Dodatkowy węzeł autostrady zlikwiduje korki w Tarnowie?

Paweł ChwałZaktualizowano 
Duża część samochodów, które korzystają z węzła autostradowego w Krzyżu wcześniej przejeżdża przez Tarnów. Gdyby powstał zjazd w Pilźnie, mogłyby wcześniej wjechać na A4 i ominąć miasto
Duża część samochodów, które korzystają z węzła autostradowego w Krzyżu wcześniej przejeżdża przez Tarnów. Gdyby powstał zjazd w Pilźnie, mogłyby wcześniej wjechać na A4 i ominąć miasto Paweł Chwał
Nowy wjazd na trasę A4 przejąłby większość aut jadących od Krosna i Jasła, które korkują Tarnów. Gdyby ta opcja doczekała się spełnienia, budowa wschodniej obwodnicy miasta byłaby zbyteczna.

Dokładnie po trzech latach od oddania do użytku blisko 40-kilometrowego odcinka autostrady z Tarnowa do Dębicy podpisano list intencyjny w sprawie budowy nowego węzła na A4. Razem z nim powstać miałaby nowa droga, łącząca autostradę ze starą „czwórką” oraz krajową 73 w kierunku Jasła i Bieszczad.

O tym, że dodatkowy zjazd z autostrady między Tarnowem a Dębicą ma sens mówiło się już w trakcie projektowania A4. Niestety wysuwane wówczas argumenty o lokalizacji węzła w rejonie Czarnej przegrały z presją czasu i ekonomią.

- Tu chodzi nie tylko o budowę węzła, który sam w sobie pochłonie miliony, ale również odpowiedniej klasy drogi, która będzie do niego prowadziła. Według szacunkowych wyliczeń ten łącznik od autostrady do Pilzna może mieć nawet 10 kilometrów długości, a to oznacza dodatkowe, niemałe koszty - zauważa Ewa Gołębiowska , burmistrz Pilzna.

Nowy węzeł mógłby powstać w rejonie Czarnej. Pierwotnie jego lokalizację w tym miejscu wykluczał jednak tzw. „drogowy odcinek lotniskowy”, który powstał między Jaźwinami a Borową. To fragment autostrady przystosowany do startów i lądowań samolotów, na którym nie może być jakichkolwiek wiaduktów czy zjazdów. - Ostatecznie udało się znaleźć pod węzeł odpowiednie miejsce, które nie koliduje z tym odcinkiem. Jednocześnie znajduje się ono w takiej lokalizacji, gdzie można będzie poprowadzić łącznik bez konieczności wyburzeń istniejących budynków - dodaje Ewa Gołębiowska. Starania gminy popierają władze województwa podkarpackiego.

- Ten list intencyjny to tak naprawdę mocny sygnał dla rządu, że są takie oczekiwania. Odbywa się to poza nami, bo w ślad za nim nie poszły na razie żadne wiążące decyzje dotyczące finansowania tych inwestycji. Jeżeli tylko będą zabezpieczone na ten cel pieniądze w budżecie państwa niezwłocznie przystąpimy do projektowania i uzyskania pozwoleń, niezbędnych do rozpoczęcia budowy nowych zjazdów - mówi Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Budowa nowego węzła i łącznika z A4 jest ważna nie tylko dla Pilzna (przybliży miasto do autostrady, otwierając jej tereny na nowych inwestorów), ale również dla Tarnowa. To właśnie przez miasto pod Górą św. Marcina biegnie w tym momencie główny korytarz drogowy od granicy ze Słowacją, przez Krosno, Jasło i Pilzno do autostrady. Porusza się nim zwłaszcza bardzo dużo ciężarówek. Gdyby wcześniej wybudowano zjazd w rejonie Pilzna, to tarnowskie ulice: Lwowska, Słoneczna i al. Jana Pawła II zostałyby znacząco uwolnione z uciążliwego tranzytu.

Z powstaniem węzła autostradowego w Pilźnie duże nadzieje wiążą również przeciwnicy budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa. Przekonują, że gdyby nowy zjazd wraz z łącznikiem powstał kilkanaście kilometrów dalej, to budowa wschodniego obejścia miasta przez Wolę Rzędzińską byłaby zbyteczna, a tym samym państwo oszczędziłoby na tym ponad 200 mln zł.

- Dla obwodnicy wydana została decyzja środowiskowa, ale została ona oprotestowana przez mieszkańców. Odwołania rozpatruje teraz Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Jeżeli ją utrzyma w mocy, skarżący będą mogli dochodzić swoich racji przed sądem - tłumaczy Paweł Kozioł, z tarnowskiej delegatury RDOŚ.

W międzyczasie propozycję nowego przebiegu obwodnicy zgłosił wójt gminy Tarnów. Zakłada ona przesunięcie drogi bliżej miasta.

- Budowa drogi, mimo protestów, jest możliwa, aczkolwiek odwołania znacznie utrudniają proces przygotowania inwestycji i wydłużają ją w czasie. Bywa i tak, że są skuteczne i doprowadzają do odstąpienia od planów - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA. Zaznacza, że budowa obwodnicy nie widnieje w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 , co oznacza, że nie ma zapisanych pieniędzy na jej realizację.

Węzły za miliony

Koszty budowy węzła autostradowego są różne, w zależności między innymi od jego rozmiaru, ilości i wielkości obiektów inżynierskich, łącznic, materiałów, konstrukcji.

Przykładowo koszt budowy autostradowego węzła Brzesko wynosił netto 7 mln zł, węzła Bochnia 11,5 mln zł netto a węzła Dębica 23 mln zł netto.

Poza Pilznem pojawiły się również propozycje, aby dodatkowy zjazd z autostrady wybudować w Tarnowie - w rejonie ulicy Niedomickiej.

Przygotowane zostały już nawet trzy wstępne koncepcje tego, jak ten dodatkowy węzeł miałby wyglądać. Dwie (za 37 i 40 milionów złotych) zakładają możliwość zjazdu i wjazdu na autostradę we wszystkich kierunkach. Natomiast trzecia, za 27,5 milionów złotych, wyłącznie z kierunku krakowskiego, bo ten generuje największy ruch.

O węzły autostradowe na A4 usilnie zabiegają też władze Ropczyc i Kolbuszowej. Podobnie, jak w przypadku Pilzna, podpisane zostały w tej sprawie listy intencyjne.

WIDEO: Będzie nowa droga Brzesko - Nowy Sącz

Źródło: Tarnowskie Media sp. z o.o.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Greg

Ale przecież z Pilzna jest sporo km. do A4. Trzeba było myśleć wcześniej tak aby Dębica miała jeden węzeł a miedzy Tarnowem a Dębicą był dodatkowy zjazd na Kraków/Rzeszów. Trzeci zjazd w Tarnowie wg mnie nie ma sensu. Wystarczą dwa jak na to miasto.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3