https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Do 2014 rozbudują ciasny dworzec autobusowy

Piotr Tymczak
Na dworcu autobusowym wybudowanym w 2005 roku są 32 perony. To stanowczo za mało
Na dworcu autobusowym wybudowanym w 2005 roku są 32 perony. To stanowczo za mało Anna Kaczmarz
Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie trzeszczy w szwach. Brakuje na nim miejsc dla autokarów, nie ma parkingu dla pasażerów. Problemy ma rozwiązać planowana rozbudowa górnej płyty postojowej.

- Zarząd jest zdeterminowany, aby powstała ona jak najszybciej - mówi Marcin Wnuk, kierownik biura zarządu RDA.- Dworzec jest przepełniony, autokary już ledwo się na nim mieszczą. W sumie są tu 32 perony, a odpraw jest ponad tysiąc dziennie. Nie ma też parkingu, na którym autobusy mogłyby mieć postój podczas oczekiwania na podjazd do peronu.

Obecnie krakowski dworzec składa się z 18 peronów na poziomie parteru i 14 na płycie górnej. Wielkim problemem jest brak miejsc parkingowych dla pasażerów. Samochód można zostawić na okolicznych ulicach w strefie płatnego parkowania albo na górnej płycie Dworca Głównego PKP i przejść z bagażami około 200 metrów. Budowa nowej płyty rozwiązałaby ten kłopot.

- Tam wydzielonych zostałoby przynajmniej kilkanaście miejsc, na których można byłoby zaparkować samochód na krótki czas - informuje Marcin Wnuk.

Kilka lat temu powstała wstępna wizualizacja rozbudowy płyty RDA, a jej koszt szacowano na ok. 6 mln zł. Teraz wizja jest dostosowywana do uwarunkowań terenowych. Nowa płyta planowana jest nad obecnym dworcem autobusów MPK.

- Wraz z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu prowadzimy uzgodnienia, w których miejscach powinny zostać ulokowane podpory pod nową płytę, aby nie przeszkadzało to wjazdowi na przystanki MPK autobusom przegubowym i wysiadaniu pasażerów - przyznaje Marcin Wnuk.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to projekt nowej płyty może powstać jeszcze do końca tego roku, a wtedy inwestycja mogłaby ruszyć w przyszłym roku i potrwać około dwóch lat. Dzięki temu powierzchnia dworca zwiększyłaby się o około 30 procent. Ze względu na to, że na razie nie wiadomo, ile będzie trzeba wykonać podpór, trudno oszacować koszt inwestycji. W całości ma ją sfinansować RDA, który zaciągnie na nią kredyt.

Dworzec został otwarty w listopadzie 2005 roku jako część Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Koszt inwestycji wyniósł ponad 24 mln zł. Na miejscu m.in. starego dworca wybudowano Galerię Krakowską. Dworcem zarządza spółka Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie Sp. z o.o. powołana w 2003 roku przez województwo małopolskie, gminę Kraków i PKS w Krakowie SA.

Euro 2012 w Krakowie: zdjęcia, wideo, informacje! [SERWIS SPECJALNY]

Wybieramy Superkota! Zobacz fantastyczne zdjęcia kotów i oddaj głos na najpiękniejszego!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
podroznik
Agencja Studiotg-informacja dla pieszych odwiedzajacych dworzec..mozna sledzic zmiany w ruchu w ciagu remontu ,przejscie na r.d.a.-te informacje to kpina z ludzi -strona nieczynna .jest nt.duzo i jeden smietnik .po co to pisac bzdury i nieprawda ,czy w Krakowie nie potrafia inaczej ,powaznie i odpowiedzialnie ,jednak nie tylko lekcewaza ludzi i nie odpowiadaja za to
j
jan
od kilku lat budowa i balagan i brak informacji jak dojsc do peronow Pkp . Krakow sie chwali ,ze,, bez barier,, ,a tu - dla podroznych ,a czesto niepelnosprawnych to koszmar byc na tym dworcu i te schody .Kto byl- widzial ,tylko bezdomni i pijani chca zarobic -noszac bagaze .Przedostac sie z peronow pkp do R.D.A. - tez brak informacji i tez koszmar.Reszta bez komentarzy .To wstyd dla Krakowa !!!
j
jan
od kilku lat budowa i balagan i brak informacji jak dojsc do peronow Pkp . Krakow sie chwali ,ze,, bez barier,, ,a tu - dla podroznych ,a czesto niepelnosprawnych to koszmar byc na tym dworcu i te schody .Kto byl- widzial ,tylko bezdomni i pijani chca zarobic -noszac bagaze .Przedostac sie z peronow pkp do R.D.A. - tez brak informacji i tez koszmar.Reszta bez komentarzy .To wstyd dla Krakowa !!!
J
Jarek
W Krakowie wszystko buduje sie na dzis, na jutro, a nigdy o 20-30 lat do przodu od chwili zaczecia budowy, czesto slyszymy ze maja za malo srodkow na optymalne archiktoniczne projekty, ktore duzo kosztuja..kasy zawsze brakowalo i brakowac bedzie, trzeba tak zaprojektowac zeby budowac etapami. To samo bedzie z nowym terminalem lotniska, projekt wygrala najtansza firma, i jeszcze nie zaczeto budowy, a juz jest za maly, a zanim wybuduja na 100% juz bedzie za maly, planowanie rozbudowy lotniska zaczeto od 2005 roku, do tej pory zadnych robot nie zaczeto, a projekt maja gotowy od 2007- 2008, i jezeli zaczna, budowac beda nastepne 5 lat budowac...czyli potrzeba okolo 15 lat by cokolwiek sie zmienilo i jak wszystko i zawsze... lotnisko bedzie za male, dalej nadajace sie do rozbudowy, tuz po oddaniu do uzytku...pozdrawiam Jarek
n
nikoś
O jakiej wspólnej kasie publicznej gadasz????? Przecież to jest spółka i ma swój budżet !
g
gość
najciekawsze na dworcu autobusowym są:
- nie myte posadzki i zatoczki
- syf wszedzie
- bezdomni pod mostem.
Kraków wielki to był ...ale za Kazimierza Wielkiego!
P
Paweł
a w Krakowie strategiczne projekty powierza się dziadkom z wizjami sprzed 40 laty. To jest chore co się dzieje w tym mieście i jak zwykle nikt za to nie odpowiada. Ciągle powiela się prace i generuje koszty, a potem miasto ma dług w okolicach 600mln złotych. Jakby jeden z drugim musiał zapłacić z własnej kieszeni to na drugi raz zastanowiłby się dwa razy komu warto powierzyć tak ważne inwestycje i w takim mieście jakim jest Kraków. My do cholery nie jesteśmy (z całym szacunkiem) drugimi Myślenicami!!!!!
T
Tiger
A mnie niech ktoś wytłumaczy jak można było zaprojektować dworzec na tak krótki okres? Chyba są w Krakowie planiści, inżynierowie itd i są w stanie przewidzieć mniej więcej przyrost zapotrzebowania na nowe stanowiska dla autobusów. Ewentualnie trzeba było przygotować całkowity plan rozbudowy na lata, a nie dobudowywać jakieś elementy nie pasujące do całości. Już brak parkingu dla podróżnych świadczy o braku pojęcia o projektowaniu takiego przedsięwzięcia. Dlaczego kolejny raz w Krakowie za projektowanie tak ważnych dla miasta obiektów zabierają się nieudacznicy? Dlaczego nie korzysta się z doświadczonych architektów ?
q
qwerty
Niech mi ktoś wytłumaczy po co wybudowano nowe szklane zadaszenie z kratownicową konstrukcją a la stadion Wisły nad wejściem do nowego dworca podziemnego? Już teraz jest praktycznie w całości zasłonięte przez estakadę dojazdową na górny poziom RDA a teraz jeszcze planują dorzucić nową płytę. To powinno być wszystko połączone w jedną bryłę + powiększenie budynku dworca RDA o 2 kondygnacje + 2 nowe kondygnacje parkingu + przebudowa fasady galerii od placu europejskiego, żeby przypominało wejście na dworzec + kładka dla pieszych od parkingu nad peronami w stronę muzeum AK. Większość z tego była bądź jest planowana, ale zwykle wygrywają jakieś gnioty w stylu szklanych daszków czy estakad.
B
BUSOMAT.PL
Może faktycznie lepiej troche przeprojektowac rozklad stanowisk.
P
Podpisik
jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że mamy urzędasów, a nie urzędników i że nikt nie dba o publiczną kasę... jak budować, to raz a porządnie, a nie co dziesięć lat lepić kawałki i doczepiać to i tamto, albo budować od nowa
tak to jest, jak się wydaje nie swoje pieniądze tylko z budżetu, a nie ma świadomości, że budżet to WSPÓLNA kasa
J
Janek
Ja się pytam, czy nie można było pomyśleć o parkingach jak budowano obecny dworzec?? Cała organizacja dworca jest strasznie błędna. To jest śródmiejski dworzec autobusowy powinien byc przelotowy, ale brakuje gdzieś na obrzeżach drugiego gdzie spokojnie autobusy mogły by przyjechać i oczekiwać. Teraz długodystansowe kursy oczekują długo i zajmują miejsca. A inna sprawa to wygląd Wschodniej części dworca, RDA i MPK, już teraz jest to pustynia betonowa, a dąży się do tego żeby jeszcze bardziej zabudować i stworzyć kolumnadę betonową.
Jak patrzę na postępowanie wszystkich użytkowników terenu to można powiedzieć że każdy sobie rzepkę skrobie, a potem wyjdzie moloch komunikacyjny w którym nikt nie będzie potrafił się odnaleźć.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska