FLESZ - Po co nam Polski Ład?

- W zeszłym roku rozpoczęliśmy trylogię edycji, które są ze sobą powiązane tematycznie. Najpierw była „Młodość”, teraz narracja ta kontynuuje się w „Dojrzałości”, a za rok znajdzie swoje zwieńczenie. Te trzy edycje tworzą spójną całość, będącą metaforą życia, dodając humanistycznego sznytu rozmowie o muzyce współczesnej. Bo poprzez sprawy ludzkie, łatwiej nam o tym trudnym i złożonym gatunku mówić i zachęcać publiczność do udziału w koncertach – twierdzi Krzysztof Pietraszewski, kurator festiwalu.
W przeciwieństwie do zeszłego roku, tym razem wszystkie wydarzenia Sacrum Profanum odbędą się na żywo w realnej a nie internetowej rzeczywistości. Zgodnie z ideą tegorocznej edycji podczas koncertów tytułowa „Dojrzałość” będzie konfrontowana z „Młodością”, co oznacza, że usłyszymy zarówno klasyczne i być może nawet zapomniane kompozycje, jak również całkiem nowe i premierowe utwory.
Festiwal rozpocznie się 29 września w Łaźni Nowej od spektaklu „Purification” Katarzyny Karwat z muzyką Agaty Zubel. To eksperyment na granicy muzyki i teatru, stawiający pytanie o styk tych dwóch sfer i istniejące pomiędzy nimi napięcie. Wykonywanemu przez grupę instrumentalistów utworowi towarzyszyć będą performerskie działania aktorki Narodowego Starego Teatru, Iwony Budner.
W programie koncertu w ICE Kraków, który odbędzie się 30 września, organizatorzy postanowili zestawić ze sobą młodą belgijską kompozytorkę Mayę Verlaak z Olivierem Messiaenem, awangardowego gitarzystę Jima O’Rourke’a z Igorem Strawińskim i konceptualną twórczynię Ryoko Akama z Antonem Webernem. W taki sposób – na bazie trzech muzycznych tradycji: klasycznej, współczesnej i awangardowej – zbudowano program koncertu „Trzy kolory”, zainspirowanego słynną trylogią filmową Krzysztofa Kieślowskiego.
Koncert solowy Martyny Zakrzewskiej „Akordy ezoteryczne” skupi się na twórczości fortepianowej Barbary Buczek, wybitnej polskiej kompozytorki, której utwory przez wiele lat uchodziły za niemożliwe do wykonania z racji nagromadzenia trudności wykonawczych i skrajnej różnorodności. Miejsce koncertu zostanie podane w ostatniej chwili tym, którzy kupili nań bilet.
„Muzyka niedawna” to koncert muzyki trojga oryginałów: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Pawła Szymańskiego. Żadne z nich nie wpisuje się w panujące wokół trendy, tylko rozwija swoje własne style, tworząc często utwory odbijające się głośnym echem w środowisku artystycznym. Ich muzyki posłuchamy 1 października w Auli Florianka.
Punktem wyjścia koncertu „Dojrzałość” (3 października w ICE Kraków) będzie nowa kompozycja Olego Hübnera, zainspirowana czasem izolacji, pandemii, przyspieszonym dojrzewaniem w obliczu wyzwań oraz domową sonosferą. Usłyszymy też utwory Kelley Sheenan, Neo Hülckera i Marty Śniady – a wszystko to w wykonaniu Ensemble Kompopole.
Koncertami „LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny” oraz „Summa Lemmologiae” (2 października w ICE Kraków) Sacrum Profanum włączy się w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. Przygotowane specjalnie dla festiwalu dwa programy z premierowymi kompozycjami, wykonają na żywo zespoły proMODERN oraz Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble z sopranistką Joanną Freszel.
Na finał (3 października w ICE Kraków) specjalny rocznicowy koncert zatytułowany „47 ½ Anniversary” zagra ceniony Arditti Quartet. Usłyszymy wyłącznie kompozycje napisane dla tegoż zespołu, co więcej - najważniejsze w ich dorobku wykonawczym lub najbliższe sercom tworzących go muzyków. Już same nazwiska kompozytorek i kompozytorów – Neuwirth, Saunders, Paredes, Ligeti, Xenakis i Lachenmann – zapowiadają niezapomniany wieczór z tym, co najlepsze w muzyce współczesnej.
Karnet na festiwal kosztuje 150 zł. Można również kupić bilety na poszczególne koncerty w cenach od 30 do 50 zł. Koncert „Dojrzałość” jest bezpłatny.