W Myślenicach na dworcu zatrzymuje się jedna z linii uruchomionych w styczniu 2025 r. przez powiat myślenicki, a finansowanych z Funduszu autobusowego. Będzie to też przystanek na trasie pięciu nowych linii, które zostaną objęte dofinansowaniem i realizowanych przez samorząd województwa małopolskiego.
Rekordowe dofinansowanie dla Małopolski, prawie 91 mln zł
- Fundusz autobusowy w naszym województwie ma się dobrze. Co więcej, można powiedzieć, że rośnie w siłę. Po pierwsze, w tym roku mieliśmy 10 samorządów aplikujących po raz pierwszy, co świadczy o tym, że dobre praktyki przejmują nowe jednostki. Po drugie, limit środków został zwiększony i wszystkie wnioski na rok 2025 r. zostaną objęte dopłatami. Tym samym Małopolska zyska w bieżącym roku łącznie 302 linie autobusowe o długości prawie 9,5 tys. km – mówi w Myślenicach wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Pierwotnie Ministerstwo Infrastruktury przyznało dla województwa małopolskiego ponad 59,5 mln zł z Funduszu autobusowego na 2025 r. Do tego ponad 21,6 mln zł było na zadania wieloletnie, dla których już zawarto umowy.
W naborze na 2025 rok zostało złożonych 76 wniosków, które przewyższyły kwotę limitu (wnioskowano o ponad 69 mln zł). Jeden z wniosków złożonych przez województwo małopolskie opiewał na ponad 31 mln zł i nie mógł zdobyć pełnego dofinansowania. Wobec tego wojewoda złożył do Ministerstwa Infrastruktury wniosek o zwiększenie puli środków dla Małopolski.
- Właśnie otrzymałem potwierdzenie od ministra infrastruktury, że mamy pozytywną decyzję. Będą dodatkowe środki dla Małopolski! Plan finansowy został zwiększony o pulę blisko 10 mln zł – wylicza wojewoda Klęczar.
Dodaje, że teraz łączna kwota, która może być przeznaczona na dofinansowanie przewozów autobusowych w całym województwie wyniesie prawie 91 mln zł. - Dzięki temu wniosek samorządu województwa małopolskiego – na ponad 31 mln zł – zostanie objęty pełnym dofinansowaniem - dodaje wojewoda.
55 dodatkowych linii autobusowych wyruszy w trasę
- Dzięki kolejnej puli środków i objęciu finansowaniem wniosku województwa małopolskiego, powstaną połączenia ułatwiające dotarcie do takich miejsc jak: szkoły, kościół czy centra poszczególnych miejscowości. Dzięki wsparciu z Funduszu autobusowego powstają połączenia ważne dla lokalnych społeczności. Linie te łączą miejsca odwiedzane w ramach codziennych obowiązków i zadań – mówi Krzysztof Jan Klęczar.
Województwo małopolskie złożyło wniosek opiewający na ponad 31,1 mln zł. W ramach tego zadania powstanie 55 linii o długości blisko 2,4 tys. km.
Połączą różne części regionu, m.in:
Gminę Myślenie – gminę Mogilany – miasto Kraków,
Gminę Myślenice – gminę Siepraw – gminę Świątniki Górne – gminę Wieliczka,
Gminę Niedźwiedź – miasto Mszana Dolna – gminę Wiśniowa – gminę Myślenice,
Gminę Wieliczka – gminę Siepraw – gminę Myślenice,
Miasto Limanowa – gminę Tymbark – gminę Dobra – gminę i miasto Mszana Dolna – gminę Lubień,
Gminę Pcim – gminę Myślenice,
Gminę Szczurowa – gminę Drwinia – miasto Bochnia,
Gminę Wietrzychowice – gminę Szczurowa – gminę Borzęcin – gminę Brzesko,
Gminę Czarny Dunajec – gminę Kościelisko – miasto Zakopane – gminę Poronin – gminę Bukowina Tatrzańska,
Miasto Tarnów – gminę Lisia Góra – gminę Dąbrowa Tarnowska.
Poprawi się transport w powiecie myślenickim
Podczas briefingu w Myślenicach o rozwoju przewozów autobusowych mówił wicestarosta myślenicki Rafał Kudas. Wskazywał, że w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych funkcjonuje tu dwie linie komunikacyjne na trasie Myślenice-Gruszów oraz Lubień-Bogdanówka. Podkreślał, że to stanowi istotny krok w eliminacji białych plam komunikacyjnych w powiecie myślenickim.
- Dzięki tym działaniom nie tylko przywracamy nierentowne połączenia, ale przede wszystkim przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu, co znacząco poprawia dostępność transportową dla mieszkańców. Inicjatywa ta ma na celu zapewnienie lepszej mobilności mieszkańców oraz integracji społecznej, co ma istotny wpływ na zapewnienie zrównoważonego rozwoju naszego powiatu – mówi wicestarosta myślenicki Rafał Kudas.
Bogdanówkę, wieś w gminie Tokarnia, z Lubniem, wsią w gminie Lubień – dzieli ok. 19 km. Dystans z jednej strony niewielki dla osób zmotoryzowanych, z drugiej trudny do pokonania dla tych, którzy nie poruszają się samochodem. Odpowiedzią na to wyzwanie jest jedna z dwóch linii utworzonych przez powiat myślenicki. I tak o godz. 7 zz przystanku w Bogdanówce odjeżdża autobus dotowanych linii i w 23 minuty dowozi pasażerów do przystanku „Lubień – Ośrodek Zdrowia”.
Druga z tras z dofinansowaniem z Funduszu autobusowego obejmuje 42,5 km. Biegnie z Gruszowa do Myślenic. Na trasie od punktu początkowego do końcowego znajduje się 35 przystanków w kilkunastu miejscowościach.
10 gmin wnioskowało o dofinansowanie pierwszy raz
W naborze na 2025 r. aplikowały gminy: Bolesław (powiat dąbrowski), Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Krościenko nad Dunajcem, Miechów, Nowy Targ, Pałecznica, Skała, Tuchów i Uście Gorlickie. Władze tych samorządów planują uruchomić łącznie 20 nowych linii, które pokonają prawie 582 km. Trzech organizatorów zdecydowało się uruchomić połączenia jeszcze w styczniu, jeden w lutym, kolejnych trzech w marcu, dwóch w maju, a jeden w czerwcu.
Najwięcej linii zadeklarowały gminy Skała (4) i Pałecznica (3). Gminy: Igołomia-Wawrzeńczyce, Miechów, Nowy Targ, Tuchów i Uście Gorlickie uruchomią po 2 linie. Natomiast gminy: Bolesław, Krościenko nad Dunajcem i Czernichów utworzą po jednej linii.
Fundusz autobusowy to odpowiedź na potrzeby mieszkańców
– Pozyskanie środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych pozwoli gminie Czernichów na uruchomienie nowego połączenia autobusowego pomiędzy miejscowościami Czernichów i Czułówek. Złożony wniosek był odpowiedzią na postulaty mieszkańców Czułówka, Przegini Duchownej, Rybnej, którzy w chwili obecnej nie mają bezpośredniego połączenia autobusowego z Czernichowem i skarżą się m.in. na brak możliwości załatwienia spraw urzędowych. Planowane uruchomienie połączenia to maj 2025 r., a pozyskane wsparcie uatrakcyjni siatkę połączeń przy niedużym stopniu zaangażowania środków własnych budżetu gminy – wyjaśnia Piotr Józefczyk, wójt gminy Czernichów.
Gmina zawnioskowała o wsparcie w wysokości blisko 56,5 tys. zł i na takim poziomie je uzyskała. Długość linii biegnącej z Czułówka do Czernichowa to 28 km.
Natomiast gmina i miasto Miechów uruchomi dwie linie o łącznej długości 54,5 km. Dofinansowanie na ten rok wyniesie prawie 122,5 tys. zł. Nowe połączenia mają uzupełnić sieć komunikacyjną szczególnie dla obszarów pozamiejskich.
– Kilka lat temu uruchomiliśmy komunikację miejską – jako linię dowozową do szybkiej kolei aglomeracyjnej. Obecnie kończymy budowę dworca autobusowego, a kolejne działania w zakresie transportu publicznego, nad którymi chcemy pracować, dotyczą rozwoju i wsparcia połączeń na obszarach pozamiejskich – tłumaczy burmistrz Miechowa Dariusz Marczewski.
Sieć połączeń na prawie 10 tysięcy kilometrów
– Jestem przekonany, że dobre doświadczenia zachęcą przede wszystkim samorządy uczestniczące w programie po raz pierwszy do utrzymania i aktywnego rozwijania tych linii. Tworzona w ten sposób krok po kroku sieć połączeń ma ułatwiać poruszanie się zarówno pomiędzy mniejszymi miasteczkami, jak i łączyć je z centrum regionu – podsumowuje wojewoda Klęczar.
W naborze na 2025 rok dofinansowanie uzyskało: 65 zadań zgłoszonych przez gminy, 9 przez powiaty, 1 przez zawiązek powiatowo-gminny i 1 przez województwo małopolskie. Łącznie obejmują one 302 linie o długości blisko 9,5 tys. km.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wspiera organizatorów od 2019 r. Do 2024 r. suma łącznych dopłat dla Małopolski wyniosła ponad 195 mln zł, co zapewniło funkcjonowanie łącznie 1204 linii.
- Hołd dla powstańców styczniowych w Ojcowie w 162. rocznicę zrywu. Tu zaczynali walki
- W Zabierzowie odwołali przewodniczącego rady i zastępców. Jest nowe prezydium
- Degradacja krajobrazu pod Krakowem trwa. Urzędnicy bezradni. Jak to możliwe?!
- Czworo radnych straciło mandaty. Pod Krakowem ludzie znów pójdą głosować
