Autor: Marcin Karkosza
Przeprawa powstała w miejscu uznanym przez przedstawicieli mieszkańców i samorząd za priorytetowe pod względem poprawy bezpieczeństwa. Dzięki możliwości przechodzenia ponad drogą bezpieczeństwo pieszych zostało zapewnione.
Prace przy kładce w Gaju rozpoczęły się w połowie marca br. Pomost dla pieszych ma 4,1 m szerokości. Podwieszony jest za pomocą 20 want, czyli lin o średnicy 5,6 cm każda, do dwóch metalowych pylonów. Pylony mają różną wysokość, co wymusiło na projektancie pagórkowate ukształtowanie terenu i różnice poziomów po dwóch stronach drogi.
Pylon po prawej stronie patrząc w kierunku Krakowa ma 17,5 m wysokości, a pylon po lewej 15,5 metra. Warto dodać, że to co każdy może zobaczyć to tylko część konstrukcji, której nie widać, bo jest pod ziemią. Przyczółki kładki posadowione są na szesnastu 13-metrowych, żelbetonowych palach po jednej stronie drogi i dwudziestu po drugiej stronie. Średnica każdego z pali ma 1,2 metra. Te pale, na których wspiera się kładka musiały być wykonane ze względu na zlokalizowanie obiektu , na osuwiskowym terenie.
Przejście kładką dostępne jest także dla osób niepełnosprawnych, co zapewnią windy. Ze względu na brak miejsca i górzyste ukształtowanie terenu korzystniejszym rozwiązaniem od podjazdów dla wózków są właśnie windy.
Jest to trzecie, bezkolizyjne przejście dla pieszych w gminie Mogilany nad „zakopianką” na odcinku niecałych 2,5 km. Są już: wiadukt w Mogilanach z obustronnymi chodnikami, oddalona od wiaduktu o 750 metrów kładka dla pieszych w Mogilanach i oddalona od kładki w Mogilanach o 1,7 km kładka w Gaju.
Koszt kładki to ok. 5 mln 838 tys. zł.