Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

EKSiT 2023. Esport może dużo nauczyć się od sportu. "Perspektywy marketingowe są nieograniczone"

Kamil Ślimak
Na Europejskim Kongresie Sportu i Turystyki w Zakopanem odbył się panel "Szanse i zagrożenia finansowego rozwoju esportu". Dyskutowano także o możliwościach wzajemnego czerpania wzorów esportu i sport.

Przed esportem długa droga

Generalnie esport, czyli "wyczynowe" granie w gry komputerowe nie jest w naszym kraju właściwie kojarzony, bo często stawiany jest na równie z gamingiem, czyli graniem dla przyjemności. A to z kolei ma opinię "niezdrowego" dla dzieci i młodzieży zajęcia, zarówno jeśli chodzi o ślęczenie przed komputerem i zaniedbywanie sprawności fizycznej, jak i promocję treści i wzorców (gry polegające na strzelaniu i zabijaniu). Zresztą ludzie związani z tym "prawdziwym" esportem zdają sobie z tego sprawę.

- Zdrowy balans, edukacja - to jest to, co chcemy dawać odbiorcom - mówiła podczas paneli Magdalena Talma, Head of Sales & Partnerships w Polska Liga Esportowa

- Liczę, że bariera "esport to zło" będzie przełamywana - podsumował Adrian Kostrzębski, rzecznik prasowy ESL Polska.

Esport łączony jest ze światem influencerskim, który wprawdzie jest atrakcyjny dla młodych ludzi, jednak niekoniecznie prezentuje wzorce będące atrakcyjnymi dla sponsorów.

- Nie wszyscy, który mają sukcesy, są dobrym materiałem marketingowym dla marek. Wokół niektórych zawodników są dramy, a jeśli ma negatywny PR, nie będzie atrakcyjny dla sponsorów - mówiła Urszula Klimczak, dyrektor ds. rozwoju zawodników w ENCE oraz performance coach. - Nastolatek musie widzieć, co to znaczy reprezentować firmę, jak się zachować. W tych tematach esport potrzebuje wsparcia sportu.

Obie te dziedziny mają wiele wspólnego: współzawodnictwo, walka o zwycięstwo, praca zespołowa. To dobra perspektywa także dla młodzieży, pod warunkiem, że edukacja jest prawidłowo przeprowadzona. Przecież profesjonalny esport to praca nad umiejętnościami grania w daną grę, ale też innymi, w tym społecznymi - jak komunikacja interpersonalna. A nie "przechowalnia" dla dzieci, którymi nie mają czasu zająć się rodzice.

ORLEN na razie stawia na sport

ORLEN, największy sponsor polskiego sportu, w esport jeszcze poważnie nie wszedł. Jak przyznała Agata Pniewska, dyrektor wykonawczy ds. sponsoringu ORLEN SA, firma skupia się na razie na tradycyjnym sporcie, ewentualnie włącza się w projekty, które są komplementarne do wspieranych dyscyplin, jak np. F1 Esport Series.

- Tak łatwiej komunikować się z rynkiem, tworzyć kontent, który jest powiązany z innymi dyscyplinami - mówiła Pniewska.

Dodała, że w esporcie jest potencjał: - Patrząc na perspektywy, to z punktu widzenia marketingowego są nieograniczone. Nie można ich nawet zestawiać ze sportem tradycyjnym - ta są duże zasięgi, miliony odtworzeń, które pozwalają markom budować swoją pozycję.

Równocześnie wskazuje na zagrożenia i ryzyko związane z promowaniem się przez esport. Aby ten "produkt" był atrakcyjny dla sponsorów, musi być bardziej przewidywalny i "bezpieczny".

- Jest rywalizacja, wygrane, ale zadbajmy o to, by odczarować też "ciemny pokój", w którym siedzą dzieci skupione na grze, nieumyte, nienajedzone - mówiła. - Edukujmy. Żeby mieć dobre wyniki w esporcie, to trzeba utrzymywać formę na wysokim poziomie, ważna jest dieta, bo to wpływa na koncentrację.

Sytuację komplikuje też fakt, nie ma tradycyjnego związku esportowego, które pilnuje i wyznacza wzorce. Główny głos mają właściciele danej gry, a ligi i rozgrywki to przedsięwzięcia prywatne, stricte komercyjne.

- W Polsce gra 17 milionów osób, My powinniśmy być od tego by to moderować, nadawać temu sensu. Esport to pasja, hobby. W życiu o to chodzić, by łączyć to z zarabianiem pieniędzy. My jesteśmy od tego, by nadawać temu rytm, by ludzie mogli z tego żyć - mówiła Tamla.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: EKSiT 2023. Esport może dużo nauczyć się od sportu. "Perspektywy marketingowe są nieograniczone" - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska