Spis treści
W takim ujęciu technologia pozostaje jedynie narzędziem do efektywnego zaspokajania potrzeb. Jednak ze względu na bardzo dynamiczny rozwój jej możliwości, jak np. internet rzeczy, sztuczna inteligencja czy korzystanie z otwartych danych, należy brać pod uwagę ich znaczący wpływ na zarządzanie miastem. Z drugiej strony, koncepcji „smart city” dotyczą również tak kluczowe sprawy jak bezpieczeństwo cyfrowe czy poszanowanie dla wolności i prywatności mieszkańców - wydaje się, że to mogą być najpoważniejsze wyzwania na przyszłość.

Na jakie trudności napotyka miasto w budowaniu swojej strategii w duchu smart city?
Każda dobra strategia wymaga dobrego zdiagnozowania sytuacji. W wypadku planowania długoterminowego rozwoju smart city problematyczne może okazać się zarówno zinwentaryzowanie zasobów, jak i wskazanie przybliżonych kierunków rozwoju.
Podstawową przyczyną jest bardzo dynamiczny rozwój technologiczny, któremu często nie towarzyszy odpowiedni poziom kompetencji cyfrowych użytkowników (ciągła i systemowa edukacja jest niezbędna, zresztą nie tylko w tej sferze), a innym istotnym czynnikiem jest toczący się proces wielu głębokich zmian w globalnej gospodarce oraz polityce, który ostatnio bardzo przyspieszył - szczególnie za sprawą pandemii i wojny. Sprawy szeroko rozumianego bezpieczeństwa czy zmian demograficznych i kulturowych już teraz wyraźnie odciskają się na wielu strategiach, tym bardziej więc muszą dotyczyć smart city.

Jakie Kraków ma sukcesy w tworzeniu usług dla mieszkańców w duchu smart city?
W wypadku Krakowa można mówić o licznych już wdrożonych aplikacjach, ale i wspomnieć o wielu w fazie opracowywania. Przykładami chętnie wykorzystywanych narzędzi są:
- „Karta Krakowska” i mobilna wersja tej aplikacji. Ich użytkownikami są osoby mieszkające w Krakowie i płacące tu podatki od osób fizycznych, korzystające z systemu zniżek oraz preferencji w obszarze komunikacji miejskiej, kultury oraz sportu.
- „Kiedy Wywóz” - aplikacja umożliwiająca przeglądanie harmonogramu wywozu odpadów komunalnych i zgłaszanie miejsc występowania tzw. dzikich wysypisk. Zawiera ona ponadto spis stałych punktów selektywnej zbiórki odpadów (PSZOK) i innych lokalizacji, w których możliwe jest pozostawienie odpadów.
- „Wirtualny Urzędnik” - aplikacja miejskiego Punktu Obsługi Przedsiębiorcy pozwalająca na intuicyjne wyszukiwanie informacji z zakresu obsługi przedsiębiorcy oraz miejskich procedur dotyczących przedsiębiorców. Jej zaletą jest łatwość i szybkość w dotarciu do poszukiwanych informacji, dostępność usługi 24/7 oraz angielska i ukraińska wersja językowa.
- „Krakowski Portal Podatnika” - intuicyjny, funkcjonalny i łatwy w obsłudze system teleinformatyczny lokalnej administracji podatkowej, wspierający podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych.
- Miejski System Informacji Przestrzennej „Obserwatorium” - interaktywny serwis mapowy integrujący w jednym miejscu wiele danych przestrzennych, m.in. numery, kształt, powierzchnię poszczególnych działek, uzbrojenie, otoczenie, własność, występowanie osuwisk, decyzje architektoniczne w sąsiedztwie, ceny transakcyjne lokali mieszkalnych na danym obszarze. Portal prezentuje dane w różnych zestawach danych tworzących kompozycje mapowe; dostępne są warstwy: zabytki, pozwolenia i decyzje architektoniczne, decyzje środowiskowe związane z wycinką i nasadzeniem drzew, planowanie przestrzenne, inwestycje strategiczne, ewidencja gruntów i budynków, ważniejsze drogi, hydrografia i inne.
- Aplikacja mobilna „Kraków.pl” - przewodnik po mieście podzielony na sześć działów: Zwiedzamy Kraków, Samorząd, Komunikacja miejska, Aktualności, Plan Krakowa, Ulubione miejsca. Dostępny jest także w języku angielskim. Aplikacja została uzupełniona o moduł pozwalający na zgłaszanie interwencji „Zgłoś problem/palenisko”.
- Aplikacja „Powietrze Kraków” - informująca mieszkańców o stanie zanieczyszczenia powietrza w Krakowie. Aplikacja przekazuje aktualne odczyty ze stacji pomiarowych. Za pomocą wiadomości PUSH wysyła informacje o wprowadzeniu darmowej komunikacji, doradza, jak zachować się przy wyższych stężeniach zanieczyszczeń w powietrzu, zawiera moduł raportowania, za pomocą którego można wysłać mail ze zdjęciem.
- Przewodnik po Krakowie dla niepełnosprawnego turysty wraz z aplikacją mobilną - kompendium wiedzy na temat dostępności różnych obiektów dla turystów z niepełnosprawnościami. Przewodnik zawiera informacje o najważniejszych zabytkach Krakowa, trasach turystycznych, muzeach, ofercie kulturalnej, a także praktyczne wskazówki. Turystyczna aplikacja mobilna została stworzona z myślą o turystach niepełnosprawnych poszukujących kompleksowej informacji na temat Krakowa, przekazanej w przystępny i ciekawy sposób - w wersji językowej polskiej i angielskiej.
- „Centralny System Kolejkowy” - wspierający zarządzanie ruchem klientów wraz z funkcjonalnością umawiania ich wizyt przez urzędnika. Klienci otrzymują informację rzeczywistą o stanie kolejki dla danej usługi wydziału.
- „Inteligentny system zarządzania siecią wodociągową i kanalizacyjną (ISZS)” - jego celem jest efektywne zarządzanie poszczególnymi sieciami: zapewnienie oszczędności zasobów (oszczędność wody, monitorowanie przecieków, strat wody z sieci wodociągowych), zapobieganie infiltracji wód do sieci kanalizacyjnych oraz monitorowanie wycieków ścieków do środowiska, a także adaptacja do zmian klimatu.
