https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tunel pod zakopianką i trzy kładki tuż pod Krakowem. Przebudowę układu drogowego na DK7 można zaczynać od razu

Barbara Ciryt
W Libertowie na zakopiance powstanie nowy układ drogowy z tunelem i kładkami dla pieszych
W Libertowie na zakopiance powstanie nowy układ drogowy z tunelem i kładkami dla pieszych GDDKiA
Prace w terenie przy budowie nowego układu drogowego na zakopiance na odcinku Kraków-Libertów-Gaj o długości 1,1 km można zaczynać. Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Celem zadania jest kompleksowa poprawa układu komunikacyjnego na drodze krajowej nr 7. Tutaj w Libertowie w gminie Mogilany ma powstać tunel z przejazdem pod zakopianką oraz trzy kładki dla pieszych. Modernizacja drogi i zmiana infrastruktury technicznej pozwolą na bezpieczny wyjazd z Krakowa w stronę Zakopanego.

Inwestycja na zakopiance już przygotowana

Przygotowania do przebudowy układu drogowego na zakopiance w miejscowościach Libertów i Gaj trwają od wiosny 2023 roku. Wówczas odbył się przetarg na wyłonienie wykonawcy projektu i budowy tego nowego układu komunikacyjnego. W sierpniu 2023 podpisano umowę na realizację zadania w systemie projektuj i buduj z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IMB-Podbeskidzie. Wartość umowy wynosi ponad 149 mln zł.

Jak informuje na swoich stronach inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie - już w ubiegłym roku powstał wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wniosek został sporządzony 28 czerwca 2024 r., a skorygowany 12 listopada 2024 r. Potem trwała korespondencja w sprawie usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym, a następnie 22 listopada zostało wszczęte postępowanie w sprawie decyzji ZRID.

Obecnie wojewoda Krzysztof Jan Klęczar wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

- Jak wskazują prowadzone pomiary, przez Libertów i Gaj w ciągu doby przejeżdża blisko 60 tys. samochodów. Projektowane wiadukty dla pieszych wraz z układem chodników i ciągów pieszo-rowerowych oraz likwidacja skrzyżowań kolizyjnych bez wątpienia poprawią bezpieczeństwo i poprawią płynność ruchu. Przełożą się także na komfort jazdy kierowców, a zarazem zmniejszą emisję spalin i hałasu. Biorąc pod uwagę znaczenie tej inwestycji, wydanemu zezwoleniu nadałem rygor natychmiastowej wykonalności, aby jak najszybciej można było przystąpić do realizacji – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

W piątek, 7 lutego przekazał decyzję na ręce Macieja Ostrowskiego, dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Rygor natychmiastowej wykonalności oznacza, że zadanie można zaczynać realizować w terenie od razu po otrzymaniu dokumentu - mówi dyrektor Maciej Ostrowski.

Jak zapowiada GDDKiA - jeszcze w lutym tego roku plac budowy zostanie przekazany wykonawcy, który planuje zakończyć roboty do połowy 2027 r. 

Wybudują nowy węzeł drogowy z tunelem i kładkami

Kompleksowa poprawa układu komunikacyjnego na odcinku DK7 Kraków – Libertów – Gaj jest zaplanowana jako kolejny węzeł na zakopiance. Jak oceniał inwestor jest to jedno z najbardziej niebezpiecznych i obciążonych ruchem miejsc na trasie między Krakowem i Myślenicami.

Głównym cele realizacji zadania jest poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości zakopianki. W ramach tej inwestycji powstanie: przejazd w formie tunelu pod zakopianką oraz trzy kładki dla pieszych.

  • jedna będzie w okolicy likwidowanego skrzyżowania w Libertowie

  • druga w miejscu przejścia poziomego w okolicy ul. Wesołej w Libertowie i ul. Parkowej w Gaju.

  • trzecia planowana jest w okolicy obecnego przejścia dla pieszych w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

Zlikwidowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej nr 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Będzie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu powstanie też ciąg pieszo-rowerowy.

Zlikwidowane zostaną również skręt w prawo z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Z tych ulic nie będzie też możliwości wyjazdu na krajówkę. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych GDDKiA wybuduje kładkę. Odcięte od zakopianki drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.

Inwestycje towarzyszące - sieć dróg lokalnych

Przebudowie układu drogowego na samej zakopiance będą towarzyszyć inwestycje związane z poprawą i uzupełnieniem sieci dróg lokalnych wzdłuż drogi krajowej. Pozwoli to kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na krajówkę w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzona zostanie droga łącznikowa po wschodniej stronie zakopianki w Libertowie. Przebudowane będą wjazdy na posesje.

Powstaną również dwa ronda:

  • jedno na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania.

  • drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką.

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska