Gmina Niepołomice. Wielkie kłopoty z budową parkingów P&R. Rośnie irytacja mieszkańców

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Parking typu P&R (120 miejsc) po północnej stronie stacji kolejowej w Podłężu jest gotowy od blisko dwóch miesięcy. Jednak na jego otwarcie trzeba poczekać co najmniej do końca października br.
Parking typu P&R (120 miejsc) po północnej stronie stacji kolejowej w Podłężu jest gotowy od blisko dwóch miesięcy. Jednak na jego otwarcie trzeba poczekać co najmniej do końca października br. zdjęcia: UMiG Niepołomice
Kluczowa dla niepołomickiego rejonu transportowa inwestycja trwa od dwóch lat, ale idzie jak po grudzie. Opóźnienie wciąż rośnie, pojawiają się niemiłe niespodzianki, m.in. w Podłężu, gdzie jest problem z oddaniem do użytku gotowego już pierwszego parkingu typu park&ride (parkuj i jedź). Zakończenia całości robót można spodziewać się najwcześniej w połowie przyszłego roku.

FLESZ - Orzeczenie TSUE. Koniec wynajmów krótkoterminowych?

Budowa P&R po północnej stronie stacji kolejowej w Podłężu zakończyła się w połowie tegorocznych wakacji. Otwarcie placu postojowego, gdzie jest m.in. 120 miejsc dla samochodów i 100 dla rowerów oraz zatoka autobusowa, zapowiadano najpierw na koniec sierpnia, a potem na połowę września. Jednak nowy obiekt nadal pozostaje zamknięty.

- Wynika to z tego, że pojawiło się opóźnienie ze strony Tauronu z wykonaniem zasilania energetycznego na nowym obiekcie. Robimy wszystko, by przyśpieszyć otwarcie północnego P&R w Podłężu. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, parking powinien zacząć działać na koniec października – powiedział nam Bogusław Iwulski, kierownik Referatu Przygotowania i Realizacji Inwestycji Urzędu Miasta w Niepołomicach.

Podłęże: jedna stacja, dwa planowane P&R, wiele problemów

Gotowy P&R z którego nie można korzystać irytował mieszkańców od początku, a od kilku tygodni sytuacja ta rodzi wręcz oburzenie. Okazało się bowiem, że jedyny przy podłęskiej stacji PKP czynny - prowizoryczny - plac postojowy, stał się placem budowy: powstaje tam P&R Podłęże Południe (60 miejsc). W efekcie mieszkańcy przyjeżdżający tu z całej okolicy, by przesiąść się do pociągu, nie mają teraz gdzie zostawić swych pojazdów.

Ludzie wskazują, że prace „na południu” nie powinny ruszyć bez otwarcie północnego P&R, bo w efekcie każde wolne miejsce w okolicy jest zastawione samochodami.

„Godzina 7. Jeśli przyjedziemy o tej porze zaparkować, by wsiąść do pociągu - spiesząc się do pracy, lekarza, szkoły, nie uda się nam zostawić samochodu. No chyba, że gdzieś porzucić. A jak zdołaliśmy się przekonać na własnej skórze, grozi to porysowaniem auta przez nieżyczliwego mieszkańca tych okolic. Że się zdenerwujesz tą sytuację? Że nie pojedziesz? Że się spóźnisz? Ale że kogo to niby obchodzi? Przecież nam robią dobrze, tworzą, remontują, udoskonalają. Można przecież na ten czas nie pracować i np. wziąć urlop” - taki opis sytuacji w Podłężu pojawił się w ostatnich dniach na fanpage’u Fundacji Lepsze Niepołomice.

W niepołomickim magistracie usłyszeliśmy, że z budową P&R Południe nie można było czekać. - Nie ma wątpliwości, że taka sytuacja jak obecnie w Podłężu nie powinna mieć miejsca, ale wykonawcę prac gonią terminy. Cała inwestycja musi zakończyć się do czerwca 2021 roku, a obecnie roboty można prowadzić tylko w tym miejscu, bo dla prac zaplanowanych w Staniątkach nie ma jeszcze wszystkich pozwoleń - tłumaczy Grzegorz Sendor, kierownik Referatu Inwestycji Drogowych Urzędu Miasta w Niepołomicach.

Mieszkańcy Podłęża zwracają uwagę na jeszcze inny problem związany z transportową inwestycją w tej miejscowości. Alarmują: „Mamy XXI wiek, ale ani na parkingu północnym, ani południowym, ani w budynku dworca nie przewidziano WC. Interwencji w tej sprawie było już kilka i jak na razie rozwiązania sprawy nie widać. Nasza propozycja dotyczyła odtworzenia WC w budynku stacyjnym, oczywiście w standardach dziś obowiązujących nie tych austriackich z przed ponad wieku. Taka lokalizacja była by najbardziej racjonalną".

Niepołomicki magistrat informuje, że w „programie funkcjonalno-użytkowym dla placów park&ride nie przewidziano budowy toalet, tym samym budowa sanitariatów nie jest objęta dofinansowaniem do projektu” oraz że „P&R mają pełnić funkcję przesiadkową dla osób które przyjadą samochodem lub jednośladem z domu i wsiądą do pociągu, który co do zasady jest wyposażony w toalety”.

- Warto zaznaczyć, że krakowskie park&ride również nie są wyposażone w toalety. Toaleta została zbudowana natomiast na parkingu w Niepołomicach, przy ulicy Kolejowej, ponieważ pełni on funkcję dworca przesiadkowego. Warto jednak zaznaczyć, że jej budowa kosztowała gminę około 120 tysięcy złotych, nie licząc comiesięcznych kosztów utrzymania. Jednak będziemy monitorować sytuację. Jeśli budowa toalet w tych miejscach okaże się konieczna, przeanalizujemy możliwość jej sfinansowania z środków z rządowej tarczy antykryzysowej – podaje pełniący obowiązki burmistrza Niepołomic Krystian Zieliński.

Inwestycja zapowiadana na rok, potrwa co najmniej trzy lata

Niepołomicki komunikacyjny projekt o wartości 26,5 mln zł zakładający wykonanie nowej infrastruktury: w Niepołomicach, Podłężu, Staniątkach i Woli Batorskiej, rozpoczęto jesienią 2018 roku. Początkowo planowano, że cała unijna inwestycja - obejmująca również liczne roboty drogowe, m.in. przebudowę 2,6 km ulic w Podłężu i Staniątkach – zakończy się do grudnia 2019 roku.

Jednak w tym terminie gotowy był tylko P&R na 136 miejsc i dworzec autobusowy przy ul. Kolejowej w Niepołomicach (otwarto go w styczniu br.). Wykonano również nieduży (34 miejsca postojowe) park&ride w rejonie szkoły, przy DW 964 w Woli Batorskiej. Także tu pojawiły się niespodziewane kłopoty. 4 maja nowiutki P&R został dosłownie staranowany przez samochód osobowy, który wypadł z jezdni. Zniszczenia były bardzo duże. Obiekt zamknięto. Obecnie jego remont jest na finiszu. Batorski P&R ma zostać otwarty do dwóch tygodni.

Ostatecznie czas zakończenia całej komunikacyjnej inwestycji prolongowano na czerwiec 2021.

Obecnie gotowa jest także droga dojazdowa - nowy przebieg ul. Trawniki - do P&R Podłęże Północ. To szlak komunikacyjny o długości 430 m, szerokości 6 m, z chodnikami. - Nowa droga zostanie dopuszczona do ruchu prawdopodobnie w przyszłym tygodniu – zapowiada Grzegorz Sendor.

By zakończyć milionową inwestycję trzeba jeszcze m.in. wybudować P&R na 120 miejsc przy stacji kolejowej w Staniątkach oraz zmodernizować gruntownie ul. Kolejową w Podłężu i ul. Staniątecką w Staniątkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup teraz

ONLYBIO

Maska do włosów niskoporowatych 400 ml

Poprzednia najniższa cena: 24,99 zł24,99 zł

kup teraz

ONLYBIO

Maska do laminacji włosów 200ml

Poprzednia najniższa cena: 22,99 zł22,99 zł

kup teraz

ONLYBIO

Wcierka odżywcza 100ml

Poprzednia najniższa cena: 22,99 zł22,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Gmina Niepołomice. Wielkie kłopoty z budową parkingów P&R. Rośnie irytacja mieszkańców - Dziennik Polski

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Akula

Jak widać Niepołomice sporo wydają aby ograniczyć ilość samochodów z rejestracjami KWI parkujących w Krakowie. Może teraz Kraków zrobiłby coś aby ograniczyć ilość samochodów z rejestracjami KR blokującymi parkingi i pobocza przy Puszczy Niepołomickiej?

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie