Spis treści
Pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na oferowane przez firmę benefity
W badaniu na zlecenie Enter The Code 75 proc. respondentów zadeklarowało, że w trakcie aplikowania do firmy zwraca uwagę na ofertę benefitów, a połowa uważa, że są one istotnym dodatkiem do wynagrodzenia. Jednocześnie 66 proc. ankietowanych zadeklarowało, że rozważyłoby propozycję pracy z identycznym wynagrodzeniem, jeśli oferowane benefity będą lepiej dopasowane do ich potrzeb.
– Badania potwierdzają, że benefity są tym, co może zaważyć na wyborze oferty, a tym samym przyczynić się do pozyskania przez firmę najlepszych kandydatów – mówi Dominik Pieczewski, ekspert z Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów. – Mądrze prowadzona polityka benefitowa, bazująca na elastycznym, dostosowanym do potrzeb i oczekiwań wachlarzu korzyści pozapłacowych, jest też pomocna w utrzymaniu pracowników i podtrzymaniu ich zaangażowania – dodaje.
Jeszcze benefit czy już standard?
Według raportu „Oferty pracy w Polsce. Monitoring procesów rekrutacyjnych na polskim rynku pracy”, opracowanego w lipcu br. przez firmę Grand Thornton, oferty pracy zawierają dużą liczbę benefitów – średnio 6,6 na ogłoszenie. Najczęściej są to:
- szkolenia (86 proc. ogłoszeń),
- pakiet medyczny (65 proc.)
- pakiet sportowy (54 proc).
Jednak z badania Enter The Code wynika, że te „typowe benefity” są uznawane za standard, a nie bonus. Prywatną opiekę medyczną postrzega w ten sposób 45 proc. ankietowanych, szkolenia 42 proc., a kartę sportową 37 proc. Jako benefit „nie bronią się” też ubezpieczenie na życie i elastyczne godziny pracy – za standard uznaje je odpowiednio 55 i 42 proc.
Jakie benefity są proponowane, a jakie są rozważane przez polskich pracodawców?
– Z naszych obserwacji, wynika, że najgoręcej dyskutowanymi propozycjami są: 4-dniowy tydzień pracy, dodatkowe, płatne dni wolne oraz urlop menstruacyjny – mówi Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
Z tegorocznego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” firmy Personnel Service, wynika, że co trzeci pracownik chciałby benefitu w postaci 4-dniowego tygodnia pracy, a 9 proc. ankietowanych firm planuje wprowadzenie takiego rozwiązania. Według innego raportu – „People at Work 2023” firmy ADP – z krótszego tygodnia pracy jako benefitu może korzystać w Polsce 10 proc. pracowników.
– Temat 4-dniowego tygodnia pracy pojawia się zwłaszcza w kontekście dbałości o zdrowie psychiczne i dobrostan zatrudnionych. Badania skutków czterodniowego tygodnia roboczego, przeprowadzone w ubiegłym roku przez naukowców z University of Cambridge i z Boston College w USA, wykazały, że zredukowanie liczby dni pracy do 4 w tygodniu znacząco obniżyło wskaźniki stresu i chorób wśród pracowników – komentuje Pieczewski.
Dodatkowo coraz większą popularność zyskuje benefit w postaci dodatkowych, płatnych dni wolnych. Tym bardziej, że ich wprowadzenie zależy wyłącznie od możliwości pracodawcy i nie jest ograniczone przepisami kodeksu pracy, który określa minimum, a nie maksimum urlopu wypoczynkowego.
Jak wskazują autorzy badania, urlop menstruacyjny „budzi obecnie chyba najgorętsze dyskusje", ponieważ przez niektórych to rozwiązanie postrzegane jest jako „dyskryminujące w stosunku do mężczyzn".
– Nie ma mowy o dyskryminacji – podkreśla Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu GFKM. – To jest kwestia istotna, bo dotyczy około 40 proc. pracowników. Należy podjąć dyskusję na ten temat i stopniowo wypracowywać konkretne rozwiązania – może właśnie w zakresie benefitów – dodaje.
Jak bardzo pożądanym rozwiązaniem jest urlop menstruacyjny, pokazują badania Pracuj.pl „Praca w czasach zmian”, z którego wynika, że 6 na 10 ankietowanych pań zadeklarowało, że możliwość skorzystania z takiego urlopu to benefit, który w ich opinii stanowiłby znaczną przewagę konkurencyjną danej firmy jako pracodawcy. Pierwszym w Europie krajem, który wprowadził urlop menstruacyjny – i to nie jako benefit, ale od razu do Kodeksu pracy – jest Hiszpania. Ustawa daje prawo do trzydniowego urlopu miesiączkowego z możliwością przedłużenia do pięciu dni. Wymagane jest zaświadczenie lekarskie potwierdzające określone dolegliwości.
