Dworzec MDA w Krakowie jest jednym z największych w Europie

(CEL)
Transport. Dworzec autobusowy w Krakowie to olbrzymi węzeł komunikacyjny. Spółka Małopolskie Dworce Autobusowe rozbudowała i zmodernizowała obiekt, dzięki czemu ruch odbywa się jeszcze płynniej, a podróżni korzystają z licznych udogodnień.

Blisko 10 mln pasażerów rocznie (więcej jest tylko w Londynie), średnio 1250 odjazdów w ciągu doby (więcej odbywa się tylko w Moskwie), ponad 200 przewoźników obsługujących podróżnych z Polski i zagranicy, 38 stanowisk dla autobusów - tak w pigułce prezentuje się krakowski dworzec autobusowy. Rozbudowany i zmodernizowany obiekt działa od 25 lutego 2017 r. W krótkim czasie diametralnie zmienił swe oblicze.

Najlepiej autobusem

Kto przyjeżdża do Krakowa, ten najczęściej wybiera autobus, to najpowszechniejszy środek zbiorowej komunikacji. Nic więc dziwnego, że na dworcach autobusowych w każdym mieście panuje olbrzymi ruch, a w dużej aglomeracji i stolicy regionu jest on siłą rzeczy jeszcze większy. Krakowski dworzec, znajdujący się w ścisłym centrum miasta, przez wiele lat był zatłoczony i za ciasny dla przybywającej z każdym rokiem liczby przewoźników i pasażerów. Nieubłaganie nadszedł więc czas jego rozbudowy. Trwała ona podczas nieprzerwanej pracy kasjerów biletowych, kierowców autobusów oraz całej obsługi obiektu. A o skali przedsięwzięcia świadczy jedno - dobudowano praktycznie drugie tyle powierzchni i to w znacznie krótszym czasie niż trwała sama budowa dworca.

Jeden kierunek w jednym miejscu

25 lutego 2017 r. podróżnym i firmom przewozowym oddano do użytku rozbudowaną górną płytę dworca autobusowego w Krakowie, należącego do spółki Małopolskie Dworce Autobusowe SA. Obiekt jest nowoczesny i funkcjonalny, zdecydowanie sprawniejsza jest również organizacja ruchu. Dziś autobusy odjeżdżają z 38 stanowisk znajdujących się na dolnej i górnej płycie - sześciu więcej niż dotychczas.

Wydzielono odrębne stanowiska i perony dla przewoźników zagranicznych (G14-G17), co znacznie ułatwi podróż pasażerom. Podobnie jest w ruchu krajowym - z dwóch stanowisk na górnej płycie (G18-G19) będą odjeżdżać autobusy na Podhale; to popularny i oblegany kierunek. Będą też grupowane inne, np. w stronę Gliwic i Katowic czy na Sądecczyznę; swoje miejsce mają też autobusy jadące do Olkusza, Miechowa, Słomnik. Rozbudowa przewidywała też dwa dodatkowe przystanki tylko dla wysiadających na dolnej płycie. Bezpośrednio z nich można dostać się na Dworzec PKP lub przez nowy pasaż handlowy i dalej przez Tunel „Magda” do Galerii Krakowskiej lub do centrum miasta, a przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo pasażerów.

Taki sposób organizacji ruchu zapewnia podróżnym jeszcze lepszą orientację na dworcu, a przewoźnikom znacznie ułatwia logistykę.

Komunikacja została zintegrowana

Rozbudowa górnej płyty dworca autobusowego domknęła istniejący układ Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Obie płyty dworca zostały sprawnie połączone z dworcem kolejowym - a tym samym z międzynarodowym lotniskiem w Balicach, z przystankami szybkiego tramwaju oraz innymi środkami komunikacji miejskiej, a także z parkingiem samochodowym na płycie centrum.

Jednym z elementów tego domknięcia jest również spójna informacja dla podróżnych - piktogramy na dworcu autobusowym są kompatybilne z tymi na dworcu kolejowym oraz na przystankach MPK.

W nowym obiekcie nie ma barier architektonicznych - ulepszone zostały ciągi komunikacyjne przeznaczone dla osób niepełnosprawnych oraz dla podróżnych z dużym bagażem - wszyscy wygodnie zmieszczą się w dużej windzie łączącej wszystkie poziomy dworca. W jego nowym skrzydle znajdą się niebawem punkty obsługi pasażerów oraz placówki komercyjne. Dzięki rozbudowie można również skorzystać z windy chcąc od ul. Bosackiej dostać się do tunelu „Magda” a stamtąd bezpośrednio na perony kolejowe.

Autor: Joanna Urbaniec, Gazeta Krakowska

Wideo

Materiał oryginalny: Dworzec MDA w Krakowie jest jednym z największych w Europie - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3