– Należy bardzo mocno poprawić ale też zaktualizować całą dokumentację środowiskową w świetle nowych zapewnień władz Krakowa, iż naprawdę budujemy nowoczesny system podziemnego transportu. Metro to niezwykle ważna dla krakowian inwestycja i należy wymagać jak największej staranności w jego projektowaniu, tak aby wykluczyć w przyszłości wszelkie negatywne skutki jego budowy i funkcjonowania – mówi prof. Mariusz Czop, jeden z ekspertów Koalicji Ruchów Krakowskich „Wspólnie dla miasta”.
W swoich uwagach społecznicy podnoszą, iż złożona dokumentacja jest
nieprecyzyjna i mało rzetelna.
Uwagi strony społecznej są następujące:
- Podziemny tunel premetra zaprojektowany obecnie przy zagłębienia 10-15 m ppt. stwarza szereg bardzo poważnych zagrożeń dla budynków i budowli, w tym bezcennego dziedzictwa narodowego i w związku z powyższym musi być wykonany głębiej tj. 20-25 m ppt. (poziom zewnętrznego stropu tunelu).
- W świetle przedstawianej w mediach narracji i licznych wypowiedzi przedstawicieli władz miasta Krakowa o budowie pełnowymiarowego metra a także w kontekście prowadzonych prac nad istotną zmianą jego przebiegu istnieją uzasadnione wątpliwości co do sensu dalszego prowadzenia postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla premetra.
- Raport oceny oddziaływania dla przedmiotowej inwestycji nie został skorygowany o uwagi i wątpliwości zgłaszane przez mieszkańców i pojawiające się w przestrzeni publicznej od kilku lat a także nie jest skoordynowany z innymi inwestycjami realizowanymi lub już wykonanymi na terenie miasta. Dotyczy to Parku Miejskiego im. Wisławy Szymborskiej, węzła przesiadkowego na rondzie Mogilskim oraz aktualnie budowanej trasy tramwaju na Mistrzejowice.
- Nie ma gwarancji dla bezpieczeństwa budynków i budowli oraz spełniania wymagań w zakresie ochrony środowiska. Uchybienia dotyczą w szczególności małej dokładności i niskiej rzetelności prognozy wpływu inwestycji na obszar zabytkowego
historycznego centrum miasta Krakowa, gdzie znajduje się wiele unikalnych zabytków, w tym obiektów budowlanych i archeologicznych.
- Pomimo wagi zagadnień hydrogeologicznych dla rzetelnej oceny wpływu inwestycji na środowisko są one jednymi z najsłabszych elementów raportu oceny oddziaływania na środowisko opracowanej dla premetra. W szczególności mocno niedoszacowane i umniejszane są bardzo poważne kwestie zagrożenia podtopieniami piwnic, fundamentów i podziemnych kondygnacji budynków i budowli, w tym wielu bezcennych
zabytków dziedzictwa narodowego. Szczególnie duże zagrożenie tego typu zmian lub występuje na odcinku pomiędzy Parkiem Miejskim im. Wisławy Szymborskiej a AGH, gdzie zagrożony jest m.in. zabytkowy główny budynek A-0.
Aktywiści wypominają też brak wystarczającej i przekonującej argumentacji oraz uzasadnienia dla planowanej wycinki kilkuset drzew, w najbardziej newralgicznym centrum Krakowa.
"Skala wycinki jest najprawdopodobniej mocno zaniżona gdyż tereny „przewidywanych placów budowy” obejmują Park Jordana i Park Strzelecki. A mimo to planuje się
wyciąć w zależności od wariantu od 287 do 700 drzew" - komentują przedstawiciele strony społecznej.
Przypomnijmy, że pierwszy odcinek metra planowany jest z rejonu ronda Młyńskiego przez centrum do stacji AGH.
Więcej o planach związanych z budową metra w Krakowie pisaliśmy tutaj:
- Stanisław Mazur: Metro nie tylko ulepsza transport, to też sposób na rozwój miasta
- Gdzie pojedzie metro? Kraków rozważa nowe koncepcje dla podziemnej komunikacji
- "W Krakowie pojawiają się dwa podstawowe zagrożenia związane z budową metra"
- Tak pojedzie metro w Krakowie! Znamy dokładny przebieg trasy pod centrum miasta
