https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Feralne "krajowe" skrzyżowanie w Wieliczce. Jego przebudowa jest wciąż niewiadomą

Jolanta Białek
W rejonie skrzyżowania DK 94 z ul. Niepołomską dochodzi często do wypadków i kolizji
W rejonie skrzyżowania DK 94 z ul. Niepołomską dochodzi często do wypadków i kolizji PSP Wieliczka
Modernizacja niebezpiecznego skrzyżowania drogi krajowej 94 z ulicą Niepołomską (trasa wojewódzka 964) w Wieliczce jest paląca od dawna, jednak wciąż odsuwana w czasie. Dyskusja o problemie wróciła ze zdwojoną siłą po niedawnym zdarzeniu w tym miejscu z udziałem autobusu 301. Kolizja wyglądała dramatycznie, ale na szczęście nie było osób poszkodowanych.

FLESZ - Polscy kierowcy łamią przepisy. Także w Europie.

Kierowcy i mieszkańcy obserwujący sytuację na bardzo ruchliwym skrzyżowaniu, opowiadają, że kierowcy zazwyczaj wymuszają tam pierwszeństwo i łamią inne drogowe przepisy. Ludzie zwracają uwagę, że także bezpieczeństwo pieszych jest tam dalekie od choćby przyzwoitego.

„Skrzyżowanie jest oświetlone zaledwie jedną latarnią, która oświetla... właściwie nie wiem czy fragment rowu, czy pobliski salon samochodowy. Zastanawiam się, dlaczego na tak niebezpieczny skrzyżowaniu jakim jest Niepołomska nie można poprawić bezpieczeństwa. W ostatni weekend (1-2 luty – red.) znów doszło tam do kolizji, w efekcie której zostały „ścięte” dwa słupy z sygnalizacją świetlną (…). Niedawno miał tam miejsce także wypadek autobusu linii 301” - alarmuje w e-mailu do naszej redakcji pan Mariusz, mieszkaniec Wieliczki.

Dodaje, że od dwóch lat wysyła do różnych urzędów – do gminy Wieliczka, wielickiego starostwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie – pisma w sprawie niebezpiecznego skrzyżowania. „Jedna instytucja odsyłała mnie do kolejnej, i tak w kółko… Gdzieś po drodze pojawiło się „światełko w tunelu”, uzyskałem informację, że planowana jest tam budowa ronda do końca roku 2018. Niestety nic nie zrobiono” - pisze wieliczanin.

Ze statystyk Komendy Powiatowej Policji w Wieliczce wynika, że w okresie od 1 czerwca 2019 do 6 lutego 2020 na skrzyżowaniu DK 94 z ulicą Niepołomską doszło do siedmiu drogowych zdarzeń (jeden wypadek i sześć kolizji). W ocenie policji „średnio jedno zdarzenie na miesiąc” nie stawia tej „krzyżówki” wśród najgroźniejszych w Wieliczce. Jednak to miejsce jest od dawna koszmarem dla kierowców i pieszych, a w poprzednich latach (m.in. w maju 2018 miały tu miejsce także wypadki śmiertelne).

Plany przebudowy „krzyżówki” pojawiły się na przełomie 2017 i 2018 roku. Projekt miały realizować wspólnie gmina Wieliczka i województwo małopolskie. Po konsultacjach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad ustalono, że na zbiegu tras krajowej i wojewódzkiej powstanie rondo. Wieliczka zwracała jednak uwagę, że lepszym rozwiązaniem byłoby estakada, dlatego przygotowana w 2018 roku koncepcja przebudowy skrzyżowania jest wielowariantowa (i z rondem, i drogowym wiaduktem).

Wydawało się, że wszystko zmierza w dobrą stronę. - W 2019 roku w budżecie województwa znajdą się pieniądze na wykonanie tej inwestycji - zapewniał przed dwoma laty Wojciech Kozak, wtedy wicemarszałek Małopolski.

Jednak po wyborach samorządowych w 2018 roku zmieniły się władze regionu. Pieniędzy na przebudowę DK 94 i ul. Niepołomskiej nie było w małopolskim budżecie 2019, brak ich także w obecnym. Inwestycja w Wieliczce nie została wpisana nawet do wieloletniej prognozy finansowej województwa małopolskiego.

- Koncepcja przebudowy skrzyżowania została przekazana do GDDKiA, która jest właścicielem drogi nadrzędnej i powinna być w tym przypadku inwestorem – twierdzi Dawid Gleń z zespołu prasowego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Z krakowskiego oddziału GDDKiA udało nam się uzyskać na razie tylko krótką informację na ten temat (szersza ma być w przyszłym tygodniu). - Przebudowy tego skrzyżowania nie ma w naszym programie inwestycyjnym na kolejne lata, ale nie oznacza to, że zadanie nie będzie realizowane, bo program jest aktualizowany – mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.

Przebudowa feralnego skrzyżowania leży w gestii zarządców dróg, natomiast za oświetlenie uliczne odpowiada Wieliczka. - Obecnie opracowywany jest projekt doświetlenia ulicy Piłsudskiego w okolicy Kampusu Wielickiego. „Dopiszemy” do tego projektu także dodatkowe lampy przy skrzyżowaniu drogi 94 z ulicą Niepołomską – obiecuje burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
10 lutego, 14:27, DHL:

Normalne skrzyżowanie jakich wiele , nie przesadzajcie , jeżdżę tam codziennie !!!

Dokladnie

D
DHL

Normalne skrzyżowanie jakich wiele , nie przesadzajcie , jeżdżę tam codziennie !!!

G
Gość
8 lutego, 11:41, Gość:

Tylko nie rondo. Już wybudowaliście ronda w Wieliczce i jest gorzej niż było. Na skrzyżowaniu Wieliczka - Niepołomice dochodzi do wypadków tylko dlatego, że część kierowców nie ma żadnego poszanowania dla przepisów i dla sygnalizacji świetlnej. Ich wybujałe ego nie pozwala im zrozumieć, że oprócz nich na drogach są jeszcze inni kierowcy. Wystarczy rano jechać z Bochni do Krakowa żeby być świadkiem nieustannego wyścigu samochodów. Ograniczenia do 70 czy 50 km/h nie mają tu znaczenia, ważne jest aby wszystkich wyprzedzić i być pierwszy w stadzie. Spieszą się nie wiadomo gdzie. Chce też przypomnieć, że wokół Wieliczki powstała kiedyś obwodnica a obecnie światła co 300 m, przejazd obwodnicą to droga przez mękę.

8 lutego, 14:59, Gość:

Zgadzam sie. Obwodnica, a świateł więcej niż przez centrum wieliczki. Ja nie wiem czy na każdym skrzyżowaniu na wylocie z Wieliczki mają być światła? Co drugie chociaż nie może mieć tylko prawoskrętow z dróg podporzadkowanych

8 lutego, 23:00, Gość:

Bez sensu! I co ci z prawoskrętu, skoro na kolejnym skrzyzowaniu nie zawrócisz.

A po co każde osiedle ma odrazu wyjeżdżać na obwodnicę. Zresztą niech mi ktoś powie że z centrum Wieliczki to tylko mieszkańcy Wieliczki wyjeżdżają, szczególnie rejestracje kmy kbc kli ... wybudują estakadę to Wieliczka centrum będzie jedną wielką autostradą. Zamiast przebudować tak dk94 żeby ten kto musi wjeżdżał do Wieliczki to jeszcze zaprosza wszystkich. Ruch z centrum powinien być wywalony, a nie żeby przez centrum wszyscy jeździli i smrodzili z wydechów.

G
Gość
8 lutego, 11:41, Gość:

Tylko nie rondo. Już wybudowaliście ronda w Wieliczce i jest gorzej niż było. Na skrzyżowaniu Wieliczka - Niepołomice dochodzi do wypadków tylko dlatego, że część kierowców nie ma żadnego poszanowania dla przepisów i dla sygnalizacji świetlnej. Ich wybujałe ego nie pozwala im zrozumieć, że oprócz nich na drogach są jeszcze inni kierowcy. Wystarczy rano jechać z Bochni do Krakowa żeby być świadkiem nieustannego wyścigu samochodów. Ograniczenia do 70 czy 50 km/h nie mają tu znaczenia, ważne jest aby wszystkich wyprzedzić i być pierwszy w stadzie. Spieszą się nie wiadomo gdzie. Chce też przypomnieć, że wokół Wieliczki powstała kiedyś obwodnica a obecnie światła co 300 m, przejazd obwodnicą to droga przez mękę.

8 lutego, 14:59, Gość:

Zgadzam sie. Obwodnica, a świateł więcej niż przez centrum wieliczki. Ja nie wiem czy na każdym skrzyżowaniu na wylocie z Wieliczki mają być światła? Co drugie chociaż nie może mieć tylko prawoskrętow z dróg podporzadkowanych

Bez sensu! I co ci z prawoskrętu, skoro na kolejnym skrzyzowaniu nie zawrócisz.

K
KARAĆ!
8 lutego, 11:41, Gość:

Tylko nie rondo. Już wybudowaliście ronda w Wieliczce i jest gorzej niż było. Na skrzyżowaniu Wieliczka - Niepołomice dochodzi do wypadków tylko dlatego, że część kierowców nie ma żadnego poszanowania dla przepisów i dla sygnalizacji świetlnej. Ich wybujałe ego nie pozwala im zrozumieć, że oprócz nich na drogach są jeszcze inni kierowcy. Wystarczy rano jechać z Bochni do Krakowa żeby być świadkiem nieustannego wyścigu samochodów. Ograniczenia do 70 czy 50 km/h nie mają tu znaczenia, ważne jest aby wszystkich wyprzedzić i być pierwszy w stadzie. Spieszą się nie wiadomo gdzie. Chce też przypomnieć, że wokół Wieliczki powstała kiedyś obwodnica a obecnie światła co 300 m, przejazd obwodnicą to droga przez mękę.

RONDO I PATROL POLICJI STOJĄCY W GODZINACH SZCZYTU! CHWASTY DROGOWE ZOSTANĄ WYŁAPANE...

S
STOP CHAMSTWU!
7 lutego, 20:40, Stop chamstwu!:

Przyczyną jest polskie buractwo i chamstwo!!! Każdemu się wydaje, że jest sam na drodze. Ostatnio widziałam jak zawodowy (chyba) kierowca jednego z wielickich autobusów pokazał CHAMSTWO!!! Widząc, że samochód osobowy wjeżdża na swoja posesję (brama otwierała się automatycznie, akurat stałam obok) - samochód stał z włączonym migaczem, wszystko prawidłowo - ten BURAK z autobusu zamiast zwolnic i poczekać migał jak debil długimi światłami. Burak był (a o zgrozo pewnie nadal jest) kierowcą jednej z wielickich linii....

8 lutego, 2:51, stary szofer Bkat,:

BURAK TO ZACNE WARZYWO ,,JAKBYS JEZDZIL AUTOBUSEM W KOLKO 8godz to bys nabral pokory do yego zajecia...ten burak wiezie 50 ludzi na ty intelgencie szpagatowy sam wieziesz.......SZANUJMY SIE WZAJEMNIE

ZERO TOLERANCJI DLA CHAMA NA DRODZE!!! ZERO!!! MOŻE WOZIĆ MILION OSÓB! JAK JEST CHAMEM NIE POWINIEN JEŹDZIĆ!!! TYM BARDZIEJ, ŻE NIKT TEGO CHAMA DO TEGO NIE ZMUSZA!

G
Gość
8 lutego, 11:41, Gość:

Tylko nie rondo. Już wybudowaliście ronda w Wieliczce i jest gorzej niż było. Na skrzyżowaniu Wieliczka - Niepołomice dochodzi do wypadków tylko dlatego, że część kierowców nie ma żadnego poszanowania dla przepisów i dla sygnalizacji świetlnej. Ich wybujałe ego nie pozwala im zrozumieć, że oprócz nich na drogach są jeszcze inni kierowcy. Wystarczy rano jechać z Bochni do Krakowa żeby być świadkiem nieustannego wyścigu samochodów. Ograniczenia do 70 czy 50 km/h nie mają tu znaczenia, ważne jest aby wszystkich wyprzedzić i być pierwszy w stadzie. Spieszą się nie wiadomo gdzie. Chce też przypomnieć, że wokół Wieliczki powstała kiedyś obwodnica a obecnie światła co 300 m, przejazd obwodnicą to droga przez mękę.

Zgadzam sie. Obwodnica, a świateł więcej niż przez centrum wieliczki. Ja nie wiem czy na każdym skrzyżowaniu na wylocie z Wieliczki mają być światła? Co drugie chociaż nie może mieć tylko prawoskrętow z dróg podporzadkowanych

G
Gość

Tylko nie rondo. Już wybudowaliście ronda w Wieliczce i jest gorzej niż było. Na skrzyżowaniu Wieliczka - Niepołomice dochodzi do wypadków tylko dlatego, że część kierowców nie ma żadnego poszanowania dla przepisów i dla sygnalizacji świetlnej. Ich wybujałe ego nie pozwala im zrozumieć, że oprócz nich na drogach są jeszcze inni kierowcy. Wystarczy rano jechać z Bochni do Krakowa żeby być świadkiem nieustannego wyścigu samochodów. Ograniczenia do 70 czy 50 km/h nie mają tu znaczenia, ważne jest aby wszystkich wyprzedzić i być pierwszy w stadzie. Spieszą się nie wiadomo gdzie. Chce też przypomnieć, że wokół Wieliczki powstała kiedyś obwodnica a obecnie światła co 300 m, przejazd obwodnicą to droga przez mękę.

s
stary szofer Bkat,
7 lutego, 20:40, Stop chamstwu!:

Przyczyną jest polskie buractwo i chamstwo!!! Każdemu się wydaje, że jest sam na drodze. Ostatnio widziałam jak zawodowy (chyba) kierowca jednego z wielickich autobusów pokazał CHAMSTWO!!! Widząc, że samochód osobowy wjeżdża na swoja posesję (brama otwierała się automatycznie, akurat stałam obok) - samochód stał z włączonym migaczem, wszystko prawidłowo - ten BURAK z autobusu zamiast zwolnic i poczekać migał jak debil długimi światłami. Burak był (a o zgrozo pewnie nadal jest) kierowcą jednej z wielickich linii....

BURAK TO ZACNE WARZYWO ,,JAKBYS JEZDZIL AUTOBUSEM W KOLKO 8godz to bys nabral pokory do yego zajecia...ten burak wiezie 50 ludzi na ty intelgencie szpagatowy sam wieziesz.......SZANUJMY SIE WZAJEMNIE

S
Stop chamstwu!

Przyczyną jest polskie buractwo i chamstwo!!! Każdemu się wydaje, że jest sam na drodze. Ostatnio widziałam jak zawodowy (chyba) kierowca jednego z wielickich autobusów pokazał CHAMSTWO!!! Widząc, że samochód osobowy wjeżdża na swoja posesję (brama otwierała się automatycznie, akurat stałam obok) - samochód stał z włączonym migaczem, wszystko prawidłowo - ten BURAK z autobusu zamiast zwolnic i poczekać migał jak debil długimi światłami. Burak był (a o zgrozo pewnie nadal jest) kierowcą jednej z wielickich linii....

G
Gość
7 lutego, 20:23, Gość:

Tam są źle ustawione Światła. Od HERTZ-a w stronę Łapczycy i lewoskręt od Łapczycy !!!!!!!!!

I na pewno kierowca ,,301" wjechał bezpiecznie na skrzyżowanie

G
Gość

Tam są źle ustawione Światła. Od HERTZ-a w stronę Łapczycy i lewoskręt od Łapczycy !!!!!!!!!

G
Gość

Za pół roku będzie otwarty zjazd z autostrady w podlezu i na pewno ruch się zmniejszy. Druga sprawa ilość wypadków i ich przyczyną jest brawura, wymuszanie i przejeżdżanie na czerwonym świetle. Sam ile kroć jadę od Niepołomic czy od Wieliczki widzę jak za skręcającym tirem od krakowa jeszcze 2 czy 3 szoferów dodaje gazu skręcając na czerwonym świetle na Niepołomice. Zbliżając się do skrzyżowania i na samym skrzyżowaniu obowiązuje maksymlnie 50km/h i wątpię jak to było tydzień temu by ktoś jechał tyle w ściął trzy slupy sygnalizacji.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska