Przypomnijmy, że w pierwszym etapie budowy pierwszego odcinka metra miasto zamierza wybudować tunel pod centrum - od ronda Młyńskiego do stacji AGH.
Prace związane z rozpoczęciem pierwszego odcinka mogłyby się rozpocząć na przełomie 2028/2029 roku, a zakończyłyby się w 2033 roku.
Więcej o planowanym przebiegu I odcinka pierwszej linii metra pisaliśmy tutaj:
W kolejnych etapach miałby być realizowane odcinki pierwszej linii metra z Nowej Huty do centrum oraz między centrum a Bronowicami.
Ostatnio po dodatkowych analizach pojawiły się jednak rozważania dotyczące wprowadzenia ewentualnych modyfikacji.
- O ile poprowadzenie metra w kierunku Nowej Huty raczej nie budzi wątpliwości, o tyle jeżeli chodzi o kolejny odcinek łączący się z centralnym tunelem to wymaga głębszego zastanowienia. Pojawiło się kilka pomysłów, które obecnie weryfikujemy. Jednym z nich jest koncepcja, czy przykładowo metra nie poprowadzić w kierunku osiedla Kliny - przyznaje wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur.
Przypomnijmy, że miasto przygotowywało się już do budowy linii tramwajowej na os. Kliny. Ogłoszono nawet konsultacje społeczne w sprawie tej inwestycji, ale je odwołano.
Więcej o planach tramwaju na os. Kliny pisaliśmy tutaj:
Teraz pojawiły się rozważania, czy z przystanku przy AGH nie poprowadzić tunelu metra w kierunku osiedla Kliny.
Kliny to nie jedyna koncepcja zakładająca alternatywne połączenie dla metra w kierunku Bronowic (niewykluczone, że tam odnoga metra poprowadzona zostałaby w dalszej kolejności). Inne rozwiązanie jakie jest rozważane, to poprowadzenie linii metra w kierunku Płaszowa, gdzie zaplanowano utworzenie Nowego Miasta.
- Wykonujemy dodatkowe dynamiczne analizy. W okolicy kwietnia, maja tego roku zamierzamy przedstawić trzy, cztery warianty dla przebiegu metra i musi się odbyć długa miejska debata w tej sprawie - wyjaśnia wiceprezydent Stanisław Mazur.
