Można powiedzieć: nareszcie! Choć inwestycja jeszcze się nie rozpoczęła, już zdążyła jej urosnąć całkiem spora bródka. Targi dotyczące lokalizacji nowego mostu trwały od sześciu lat, a każdy z trzech przedstawionych przez inwestora wariantów wzbudzał kontrowersje.
Przeciwko budowie mostu w Hebdowie protestowali przede wszystkim mieszkańcy tej miejscowości, którzy znaleźli dodatkowo sojusznika w postaci małopolskiego konserwatora zabytków. Budowa mostu miała mieć negatywny wpływ m. in. na znajdujący się tym miejscu zabytkowy klasztor. Lokalizacji nie pomógł nawet fakt, że za tym rozwiązaniem mocno optował nowobrzeski samorząd, dowodząc, że to najlepszy wariant ze względu na dostępność strefy gospodarczej oraz planów związanych z budową obwodnicy miejscowości.
Koncepcja, polegająca na budowie przeprawy w rejonie nowobrzeskiej ulicy Nękanowice, też została oprotestowana przez lokalnych mieszkańców i właścicieli pól uprawnych. Wprawdzie potem przebieg wariantu w tej lokalizacji zmodyfikowano, ale to z kolei znacznie podrożyłoby realizację inwestycji.
Ostatecznie wygrała koncepcja Śmiłowice – Świniary (tzw. wariant sierosławicki), której na samym początku dawano najmniejsze szanse. Głównym powodem były wysokie koszty, wynikające z posadowienia mostu i dróg dojazdowych do niego na pylonach. Ostatecznie most ma zostać posadowiony częściowo na pylonach, a częściowo na nasypie ziemnym. To ostatnie spowodowało, że koszty inwestycji będą niższe, ale z kolei mieszkańcy miejscowości położonych po południowej stornie Wisły mają obawy, że spowoduje to zagrożenie powodziowe dla ich miejscowości. Przeciwnicy tej koncepcji zwracają uwagę również na sporą odległość od istniejącej przeprawy w Nowym Brzesku i bliskość do mostu w Sokołowicach.
Ostatecznie jednak to właśnie dla tego wariantu została latem wydana decyzja środowiskowa, a w październiku Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na projekt i nadzór inwestorski. Firmy, które chcą wziąć udział w postępowaniu, powinny złożyć swoje oferty do 20 listopada. Na realizację zamówienia będą miały 22 miesiące. To oznacza, że projekt powinien być gotowy przed końcem 2025 roku.
Nowy most zastąpi istniejąca przeprawę w Nowym Brzesku, która nie przystaje do wymogów dzisiejszego transportu. Składa się z jednej jezdni (ruch odbywa się wahadłowo), a ze względu na stan techniczny obowiązuje na nim ograniczenie nośności do 3,5 tony.
Co Polacy sądzą o polskim rolniku? - sonda

- Są bezcenne i piękne. Małopolska ma ich najwięcej w Polsce! Zobacz!
- Ranking łowisk w Małopolsce. Gdzie na ryby? Wędkowanie w Krakowie i okolicach
- Dwór w Modlnicy w pięknej scenerii. Otworzył bramy dla turystów i mieszkańców
- Zamek Tenczyn z niezwyczajnymi widokami. Bramy znów otwarte dla turystów!
- Nowy sezon na zamku w Dobczycach rozpoczęty. Te atrakcje przyciągają turystów!
- Proszowice 15 lat temu. Zobacz jak zmieniło się miasto. Część II galerii