cen miało być wprowadzone jedynie przy płatności mobilnej. Jednak termin tych zmian zostanie przesunięty.

Dlaczego nie mogą obowiązywać od 5 sierpnia tego roku? Jest to spowodowane unieważnieniem części uchwały (dotyczącej rozróżnienia w formie płatności i ograniczenia ich tylko do płatności mobilnych) przez wojewodę. Radni odwołali się co prawda od tej decyzji, a Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do ich argumentacji. Jednak wojewoda małopolski z kolei złożył skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wspomnianego wyroku, a rozstrzygnięcie w tej sprawie jeszcze nie zapadło. Nie wiadomo także kiedy to nastąpi i czy będzie to w tym roku.

Od 5 sierpnia 2024 r. dla kierowców posiadających status Karty Krakowskiej, stawki w podstrefach miały wynieść (kolejno w podstrefach A, B, C):

  • za pierwszą godzinę postoju: 6 zł, 5 zł, 4 zł
  • za drugą godzinę: 7 zł, 6 zł, 4 zł
  • za trzecią godzinę: 8 zł, 7 zł, 4 zł
  • za czwartą i kolejne godziny: 6 zł, 5 zł, 4 zł

Dla kierowców, którzy nie posiadają statusu Karty Krakowskiej, stawki w podstrefach przedstawiały się następująco (kolejno w podstrefach: A, B, C):

  • za pierwszą godzinę postoju: 9 zł, 8 zł, 7 zł
  • za drugą godzinę: 10 zł, 9 zł, 8 zł
  • za trzecią godzinę: 11 zł, 10 zł, 9 zł
  • za czwartą i kolejne godziny: 9 zł 8 zł 7 zł

Radni z Komisji Infrastruktury próbowali dowiedzieć się też, co w tej sytuacji z planowanym poszerzeniem SPP. Taka decyzja nie może zapaść w najbliższej przyszłości, gdyż problemem jest m.in. zakup nowych parkomatów, na które nie przewidziano funduszy w budżecie.

- W planach jest zakup używanych urządzeń z Warszawy – zapowiedział wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, który zwrócił również uwagę, iż to nie jedyny problem, który spowalnia proces poszerzenia SPP. Dodatkowym są także koszty związane z infrastrukturą (oznaczenie SPP).

- Jeśli będziemy rozważać objęcie jakiegoś obszaru strefą płatnego parkowania, bardzo prosiłbym, by mieszkańcy otrzymali informacje przed objęciem danego terenu strefą, na temat planowanej organizacji ruchu i parkowania. Gdzie planowane są miejsca objęte SPP. Bo o ile w centrum miasta jest to sprawa prostsza, to w przypadku bloków nie będzie to czytelne. Chcemy, aby konsultacje odbywały się w oparciu o dokładne analizy i zewidencjonowane miejsca – zaproponował Jakub Kosek (Koalicja Obywatelska), przewodniczący Rady Miasta Krakowa.

Przypomnijmy, że w planach miasta było poszerzenie obszaru płatnego parkowania o nowe rejony takie jak:

  • Sektor B30 – poszerzenie na dalszy fragment Czarnej Wsi;
  • Sektor C23 – rejon za rondem Matecznego w kierunku ul. Turowicza;
  • Sektor C24 – rejon pomiędzy ul. Za Torem, Aleją Pod Kopcem do ul. Wielickiej;
  • Sektor C31 – rejon Błoń oraz Czarnej Wsi z wyłączeniem obszaru Cichego Kącika;
  • Sektor C32 – rejon Bronowic wzdłuż ul. Armii Krajowej do wysokości ul. Bronowickiej;
  • Sektor C33 – rejon wzdłuż ul. Bronowickiej do ul. Armii Krajowej oraz torów kolejowych.

O płatności w niedziele pytał z kolei radny Michał Starobrat (Kraków dla Mieszkańców). Otrzymał odpowiedź, iż miasto nie ma w planach takich zmian.

Obecne plany urzędników są takie, by nowe zasady w Strefie Płatnego Parkowania, czyli zróżnicowanie w niej opłat i ewentualne rozszerzenie obszaru ich pobierania zostały wprowadzone za dwa lata, a więc od sierpnia 2026 roku.

Po co są strefy czystego transportu?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska