https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Katowicach vs. dworzec w Krakowie. Który lepszy? [WYBIERZ i SKOMENTUJ]

Justyna Przybytek
A tu krakowskie. Bez kiosków, kawy i przekąsek
A tu krakowskie. Bez kiosków, kawy i przekąsek arc.
Dworzec kolejowy w Katowicach prawie gotowy! W sierpniu zakończy się modernizacja głównej stacji w Katowicach. Nadal trwa bowiem remont katowickich peronów oraz przejść między nimi. Dworzec Katowice czy dworzec Kraków? Który pięniejszy? ZOBACZ i WYBIERZ

Dworzec w Katowicach już prawie gotowy. Roboty dobiegają końca na peronie czwartym, w remoncie jest jeszcze peron pierwszy.

W sumie na przebudowę peronów PLK wyda około 60 mln zł. O około 40 mln zł więcej kosztowała podobna inwestycja na dworcu głównym w Krakowie. Tam remont peronów już się zakończył, ale trwa budowa podziemnego dworca pod nimi.
Obie inwestycje łączy… plajta wykonawcy. Tak jak w Katowicach perony, tak w Krakowie przebudowę dworca realizowała firma Budus, która jesienią ubiegłego roku ogłosiła upadłość. Przetarg na wybór nowego wykonawcy dla Krakowa planowany jest jeszcze na wiosnę 2013, a nowa data zakończenia budowy to koniec 2013 roku.

W Katowicach upadłość firmy Budus opóźniła zakończenie modernizacji peronów o ponad pół roku, na szczęście firma była podwykonawcą i nie trzeba było ogłaszać nowego przetargu.

Mimo opóźnienia, podróżni w Krakowie narzekać nie mogą.Perony są tu odnowione: eleganckie, dobrze oświetlone i oznaczone. Są też na nich elektroniczne rozkłady jazdy: z nich wiadomo, że np. pociąg ma opóźnienie. W Katowicach takie tablice są jedynie w hali dworca.

W Krakowie mają też coś, co i w Katowicach by się przydało: zamykane, przeszklone poczekalnie na peronach. W wietrzne i zimne dni takie miejsce to marzenie. W Katowicach nie tylko nas przewieje, ale jeśli przyjdzie nam czekać na peronie pierwszym - dodatkowo zmokniemy, nad platformą brak bowiem wiaty. Przed chłodem można się schronić jedynie w nowej hali dworca albo w tej od strony placu Andrzeja.
Ponadto lepiej prezentuje się krakowskie wykończenie peronów - to granitowe płyty. W Katowicach - betonowa kostka. Wiaty na obu stacjach są podobne, czyli po prostu użyteczne i nic ponadto. W Krakowie zadaszenie jest nad peronami, ale nie między nimi, dzięki czemu jest tu sporo światła. W Katowicach wiaty z poszczególnych platform są łączone ze sobą.

Zadaszenie stanowią panele z blachy i poliwęglanu, dlatego mamy obawy, że blacha latem będzie się mocno nagrzewała.
Minusem peronów, zarówno katowickich, jak i krakowskich, jest brak punktów z kawą albo przekąskami. W Krakowie, do czasu otwarcia podziemnego dworca z 60 punktami usługowymi, trzeba się pofatygować do zatłoczonej Galerii Krakowskiej, ale wówczas nie usłyszymy komunikatów o odjazdach i przyjazdach pociągów. W Katowicach mamy lepiej: po przekąskę albo kawę wystarczy przejść do hali dworca. Na szczęście słychać w niej wszystkie dworcowe komunikaty.

Na peronach obu dworców na razie brak schodów ruchomych. W Krakowie takie schody połączą perony z podziemnym dworcem, w Katowicach są i schody ruchome, i windy (na wszystkie perony), ale na razie nie działają, bo są w remontowanym i zamkniętym przejściu środkowym (przejścia są trzy). Tymczasem podróżni niepełnosprawni muszą sobie radzić z pomocą schodołazów lub życzliwych ludzi.


*Najpiękniejszy Rynek w woj. śląskim jest w... ZAGŁOSUJ i ZMIEŃ WYNIK
*Matura 2013: Pytania egzaminacyjne na 100 proc. ZOBACZ
*Nudyści już zawitali na plaże ZOBACZCIE, gdzie spotkacie naturystów w woj. śląskim
*Tak zdasz egzamin na prawo jazdy kat. A na motocykl ZDJĘCIA i WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
ROBAL
TAM GDZIE LEPSZE JEST PIWO...
b
bsw
Budynek który stoi kilkaset metrów od peronów przestał pełnić funkcje dworca dawno temu, Tam gdzie miał być dworzec (projektowany już w 1910 roku) ktoś pozwolił wybudować sklep, a zamiast podziemnego dworca, którego namiastka była jeszcze w latach 90tych, teraz mamy jedno przejście podziemne z blaszaną budą gdzie sprzedają bilety.
Zresztą kto jeszcze korzysta z kolei ? Podróż do Tarnowa trwa dłużej niż w drugiej połowie XIX wieku...
J
John
ty chyba nigdy nie byles Stanach-polecam wizyte w Nowym Yorku , Chicago i Los Angeles.
z
zobaczyta
pisuar już niedługo będzie żondził :)
B
Bar micwa
zegarka nie dali - a czy ty wiesz boroczku który rok jest dzisiaj
d
długo_pis
potem wroci wszystko do normy i przestaniemy sie zachwycac...chyba ze pociag przyjedzie punktualnie
W
Wow
jak zostanie dokończony Dworzec w Krakowie to się okaże..., który funkcjonalniejszy, na którym dbają o czystość nie tylko od święta, na którym dobrze działa informacja pasażerska, schody ruchome, windy, kasy, biletomaty i.t.d. Dopiero na końcu estetyka, ważna, ale szału nie ma i raczej nie będzie w Katowicach jak i w Krakowie.
S
Simcha
Pewnie nasłała ich Warszawa, co z tego, że Tobie się nie podobał kiedy był, mówiąc bez przesady, unikatowym budynkiem na skalę Europejską?

Jasne, najlepiej od lat zwalić wszystko na Warszawę, tak sobie was czytam i dochodzę do wniosku, że "Richtig Ślonzok" nie odpowiada za nic.

To że nie ma zegara na dworcu jest to wina Warszawy, a na przykład, że za rządów Uszoka było ileś tam przetargów na przebudowę centrum miasta i dworzec autobusowy jest żenujący i nie spełnia przypisanych mu szumnie funkcji to drogi kolego Europejczyku też jest wina Warszawy?

To, że na starym "złym" bronionym przez studentów dworcu zegar BYŁ, a na nowym "dworcu" go NIE MA, TO PEWNIE TEŻ WINA WARSZAWY!

Normalnie, przyszedł Kaczor i powiedział Tuskowi "Nie ma być zegara na Hanysowie na dworcu i koniec"

Bez sensu rozumowanie. Większość rzeczy które się spieprzyło spieprzył samorząd województwa.
t
ty naprawdę myślisz
że ktokolwiek ludzi w Katowicach się pytał jak mał wyglądać dworzec.
W tym mieście się wszystko robi za zgodą Warszawki no bez kasy nie ma kołaczy...

Ja od dawna byłem zwolennikiem aby stary dworzec wyremontować żeby służył jako lokalny lub międzymiastowy a w tym komunistycznym zrobić odwrotnie.
Ten który był poprzednio ten komunistyczny nigdy mi się nie podobał ten teraźniejszy postkomunistyczny to nie wiem od jakiegoś czasu nie jeżdżę pociągami.
Najbardziej męczy mnie to że nie ma pieniędzy na remonty starych zabytkowych budynków które nadają klimat każdemu miastu, te klocki które stawiają od czasów komunistycznych w Katowicach to chłam !!!

Ja wiem że każda taka inwestycja jest dobrym interesem dla pośredników lecz nie dla bezpośredniego wykonawcy tyle na ten temat ...

Jestem ciekawy kiedy wyjdą afery w inwestycjach typu Śląski - Muzeum - koleje już dopadło
myślę o tych finansowych ???
A
Ali-Baba
Mega Mall ośle to nie dworzec tylko centrum handlowe, takie jak SCC i większe.
Mall jest zawsze poza miastem i to prawda, bo w mieście nie ma zazwyczaj miejsca na ogromne parkingi, które są potrzebne, w USA każdy ma samochód i prawko, a więc sytuuje się różnej maści centra hanslowe poza miastami i tyle.
P
Przypominacz
PO nie rządziło samo.
S
Simcha
Na Bliskim Wschodzie jest dobra kolei.
W Egipcie to duży sektor transportu, tak samo jest w Izraelu.

Gówno wiesz, jak chcesz zobaczyć dworzec panie "Europejczyk" to pan jedź sobie w jakich celach chcesz do Wrocławia.

Stary dworzec w Katowicach przeszkadzał inwestorowi w budowie galerii handlowej, a nowy "dworzec" jest przybudówką dla niej i niczym więcej. Wystarczyło wyczyścić i wyremontować stary jak w niedobrej Warszawie, ale tam ktoś pomyślał, na Hanysowie z myśleniem bardzo krucho. Infrastruktury stricte dla podróżnych nie ma WCALE, w dodatku nie wiadomo kiedy w końcu łaskawie to dziadostwo wybudują. Wyjdź pan panie Wielki Europejczyk na peron 1 tego "dworca" to dopiero "tradycyjnie ślonski bajzel" jest, w dodatku przejścia są jeszcze budowane, hala mała, i de facto zbudowana dla klientów MC Donald's i kawiarni- nie dla podróżnych, ale jak się nie ma z czym porównać to się "smoli", dworzec w Katowicach to kpina z ludzi, nawet zegara nie ma, a kiedyś był, w głupim Rybniku jest zegar jak się patrzy, a na "dworcu" w Katowicach "nima" taka to "Europa" chłoptasiu, że hej, ale jak to mówią, "szczęśliwi czasu nie liczą" po co wam jakiś tam zegar ;-)
E
Engelbert Ślonzok
Nie chodzi o to, który "piękniejszy" (rzecz gustu), ale który bardziej funkcjonalny chociaż estetyczne odczucia są jak najbardziej w cenie. W związku z tym proponuję jak najszybciej przykryć wiatą ostatni peron, zbudować przeszklone poczekalnie na peronach wraz z automatami kawowymi i herbacianymi oraz kioskami z prasą itp. i dołożyć porządne duże tablice z komunikatami o opóźnieniach i zmianach peronów. No i w końcu uruchomić schody ruchome a przede wszystkim utrzymywać w czystości.
p
pasażer
Już 1 czerwca odczujemy (pierwszego a nie ósmego!!!!),a już jutro Koleje Śląskie ujawnią wielką tajemnicę, jeśli KŚ znowu nie zaśpią, bo informacja dla pasażerów kuleje oj kuleje. A bez pociągów po co nam dworzec, któremu chyba daleko do XXI wieku. Widzicie gdzieś dużo miejsca dla podróżnych? Widzicie gdzieś duży, wielki zegar? A to puste miejsce o dumnej nazwie "INFO", a te wspaniałe brudne wejścia na perony... Dalej wymieniać?
T
Tu jest Europa
Ty masz z pewnością uraz psychiczny upatrując wszędzie i każdym artykule RAŚ - biednie skończycie współtwórcy nowego kapitalistycznego-komunizmu w Polsce jeżeli nie będziecie dostrzegać drobnostek.

Dworzec w Katowicach był zawsze w centrum miasta - tak samo jest w Krakowie czy Warszawie
w Londynie Berlinie czy Wiedniu dworce także są w centrach miast.
Więc nie bredź o jakiś stanach światowy Simcha się znalazł - ciekawe jak jest na bliskim wschodzie bo tam nie byłem i nie ciągnie mnie tam do stanów tylko w celach turystycznych.

Pyrsk.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska