https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Do Zakopanego dwie szybkie trasy kolejowe [WIDEO]

Grzegorz Skowron
Linia przez Podłęże i Piekiełko (na niebiesko) jeszcze bardziej skróci dojazd do Zakopanego niż remontowana trasa przez Kalwarię
Linia przez Podłęże i Piekiełko (na niebiesko) jeszcze bardziej skróci dojazd do Zakopanego niż remontowana trasa przez Kalwarię Fot. AP Photo/Lefteris Pitarakis
Inwestycje. Podróż pociągiem z Krakowa pod Tatry potrwa 2 godz. 15 minut, a może i krócej

Za kilka lat zajedziemy pociągiem do Zakopanego szybciej niż samochodem po zatłoczonej „zakopiance”. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe intensywnie przebudowywuje istniejącą trasę przez Kalwarię Zebrzydowską i Suchą Beskidzką. Ale na tym nie koniec - przygotowywuje się także do budowy nowej linii przez Podłęże i Piekiełko.

Jedyna w Polsce trasa alpejska na Kasprowym Wierchu. Sezon narciarski w Tatrach rozpoczęty

Źródło:TVN24

Obie linie są potrzebne

Jak to możliwe, że w jednym miejscu koncentrowane są dwie bardzo kosztowne inwestycje służące temu samemu celowi - dojazdowi pociągiem na Podhale? Na modernizację istniejącej linii PKP PLK wyda ponad miliard złotych, na budowę nowej potrzeba kilka miliardów.

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podkreśla, że obie trasy są potrzebne. - Linia przez Podłęże - Piekiełko to fragment europejskiej sieci transportowej, a tylko jej część służy dojazdowi na Podhale. Przede wszystkim pobiegnie ona w kierunku Nowego Sącza i Krynicy. A użytkowaną obecnie linię też trzeba zmodernizować, choćby na potrzeby ruchu lokalnego - mówi minister. I zapewnia, że nie ma zagrożenia rezygnacją z budowy nowej trasy, bo wcześniej zakończy się remont istniejącej linii.

Łącznice skrócą podróż

To właśnie na niej prace są już bardzo zaawansowane. Chodzi nie tylko o przebudowę samego torowiska, ale także o wybudowanie trzech nowych łącznic.

Dziś pociągi jadące z Krakowa do Zakopanego muszą wjechać na trzy stacje (Kraków Płaszów, Kalwaria Zebrzydowska i Sucha Beskidzka) i wyjechać z nich tymi sami torami. Konieczny jest więc postój na przepięcie lokomotywy. Nowe łącznice pozwolą ominąć te stacje i uniknąć dodatkowych przestojów. Łącznice w Krakowie i Suchej Beskidzkiej już są budowane, w Kalwarii Zebrzydowskiej ogłoszono na to przetarg. Dwie pierwsze skrócą podróż o ok. pół godziny, kolejna przyniesie oszczędność kilkunastu minut. Po modernizacji całej trasy podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego będzie trwać 2 godz. 15 minut, czyli o 1 godz. i 20 minut krócej niż dziś.

Niepełne gwarancje

Jeszcze krócej, bo 1,5 godziny pojedzie pociąg do Zakopanego, jeśli powstanie trasa przez Podłęże i Piekiełko. PKP PLK wystąpiły o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, a więc zatwierdzenie przebiegu nowej linii. To pozwoliłoby zacząć jej projektowanie.

Na razie rząd dał tylko częściowe gwarancje finansowe, ale dzięki nim można prowadzić przygotowania. Są bowiem pieniądze na wykup nieruchomości, prze które pobiegną nowe tory. Zabezpieczono także środki na modernizację linii Chabówka - Nowy Sącz, do której zostanie włączona nowa linia. Ale ciągle nie ma pewności, czy znajdą się pieniądze na jej wybudowanie.

Rząd zakłada, że znajdzie się ona w Planie Junckera i otrzyma wsparcie finansowe w z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych. Ale pewności co do tego nie ma.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 26

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jaro.C
A dlaczego nikt nie zakłada rewitalizacji lini 103 Trzebinia- Wadowice
Kiedyś jeździł tędy pociąg do Zakopanego.
L
Luk
Pan redaktor zapewne jeździ często do Wadowic. Dlatego pomyliło mu się. Do Wadowic też wybudują obejście Kalwarii - wszak kierunek zgodny z obecną opcją polityczna. Ale mniejsza o politykę - ważne, żeby ludzie mieli wygodną i szybszą podróż.
L
Luki
A niby jacy to decydenci decydują? Jak już powiesz A to powiedz B.
L
Luki
Panie redaktorze. Pociąg jadący z Krakowa do Zakopanego nie zmienia czoła w Kalwarii Zebrzydowskiej. Trzy zmiany o których Pan piszę są w Płaszowie, Suchej Beskidzkiej oraz w Chabówce. Budowa dwóch pierwszych łącznic już trwa, dla trzeciej w Chabówce aktualnie jest przygotowywana dokumentacja. Łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej również jest na etapie projektu.
Ł
Łukasz
Ładnie to brzmi. Dużo gorzej z realizacją. O linii kolejowej przez Piekiełko opowiadają kolejni decydenci. Sądzę ,że dłużej niż przez ostatnie 10 lat.
P
Piekiełka
Mówią od niemal pół wieku spytajcie miejscowych jak im nie dawali pozwoleń bo już już kolej pójdzie
J
J.S.
Mam prośbę do Was dziennikarze. Jak piszecie jakiś artykuł, to sprawdzajcie informacje. Jak już napisał Suszanin łącznica w Kalwarii nie skróci czasu przejazdu do Zakopanego. Skróci za to czas przejazdu do Wadowic i dalej do Bielska Białej. Dopiero budowa łącznicy w Chabówce spowoduje kolejne (po Krakowie i Suchej) skrócenie czasu przejazdu do Zakopanego. Niestety jest to kolejny artykuł na ten sam temat (na innych portalach też były na ten temat informacje), w którym podawane są błędne informacje, a nie trzeba być znawcą tematów kolejowych, żeby móc takie dane zweryfikować.
S
Suszanin
Łącznica w Kalwarii? To chyba pomyłka. Łącznica na trasie do Zakopanego budowana jest w 1. Płaszowie, 2 . Suchej (to się zgadza) i trzecia konieczna jest w 3. CHABÓWCE.
m
m
Nie tak łatwo zbudować szybką (i tanią) trasę przez góry/pogórza.
k
k
100km w 2 godziny 15 minut? Faktycznie szybkie trasy kolejowe.
j
janek
Głupiec poprostu glupiec
g
gość
Myślę, że zmiana taboru nie wyeliminuje problemu przejazdów niestrzeżonych. Może natomiast nieco przyspieszyć zmianę czoła pociągu (ale tylko nieco) i podnieść komfort podróży (nawet znacząco).
Z
Zakopiańczyk z Krakowa
Rozumiem że łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej skróci czas przejazdu do Wadowic i Bielska Białej -bo przecież nie do Zakopanego. Na linii zakopiańskiej bardzo potrzebna jest budowa, trudnej technicznie łącznicy między Skawą a Rokicinami Podhalańskimi tak by ominąć Chabówkę. Problemem jest duża ilość przejazdów niestrzeżonych na których nieraz dochodziło do wypadków śmiertelnych. Jak na razie jedynym skutecznym sposobem na szybszy transport jest zmiana taboru -w przypadku IC zastosowanie EZT z Pesy lub Newagu, zamiast 40 letnich siódemek, i klasycznych pulmanów. W przypadku PR zmiana archaicznych kibli EN57 i na Acatusy.
S
STARY KOLEJARZ
inwestycje bez glowyho.....1/nikt nie policzyl spolecznych kosztow tych robot.codzienny
paraliz komunikacyjny wschodniej czescimiasta,,,kto to zrekompensuje ludziom..skrocenie czasu przejazdu max.5min.ludzie kupili mieszkania teraz majaw oknach estakade...2/do piekielka kolej nigdy nie dojedzie/wysoki koszt inwestycji.....przez lata klamie sie ludziu....tylko solidna modernizacja istniejacej lini zrobi swoje...reszta to mzonki teraz przej scie maszynisty z jedne strony na druga to max 5min....wiec poco te monstrualne budowy...
W
Wontpik
No dobrze. A droga kolejowa Chabówka - Szczyrzyc jest w stanie pozwalającym na takie skrócenie czasu?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska