https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczne estakady kolejowe rosną w centrum Krakowa. Wkrótce przejadą nimi pociągi [ZDJĘCIA]

Piotr Ogórek
W połowie roku pociągi pojadą nową estakadą kolejową budowaną wzdłuż ulicy Blich. Podczas wakacji toczyć się będą prace przy wiadukcie nad ulicą Grzegórzecką, a w tym czasie wyłączony będzie ruch tramwajowy. Cała, wielka inwestycja kolejowa w Krakowie zakończy się na przełomie roku 2020 i 2021. Wciąż nie wiadomo, jak będzie zagospodarowany teren pod estakadami. Umowa między miastem, a PKP w sprawie dzierżawy tych terenów wciąż nie została podpisana.

Już nie budowa betonowych konstrukcji, tylko montaż torów kolejowych, to najpilniejsze zadanie realizowane obecnie na modernizowanej linii kolejowej w centrum Krakowa. Inwestycja na najważniejszym pasażerskim połączeniu kolejowym w stolicy Małopolski wkracza w kluczowy etap.

Pomiędzy największymi stacjami, Krakowem Głównym i Krakowem Płaszowem, PLK budują dodatkowe tory i przystanek Kraków Grzegórzki. Epokowy projekt jest ważny dla połączeń krajowych i międzynarodowych oraz dla rozbudowy kolei aglomeracyjnej, co pozytywnie wpłynie na zrównoważony rozwój całego regionu. Cztery tory kolejowe, w tym dwa dodatkowe, na najbardziej zurbanizowanym fragmencie trasy, zostaną poprowadzone po estakadach. Obiekty zastąpią stary nasyp kolejowy, który od dziesięcioleci dzieli miasto.

Budowa pierwszych odcinków estakad już się zakończyła. Pomiędzy ul. Kopernika a ul. Miodową powstały dwa obiekty o łącznej długości niemal 700 metrów. Dzieli je jeszcze zabytkowy wiadukt kolejowy, który jest poszerzany, by także mógł „zmieścić” dwa dodatkowe tory.

Wykonawca, w kolejnym etapie prac na obiektach, na specjalnej macie wibroizolacyjnej, która ograniczy drgania wywoływane przez pociągi, układa tłuczeń, czyli pierwszy element nawierzchni kolejowej. W kolejnych tygodniach, na estakadach pojawią się tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Będzie montowana sieć trakcyjna. Następnie przeprowadzone zostaną testy obciążeniowe nowych obiektów, które są niezbędne do uzyskania pozwolenia na użytkowanie.

Bardzo zaawansowane prace toczą się non stop na całym odcinku. Wykonawca pracuje na wysokości 8 metrów na estakadzie oraz na przyległym terenie. Roboty toczą się także przy budowie mostów na Wiśle. Obszar zajęty przez prace jest ograniczany do minimum wymaganego bezpieczeństwem. Do budowy dowieziono tysiące ton stali i materiałów. Precyzyjnej logistyki wymaga także wywóz ziemi.

Na czas modernizacji opracowywany jest specjalny rozkład jazdy, który uwzględnia maksymalne wykorzystanie jednego toru dla pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. cały czas ściśle współpracują z przewoźnikami.

Po połowie roku pierwsze pociągi pojadą nowym torem pomiędzy Krakowem Głównym a Płaszowem. Wcześniej gotowe muszą być estakady, wiadukty, mosty i nasypy. Osiągnięcie tego etapu inwestycji pozwoli przejść w kolejne ważne fazy prac. To m.in. o rozbiórka reszty nasypu kolejowego, która pozwoli rozpocząć budowę pozostałych trzech torów.

Główne prace budowlane zakończą się w 2020 r, a cała inwestycja w połowie 2021 r. Jej wartość wynosi niemal 1 mld zł. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”. Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie www.krakow-rudzice.pl

Wizualizacje S7 na odcinku Widoma - Kraków.

Budowa S7. Tak będzie wyglądać ekspresowa wylotówka z Krakow...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zero postepu
Kraków-Katowice PKP wyda ponad 1 mld a pociągi będą jeździć wolniej niż przed II wojną światową (z przystankami jechał 1 h 5 min ). Budują i osiągną poziom początków XX w. To są wyrzucone pieniądze w błoto
T
Tak
Czas budowac linie kolejowa na nowa hute i do ruczaju. Oraz odbudowac kolej cyrkumwalencyjna na alejach
L
Lajkonik
Mnie interesuje czy zostanie odbudowany chociaż fragment muru pięknego zabytkowego z wiezyczkami który został zburzony podczas tej budowy. Mur był z 1863 roku
G
Gość
Ktos za to powinien beknac ze jeszcze nie ma obwodnicy na polnocy
A
Anka
Na Opolskiej można zwariować
a
asd
Nic. Wazne zeby byla droga do Lagiewnik Majchrowskiego. Po co komu jakas obwodnica.
K
Ktostam
A ja z innną sprawą. Czy wiadomo coś więcej o północnej obwodnicy Krakowa? Na Opolskiej tragedia.
K
KrK
No ładnie, pięknie to wygląda. Tylko po co to jest?
o
opserfer
To może kolejarze by pomogli ZIKiT-owi (czy jak tam się teraz ta nowa instytucja nazywa) i zbudowali: 1 - druga część estakady nad nad Wielicką(zmieści się po tymi niebieskimi kolejowymi), 2 - tunel pod rondem Grzegórzeckim w kierunku mostu na Wiśle, 3 - estakadę na Nowohuckiej nad skrzyżowaniem ze Stoczniowców, 4 - estakadę na Nowohuckiej koło M1 zeby nie stać korku przed Rondem, 5 - pozbyli się więkoszosci świateł na Opolskiej (najgorsze są te w okolicy Placu Targowego, 2 - 3 estakady lub tunele tu i tam zeby na Opolska bezkolizyjnie wjechac), 6 - estakade nad Zakopianska na skrzyzowaniu z Tischnera
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska