Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został wybudowany w ramach budowy linii kolejowej Czechowice – Trzebinia w 1856 r., stanowiącej odcinek tzw. Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda z Krakowa do Wiednia.
Składał się z trzech części. Dwie wyższe boczne stanowiły zaplecze stacyjne. W niższej części środkowej znajdowały się kasy, poczekalnia dla pasażerów, przechowalnia bagaży.
Dworzec stanowił część ważnego węzła kolejowego. Linia Czechowice – Oświęcim – Trzebinia przebiegała przez teren ówczesnej Brzezinki. W 1864 r. uruchomiono odcinek Oświęcim – Mysłowice, który stanowił część tzw. linii pruskiej prowadzącej przez Katowice do Wrocławia. Kolejne połączenie Oświęcim uzyskał w 1884 r., gdy wybudowano linię do Krakowa Podgórza.
W latach 1964–1965 oświęcimski dworzec został przebudowany wg projektu znanego architekta Karola Fojcika, autora m.in. projektów dworców w Katowicach i Zabrzu. Wyburzona została środkowa część, w miejscu której wybudowano przeszkloną halę. Boczne budynki zostały przebudowane. W lewym (patrząc od strony miasta) na piętrze powstała poczekalnia dla pasażerów, a pod nią m.in. restauracja i bar oraz zakład fryzjerski. W drugiej części znalazła się poczta oraz biura stacyjne.
Kolejny rozdział w jego historii rozpoczął się dwa lata temu, gdy wyburzono budynek z lat 60. XX wieku i na jego miejscu rozpoczęto budowę nowego. Oddanie do użytku planowane jest w połowie roku.
Oświęcim. Ze starego budynku dworca kolejowego zniknął napis...
