https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejna gmina przeciw strefie czystego transportu w Krakowie. Zabierzów uznał ją za niesprawiedliwą i nieefektywną. Będą kolejne protesty

Barbara Ciryt
Kraków chce wprowadzić strefę czystego transportu, obciążając tylko wjeżdżających do miasta
Kraków chce wprowadzić strefę czystego transportu, obciążając tylko wjeżdżających do miasta ANNA KACZMARZ
Strefa czystego transportu (SCT) w proponowanym kształcie ma objąć niemal cały Kraków. Przeciwko temu sprzeciw zgłaszają podkrakowskie gminy. Najpierw protestowała Wieliczka, teraz dołącza do niej gmina Zabierzów, radni podjęli już rezolucję w tej sprawie. A kolejne samorządy pod Krakowem także planują oprotestować SCT.

Względy finansowe, nie ekologiczne strefy czystego transportu

Rada Gminy Zabierzów w swojej rezolucji wyraziła stanowczy sprzeciw wobec planowanego wprowadzenia SCT w Krakowie.

- Popierając działania na rzecz ochrony środowiska i poprawy jakości powietrza, uważamy, że proponowane rozwiązanie jest nieefektywne, niesprawiedliwe społecznie oraz nacechowane względami finansowymi, a nie ekologicznymi. Wskazujemy, że SCT w proponowanym kształcie uderza wyłącznie w jedną grupę społeczną - kierowców samochodów - ignorując inne istotne źródła zanieczyszczenia powietrza, między innymi oddziaływanie lotniska Kraków-Balice - napisali radni Zabierzowa w podjętej rezolucji.

Strefa czystego transportu, która planują wprowadzić władze Krakowa, wiąże się z wprowadzeniem ograniczeń dotyczących samochodów nadmiernie emitujących spaliny. W proponowanym kształcie strefa ta ma wielu przeciwników. Już z końcem ubiegłego roku, gdy prowadzono konsultacje, w samym mieście było gorąco i głośno. Konsultacje odbywały się w atmosferze krzyków i przepychanek. Debatę zdominowały tłumy protestujących osób. Na pytanie o opinię w sprawie SCT uczestnicy konsultacji skandowali: - Do śmieci! Do śmieci!

Krakowska strefa bardziej rygorystyczna niż warszawska

Negatywne nastawienie do tych propozycji SCT ma wiele gmin z okolic Krakowa. Zarzucają miastu, że chce zysku kosztem mieszkańców innych miejscowości. Uznają, że ochrona środowiska jest tu poboczną sprawą.

Strefa w proponowanym kształcie ma dotyczyć jedynie osób wjeżdżających do miasta. Niezależnie czy pracują w Krakowie, studiują, czy jadą na zakupy. Regulacje dotyczą silników, które nie spełniają norm. Jeśli ich kierowcy zechcą wjechać takim autem do Krakowa po 1 lipca 2025 r., raz na miesiąc będą płacić 500 zł.

Najpierw w połowie stycznia SCT w swoich dwóch rezolucjach skrytykowali te regulacje radni Wieliczki, o czym pisaliśmy.

- Ustanowienie na obszarze niemal całego Krakowa zakazu aut z silnikiem "Diesla" nawet z normą emisji Euro 6, jest nie do przyjęcia dla wielu mieszkańców Małopolski, dla których Kraków jest siedzibą wojewódzkich placówek i instytucji, ale również miejscem pracy. Dla porównania, w Warszawie SCT stanowi tylko 7 proc. powierzchni miasta i obejmuje ścisłe centrum, a wymogi emisyjne są znacznie niższe - napisali w rezolucji radni z Wieliczki.

Gmina Zabierzów postuluje o szeroki dialog społeczny

Teraz rezolucję podjęli radni gminy Zabierzów. W swoim dokumencie wskazują wiele argumentów przeciw wprowadzeniu SCT. Obawiają się m.in. przeniesienia ruchu na lokalne drogi poza miastem, rosnące koszty dla osób o niższych dochodach, których nie stać na nowe samochody.

- Rada Gminy Zabierzów, będąc świadomą konieczności rozwiązywania problemów aglomeracyjnych miasta Krakowa, postuluje przeprowadzenie szerokiego dialogu społecznego w celu wypracowywania efektywnych środków rozwiązywania problemów transportowych i środowiskowych - czytamy w zabierzowskiej rezolucji.

Radni powołując się na zasady państwa prawnego oraz sprawiedliwości społecznej, postuluje o maksymalne ograniczenie SCT i zaniechanie wprowadzania dodatkowych opłat.

Metropolia Krakowska przedstawi wspólne stanowisko

SCT była także omawiana na walnym zebraniu Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, które zrzesza Kraków 14 okolicznych gmin. Wójtowie i burmistrzowie ustalili, że będą o tym rozmawiać na nadzwyczajnym zebraniu we wtorek, 11 lutego. Przedstawią wspólne stanowisko w sprawie strefy czystego transportu.

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska