- Po opracowaniu raportu, na podstawie wyników konsultacji zostanie przedłożony Radzie Miasta projekt uchwały w sprawie SCT - mówi Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Ostateczna decyzja będzie należeć do radnych miejskich
Może więc być tak, że część uwag mieszkańców zostanie uwzględniona i projekt SCT jaki zostanie przedłożony miejskim radnym będzie się różnił od tego, który był przygotowany do konsultacji. Zmiany mogą przykładowo dotyczyć proponowanych norm emisji spalin czy też obszaru, jakim ma być objęta strefa (zaproponowano cały Kraków).
O tym jakie zmiany zostaną ewentualnie uwzględnione mieszkańcy dowiedzą się po opublikowaniu projektu uchwały w sprawie SCT już uwzględniającego wyniki konsultacji. Później w ciągu 21 dni mieszkańcy będą mieli czas na zgłoszenie formalnych uwag do tego projektu. Następnie projekt trafi na sesję Rady Miasta Krakowa.
Radni mogą zgłaszać poprawki do projektu uchwał, więc od ich głosów będzie zależeć, jaki ostatecznie kształt i jakie zasady dotyczące SCT zostaną przyjęte.
Uwagi zgłaszano poprzez ankiety i na spotkaniach
W ramach konsultacji społecznych mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi poprzez wypełnienie ankiety elektronicznej. Wnioski można było przesyłać także bezpośrednio na adresy elektroniczne Zarządu Transportu Publicznego, jak również pocztą tradycyjną. W okresie konsultacji odbyły się trzy otwarte spotkanie dla mieszkańców.
Przypomnijmy, prekonsultacje, a potem konsultacje społeczne dla mieszkańców w sprawie krakowskiej Strefy Czystego Transportu, trwały łącznie blisko dwa miesiące – od 19 listopada 2024 r. W tym okresie, we wszystkich ankietach konsultacyjnych, wpłynęło łącznie ponad 15 tys. różnych głosów w sprawie SCT w Krakowie.
Propozycja miasta dotycząca SCT w Krakowie
Przypomnijmy, że propozycja miasta, jaka była konsultowana, jest taka, by od 1 lipca 2025 r. pojazd mógł jeździć po SCT jeżeli spełni następujące wymagania (nie dotyczy mieszkańców Krakowa): w przypadku diesli auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2014 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 6: w przypadku pojazdów z zapłonem iskrowym (pojazdy benzynowe, także te z instalacją LPG) auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2005 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 4.
Urzędowy projekt zakłada również, że od 1 lipca 2030 r. aby móc jeździć po SCT, samochód będzie musiał wypełniać następujące wymogi: w przypadku diesli - rok produkcji przynajmniej w 2018 r. lub norma Euro 6dT; w przypadku aut benzynowych i LPG - minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4. Mieszkańcy Krakowa mają być objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 r. Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy: do 30 czerwca 2028 r. Do tego czasu wjazd takich aut będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej.
