https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sprzeciw Wieliczki. Nie chcą opłat za wjazd do Krakowa i radykalnych ograniczeń w ramach strefy czystego transportu

Piotr Tymczak
Radni z Wieliczki są przeciwni restrykcyjnym ograniczeniom ruchu w Krakowie.
Radni z Wieliczki są przeciwni restrykcyjnym ograniczeniom ruchu w Krakowie. ANNA KACZMARZ
Radni z Wieliczki na ostatniej sesji przegłosowali dwie uchwały, w których żądają znacznego zmniejszenia ograniczeń ruchu planowanych w ramach wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie. Oczekują, że restrykcyjne przepisy będą obowiązywać nie w całym Krakowie, a tylko w dzielnicach, gdzie emisja spalin jest najbardziej dokuczliwa. Wnioskują też o powołanie specjalnej międzygminnej komisji w sprawie SCT.

„Mając na uwadze prace nad nową strefą czystego transportu (SCT) w Krakowie, Rada Miejska w Wieliczce wyraża sprzeciw oraz apeluje do władz Krakowa o wzięcie pod uwagę potrzeb i możliwości mieszkańców całej Małopolski, którzy na co dzień lub okazjonalnie wjeżdżają do Krakowa” - napisali radni z Wieliczki w jednej z rezolucji.

Podkreślono w niej również, iż nowa wersja SCT znacznie zaostrza wymogi emisyjne. "Auta z silnikiem „Diesla” z normą Euro 5, które miały być dopuszczone bezterminowo, w nowej wersji są wykluczone od 1 lipca 2025 roku. To nieuczciwe wobec osób, które wymieniły pojazd chcąc dostosować się do obowiązującego prawa”.

W rezolucji czytamy też: "Ustanowienie na obszarze niemal całego Krakowa zakazu aut z silnikiem "Diesla" nawet z normą emisji Euro 6, jest nie do przyjęcia dla wielu mieszkańców Małopolski, dla których Kraków jest siedzibą wojewódzkich placówek i instytucji, ale również miejscem pracy. Dla porównania, w Warszawie SCT stanowi tylko 7% powierzchni miasta i obejmuje ścisłe centrum, a wymogi emisyjne są znacznie niższe".

Nie zgadzają się na 500 zł miesięcznej opłaty za wjazd do Krakowa

Zdaniem radnych z Wieliczki w nowym projekcie szczególnie krzywdzący i dyskryminujący jest zapis o miesięcznej opłacie 500 zł dla kierowców spoza Krakowa, których auta nie będą spełniać norm.

„Należy mieć również na uwadze, że wraz z drastycznym ograniczeniem możliwości poruszania się autami po stolicy Małopolski, nie idą w parze istotne działania kompensacyjne, takie jak zwiększenie dostępności komunikacji zbiorowej czy budowa parkingów Park and Ride. Wręcz przeciwnie, zapowiadane są podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej w Krakowie”.

Proponują powołanie specjalnej komisji i kompromisowe rozwiązania

W drugiej rezolucji radni z Wieliczki wystąpili m.in. o ograniczenie obszaru SCT do najbardziej zanieczyszczonych dzielnic Krakowa. Ponadto zawnioskowali o wydłużenie okresów przejściowych dla pojazdów spełniających normy Euro 5.

Radni z Wieliczki zaproponowali też powołanie komisji międzygminnej z udziałem przedstawicieli samorządów Metropolii Krakowskiej, władz Krakowa oraz ekspertów ds. ochrony środowiska i transportu, w celu wprowadzenia kompromisowych rozwiązań.

Propozycja miasta dotycząca SCT w Krakowie

Przypomnijmy, że propozycja miasta, jaka była konsultowana, jest taka, by od 1 lipca 2025 r. pojazd mógł jeździć po SCT jeżeli spełni następujące wymagania (nie dotyczy mieszkańców Krakowa): w przypadku diesli auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2014 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 6: w przypadku pojazdów z zapłonem iskrowym (pojazdy benzynowe, także te z instalacją LPG) auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2005 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 4.

Urzędowy projekt zakłada również, że od 1 lipca 2030 r. aby móc jeździć po SCT, samochód będzie musiał wypełniać następujące wymogi: w przypadku diesli - rok produkcji przynajmniej w 2018 r. lub norma Euro 6dT; w przypadku aut benzynowych i LPG - minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4. Mieszkańcy Krakowa mają być objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 r. Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy: do 30 czerwca 2028 r. Do tego czasu wjazd takich aut będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska