https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Urzędnicy z Krakowa i Oświęcimia weryfikują uwagi mieszkańców dotyczące budowy metra. Decyzja środowiskowa będzie z opóźnieniem

Piotr Tymczak
Kraków planuje budowę metra
Kraków planuje budowę metra Szymon Starnawski
Przygotowaniu budowy metra w Krakowie towarzyszy duże zamieszanie, bowiem zadaniem zajmuje się kilka instytucji, nie tylko z Krakowa. O pozyskanie decyzji środowiskowej dla inwestycji starają się urzędnicy z Oświęcimia. Wpłynęły 63 wnioski i uwagi do tego dokumentu. Mają być zweryfikowane przez referat ds. przygotowania budowy metra krakowskiego Urzędu Miasta. Władze Oświęcimia poinformowały natomiast, że wstępny termin wydania decyzji środowiskowej na 28 lutego nie jest możliwy do utrzymania. Będą więc opóźnienia.

- Wszystkie zgłaszane uwagi i wątpliwości zostaną szczegółowo przeanalizowane przez wykonawcę raportu, na etapie procedury związanej z wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Obecnie postępowanie w tej sprawie prowadzi Prezydent Miasta Oświęcimia, ponieważ Prezydent Miasta Krakowa i podległe mu organy zostały wyłączone z tej procedury decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego, aby uniknąć potencjalnego konfliktu interesów - informują w krakowskim magistracie.


- Wszystkie uwagi składane przez naukowców i aktywistów, są weryfikowane przez referat ds. przygotowania budowy metra. Zgłoszone kwestie przekazujemy do organu odpowiedzialnego za prowadzenie tej sprawy, czyli do prezydenta miasta Oświęcim - dodają w Urzędzie Miasta Krakowa.

Miasto buduje metro i stara się o decyzję dla... premetra

Przypomnijmy, że na razie władze Krakowa przygotowują się do budowy pierwszego odcinka tunelu metra z Olszy przez centrum do przystanku przy Akademii Górniczo-Hutniczej.

Więcej o planowanym przebiegu metra w Krakowie pisaliśmy tutaj:

Pierwszy, centralny odcinek metra ma być częścią pierwszej linii podziemnej komunikacji. Zaplanowano, że ta linia ma przebiegać z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Teraz jednak nie jest pewne, czy ostatecznie końcowym odcinkiem będzie ten do Bronowic. Jest taka możliwość, że plany zostaną zweryfikowane i metro pojedzie jednak w kierunku osiedla Kliny albo do planowanego Nowego Miasta w Płaszowie i na Rybitwach.

- Wykonujemy dodatkowe analizy. W okolicy kwietnia tego roku zamierzamy przedstawić trzy, cztery warianty dla przebiegu metra i musi się odbyć długa miejska debata w tej sprawie - poinformował wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur.

Więcej o możliwości zmian przebiegu pierwszej linii metra w Krakowie pisaliśmy tutaj:

Do wniosku o decyzję środowiskową złożono raport jaki powstał w poprzedniej kadencji, za czasów prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, dotyczący budowy... premetra.

Dlaczego tak się stało? - Na pewno budujemy metro w ujęciu funkcjonalnym – ma zapewnić bezkolizyjny, szybki, sprawny transport. Są trzy powody, dla których zdecydowaliśmy się, żeby procedować raport dotyczący premetra, jaki opracowano w poprzedniej kadencji na zamówienie poprzednich władz. Po pierwsze wykonano wówczas ogrom pracy, którą trzeba byłoby przygotowywać w zasadzie od nowa - wyjaśnił nam wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur. - Poza tym trzeba pamiętać, że za tę dokumentację miasto zapłaciło około 10 milionów złotych. Finanse publiczne mają ogromne znaczenie, nie można tak po prostu powiedzieć, że zamykamy sklepik i teraz otwieramy nowy sklepik. I wreszcie trzeci kluczowy element to czas. Gdyby miał powstać nowy dokument, to inwestycja opóźniłaby się o kilka lat. Poza tym po bardzo wnikliwej analizie, wielu rozmowach, uświadomiono nas, że ta nazwa w raporcie do decyzji środowiskowej „Premetro” w istocie rzeczy jest pewnego rodzaju, nazwijmy etykietą, ale pod względem znacznej części parametrów technicznych odpowiada po prostu klasycznie pojmowanemu metru - dodał.

Krakowskim metrem zajmują się urzędnicy spod Wawelu i... z Oświęcimia

A dlaczego pozyskaniem decyzji środowiskowej dla krakowskiego metra zajmuje się prezydent Oświęcimia i jego urzędnicy?

Przy realizacji tak dużej inwestycji, jaką ma być budowa metra, stroną postępowania jest każdy, komu przysługuje prawo własności do nieruchomości, leżącej na terenie inwestycji lub znajdującej się w odległości 100 metrów od granicy planowanego przedsięwzięcia budowlanego, także w przypadku posiadania mieszkania.

Prezydent Aleksander Miszalski złożył wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o "załatwienie sprawy lub wyznaczenie innego organu do załatwienia sprawy" w związku ze staraniami o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy metra w Krakowie, bowiem jego rodzice są właścicielem nieruchomości w obszarze, na który będzie oddziaływać inwestycja, a wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur jest właścicielem nieruchomości położonej na terenie planowanego przedsięwzięcia.

W związku z koniecznością wydania decyzji środowiskowej w sprawie metra przez inną gminę, SKO wskazało do wszczęcia tego postępowania miasto Oświęcim. Władze Oświęcimia otrzymały od SKO opracowaną na zlecenie Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie dokumentację.

Znajduje się w niej wspomniany raport o oddziaływaniu na środowisko (to druga wersja tego dokumentu z listopada 2024) dotyczący... budowy pierwszego etapu premetra.

Nie widzą możliwość pozyskania decyzji środowiskowej do końca lutego

"W trakcie procedury wydawania decyzji środowiskowej dla krakowskiego premetra wpłynęły 63 wnioski i uwagi. Termin ich składania upłynął 28 stycznia. Dotyczą głównie zagrożeń dla istniejących budynków, ochrony zieleni czy ograniczenia przebiegu premetra do wariantu podstawowego. Po zapoznaniu się z ich treścią Prezydent Oświęcimia, który jest właściwym organem do załatwienia tej sprawy wystąpi do inwestora, aby ten ustosunkował się w terminie 30 dni do złożonych uwag i wniosków mieszkańców Krakowa oraz ewentualnie skorygował raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko" - poinformował urząd w Oświęcimiu.

- Złożone uwagi i wnioski dotyczą głównie zagrożeń dla istniejących budynków, ochrony zieleni czy ograniczenia przebiegu premetra do wariantu podstawowego. Uwagi były składane przede wszystkim przez osoby fizyczne z osiedla Oficerskiego w Krakowie i podmioty posiadające nieruchomościami na trasie przebiegu premetra. Dotyczą głównie wpływu inwestycji na ich własność - informuje Katarzyna Kwiecień, rzeczniczka prasowa urzędu w Oświęcimiu.

Organizacje społeczne, jak Koalicja Ruchów Krakowskich „Wspólnie dla Miasta” same upubliczniły treści złożonych uwag w mediach.

Zgodnie z art. 37 pkt 2 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.)  informacje o udziale społeczeństwa, wykaz uwag oraz sposób ich rozpatrzenia znajdzie się w uzasadnieniu decyzji kończącej postępowanie.

- Na tym etapie nie ma więc podstaw do udostępnienia szerszej informacji, w tym danych o interesantach i ich nieruchomościach - wyjaśnia Katarzyna Kwiecień.

W komunikacie władze Oświęcimia zwróciły też uwagę, że dyrektor Ochrony Środowiska i Wody Polskie poinformowały o przedłużeniu procesu uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia. W przypadku RDOŚ jest to 28 lutego, a Wód Polskich 13 lutego.

"Harmonogram dalszego postępowania jest uzależniony od stanowisk Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie i Dyrektora Zarządu Zlewni w Krakowie, a także możliwości uwzględnienia na tym etapie inwestycyjnym uwag i wniosków złożonych przez mieszkańców Krakowa w konsultacjach społecznych. Stąd wstępny termin wydania decyzji środowiskowej na 28 lutego nie jest możliwy do utrzymania.
Nowy termin wydania decyzji środowiskowej zostanie podany do wiadomości publicznej w wydanym przez Prezydenta Miasta Oświęcimia obwieszczeniu" - podkreślono w komunikacie oświęcimskiego magistratu.

Procedowanie decyzji środowiskowej nie odbywa się jednak bez zaangażowania urzędników z Krakowa. Jak poinformował krakowski magistrat wszystkie uwagi składane przez naukowców i aktywistów, są weryfikowane przez referat ds. przygotowania budowy metra, który wchodzi w skład Wydziału Strategii i Funduszy Europejskich Urzędu Miasta Krakowa.

Wszystkie zgłaszane uwagi i wątpliwości mają też zostać szczegółowo przeanalizowane przez wykonawcę raportu o oddziaływaniu na środowisko budowy pierwszego etapu premetra w Krakowie, czyli firma Ekovert Łukasz Szkudlarek z Wrocławia. Firma Ekovert przygotowała opracowanie na mocy umowy za 1 mln zł zawartej z Zarządem Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Wcześniej na zamówienie ZIM powstało Studium dla budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, które za ok. 9,5 mln zł wykonała firma ILF Consulting Engineers Polska.

Jubileusz DP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska