Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Grupa mieszkańców chce korekty trasy przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa. Ale to mogłoby mocno opóźnić budowę

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Planowana obwodnica ma mieć po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, podobnie jak obwodnica południowa Tarnowa
Planowana obwodnica ma mieć po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, podobnie jak obwodnica południowa Tarnowa Paweł Chwał
Wpisanie obwodnicy wschodniej Tarnowa do rządowego programu Budowy 100 Obwodnic nie tylko nie odwodzi mieszkańców części Rzędzina i Woli Rzędzińskiej od kwestionowania przebiegu drogi w wybranym wariancie. Protestowali w trakcie nadzwyczajnej sesji rady miejskiej, a sojuszników znaleźli wśród... radnych PiS.

FLESZ - Posypały się mandaty. Czy też popełniasz ten błąd?

Przeciwnicy budowy obwodnicy biegnącej na granicy Tarnowa i Woli Rzędzińskiej wytykają jej przede wszystkim to, że odsuwa ona jedynie o kilometr na wschód od tranzytowej obecnie al. Jana Pawła II uciążliwości wzmożonego ruchu pomiędzy drogą krajową 94, a autostradą.

- Obwodnica powinna wyprowadzać zanieczyszczenia poza teren miasta, a w tym wypadku one pozostaną nadal w Tarnowie. Nie ma na niej przewidzianych zjazdów, a to oznaczać będzie, że droga ta ograniczać i blokować będzie rozwój miasta w tej jego części – mówił podczas sesji Bartosz Zaucha, reprezentujący mieszkańców, którzy nie godzą się na dwujezdniową trasę w miejscu ich domów lub tuż za oknami. Inwestycja oznaczać będzie wyburzenie aż 35 domów i przesiedlenie ponad 100 osób.

- Wybrany wariant przebiegu drogi ma wiele wad. Szkoda, że my o wszystkim dowiedzieliśmy się, kiedy ustalenia w tej sprawie już zapadły i zawarte zostały stosowne porozumienia - twierdzi Adam Kowalski. Obwodnica poprowadzona ma zostać 50 metrów od jego domu. - Gdyby posłuchano ludzi, to można byłoby zmodyfikować nieco te plany i tak wytyczyć drogę, aby tych wysiedleń było mniej. Trzeba tylko rozmawiać, a nie twierdzić, że wszystko jest już zatwierdzone i nie ma odwrotu – dodaje.

Powołuje się m.in. na stwierdzenia przedstawicieli ministerstwa, w przesłanej mieszkańcom korespondencji. „Resort infrastruktury, w przypadku negatywnego odbioru zaproponowanej inwestycji ze strony społecznej podda ponownej analizie realizację przebiegu inwestycji, polegającej na budowie obwodnicy Tarnowa w zapisanym w decyzji środowiskowej kształcie” - czytamy w piśmie.

W GDDKiA dopuszczają wprawdzie drobne korekty rozwiązań technicznych czy zaprojektowanie dodatkowego zjazdu, ale kategorycznie twierdzą, że nie ma już możliwości wyboru nowej trasy przebiegu obwodnicy.

- Obawiam się, że jeżeli zrezygnujemy z tej decyzji środowiskowej, to możemy do 2030 roku w ogóle nie zdążyć z budową tej obwodnicy… Obojętnie, którą trasę byśmy wybrali, zawsze gdzieś będą jakieś wyburzenia – mówił na antenie Radia Kraków Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

Szacunkowy koszt budowy obwodnicy to ok. 400 mln złotych. Radni klubu PiS, którzy popierają protest grupy mieszkańców, przypomiją, że samorząd będzie musiał zapłacić za budowę odcinka trasy, która znajdzie się granicach administracyjnych Tarnowa. - Wybrany wariant zakłada, że na terenie Tarnowa będzie aż 56 procent drogi, czyli z jego budżetu trzeba wyłożyć na ten cel ponad 200 milionów złotych. Obawiam się, że nas na to nie stać. Inwestycja jest potrzebna, ale pogrąży miejskie finanse. Warto znaleźć wariant, który będzie mniej kosztowny – przekonuje Dawid Solak, radny PiS.

Prezydent Roman Ciepiela podchodzi do tematu bardziej optymistycznie. - Gdyby trzymać się tej zasady, to nie powstałaby większość obwodnic w kraju, w tym takich miast, jak Kraków czy Wrocław, bo nie byłoby ich na nie stać. W odwodzie są przecież rezerwy rządowe czy środki unijne, z których resort będzie mógł skorzystać, aby wybudować tę ważną drogę. Nie może być tak, że cały ruch tranzytowy w kierunku autostrady odbywa się przez Tarnów i między dużymi osiedlami – twierdzi.

W GDDKiA zakładają, że w przyszłym roku ogłoszony zostanie przetarg na projekt i budowę, a – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – to nowa droga będzie gotowa do 2025/2026 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska