Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do 2014 rozbudują ciasny dworzec autobusowy

Piotr Tymczak
Na dworcu autobusowym wybudowanym w 2005 roku są 32 perony. To stanowczo za mało
Na dworcu autobusowym wybudowanym w 2005 roku są 32 perony. To stanowczo za mało Anna Kaczmarz
Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie trzeszczy w szwach. Brakuje na nim miejsc dla autokarów, nie ma parkingu dla pasażerów. Problemy ma rozwiązać planowana rozbudowa górnej płyty postojowej.

- Zarząd jest zdeterminowany, aby powstała ona jak najszybciej - mówi Marcin Wnuk, kierownik biura zarządu RDA.- Dworzec jest przepełniony, autokary już ledwo się na nim mieszczą. W sumie są tu 32 perony, a odpraw jest ponad tysiąc dziennie. Nie ma też parkingu, na którym autobusy mogłyby mieć postój podczas oczekiwania na podjazd do peronu.

Obecnie krakowski dworzec składa się z 18 peronów na poziomie parteru i 14 na płycie górnej. Wielkim problemem jest brak miejsc parkingowych dla pasażerów. Samochód można zostawić na okolicznych ulicach w strefie płatnego parkowania albo na górnej płycie Dworca Głównego PKP i przejść z bagażami około 200 metrów. Budowa nowej płyty rozwiązałaby ten kłopot.

- Tam wydzielonych zostałoby przynajmniej kilkanaście miejsc, na których można byłoby zaparkować samochód na krótki czas - informuje Marcin Wnuk.

Kilka lat temu powstała wstępna wizualizacja rozbudowy płyty RDA, a jej koszt szacowano na ok. 6 mln zł. Teraz wizja jest dostosowywana do uwarunkowań terenowych. Nowa płyta planowana jest nad obecnym dworcem autobusów MPK.

- Wraz z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu prowadzimy uzgodnienia, w których miejscach powinny zostać ulokowane podpory pod nową płytę, aby nie przeszkadzało to wjazdowi na przystanki MPK autobusom przegubowym i wysiadaniu pasażerów - przyznaje Marcin Wnuk.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to projekt nowej płyty może powstać jeszcze do końca tego roku, a wtedy inwestycja mogłaby ruszyć w przyszłym roku i potrwać około dwóch lat. Dzięki temu powierzchnia dworca zwiększyłaby się o około 30 procent. Ze względu na to, że na razie nie wiadomo, ile będzie trzeba wykonać podpór, trudno oszacować koszt inwestycji. W całości ma ją sfinansować RDA, który zaciągnie na nią kredyt.

Dworzec został otwarty w listopadzie 2005 roku jako część Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Koszt inwestycji wyniósł ponad 24 mln zł. Na miejscu m.in. starego dworca wybudowano Galerię Krakowską. Dworcem zarządza spółka Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie Sp. z o.o. powołana w 2003 roku przez województwo małopolskie, gminę Kraków i PKS w Krakowie SA.

Euro 2012 w Krakowie: zdjęcia, wideo, informacje! [SERWIS SPECJALNY]

Wybieramy Superkota! Zobacz fantastyczne zdjęcia kotów i oddaj głos na najpiękniejszego!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska