https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Historia przyszłości ma przystanek w Myślenicach. Mobilny punkt nowoczesnej edukacji. IPN oferuje narzędzia do wypróbowania

oprac. Barbara Ciryt
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości stanął na Rynku w Myślenicach
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości stanął na Rynku w Myślenicach IPN Kraków
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości – to wyjątkowe miejsce, naukowy punkt w kontenerze, który się przemieszcza. Aktualnie zawitał do Myślenic, stanął na Rynku. Można tam bezpłatnie skorzystać ze gier i aplikacji Biura Nowych Technologii IPN. W tym podkrakowskim miasteczku zatrzymał się na trzy dni od 9 do 11 września i jest dostępny w godzinach 10-20. Tu można wypróbować narzędzia nowoczesnej edukacji historycznej.

W poniedziałek, 9 września 2024 r. w Myślenicach zorganizowano w inauguracji Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości. Wzięli w niej udział burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka, zastępca dyrektora Biura Nowych Technologii IPN Adrianna Paradowska, dyrektor Oddziału IPN w Krakowie dr hab. Filip Musiał i dyrektor Muzeum Niepodległości w Myślenicach dr Łukasz Malinowski oraz naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Krakowie Michał Masłowski.

Historia i przyszłość, nauka w mobilnym punkcie

Nowoczesną edukację historyczną oferuje Instytutu Pamięci Narodowej. Tworząc mobilny przystanek zachęca do nauki historii w nowy, atrakcyjny sposób z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. To jedyna taka okazja do poznania wszystkich gier i aplikacji Biura Nowych Technologii IPN.

- Mobilny Przystanek Historia Przyszłości to miejsce zaprojektowane w formie przestrzennej wystawy, w środku której znajdują się stanowiska z komputerami PC i urządzeniami VR (Virtual Reality). Na nich przedstawiane są gry i aplikacje służące do pogłębiania wiedzy historycznej, kształtowania postaw obywatelskich, zwiększania wrażliwości emocjonalnej - informuje IPN.

Gry i aplikacje, które prezentowane są w przestrzeni Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości oferują angażującą i edukacyjną rozrywkę dla osób w każdym wieku. Skorzystać z nich może zarówno młodzież szkolna, jak i osoby dorosłe.

Mobilny Przystanek Historia Przyszłości ma zaplanowana trasę na cały wrzesień. Twórcy tej inicjatywy zaplanowali, że w 2024 roku odwiedzą 10 miast w całej Polsce. W każdym zatrzymają się na trzy dni. Przystanki były już w Stalowej Woli i w Krośnie. Teraz edukacyjny kontener jest w Myślenicach, a będzie jeszcze w wielu miejscach.

10 miejsc dla Mobilnego Przystanku Historii Przyszłości

  • 3-5 września – Stalowa Wola
  • 6-8 września – Krosno
  • 9-11 września – Myślenice
  • 12-14 września – Pińczów
  • 15-17 września – Włoszczowa
  • 18-20 września – Wieluń
  • 21-23 września – Kalisz
  • 24-26 września – Gostyń
  • 27-29 września – Sława
  • 30 września – 2 października – Jelenia Góra

Wejścia do przystanku są bezpłatne. IPN prowadzi rejestracje grup, żeby była pewność, że będzie dla nich miejsce. Pozostałe osoby mogą wejść, gdy w środku będą wolne miejsca.

Gry i aplikacje w Mobilnym Przystanku Historia Przyszłości

Ta inicjatywa to nauka poprzez zabawę. W ten sposób można zapoznać się z ofertą edukacyjną przygotowaną przez Biuro Nowych Technologii IPN. Przekraczając próg specjalnie przygotowanego kontenera, wkracza się w przestrzeń gier i aplikacji stworzonych na urządzenia PC i VR. Oferta kierowana jest do młodzieży, rodziców, nauczycieli i edukatorów. To skutecznia nauka historii przez gry i aplikacje.

Dostępne wszystkie projekty Biura Nowych Technologii IPN:

  • „Lotnicy – wojna w przestworzach” – najnowsza edukacyjna gra przygodowa, która zadebiutowała 24 stycznia br. w Londynie na prestiżowych targach edukacyjno-technologicznych Bett London. Produkcja opowiada o dokonaniach polskich lotników walczących w trakcie II wojny światowej. Dostępna na PC i VR.
  • „Gra Szyfrów” – lektura szkolna i pierwsza produkcja Biura Nowych Technologii. Gra osadzona jest w czasach wojny polsko-bolszewickiej, a zadaniem gracza jest złamanie wrogich szyfrów i unieszkodliwienie pancernych pociągów. Dostępna na PC i VR.
  • „WarsawRising” – strategiczna gra opowiadająca o losach powstańców warszawskich. Opowieść o walczącej Warszawie pozostaje w zgodzie z prawdą historyczną, więc powstania nie da się wygrać. Produkcja pozwala poznać historię, rozwijać wartości i kształtować postawy obywatelskie. Dostępna na PC.
  • „Szybowcowa '87” – aplikacja stworzona na urządzenia VR, dzięki której przeniesiesz się do PRL-owskiego mieszkania we Wrocławiu, w którym drukowano prasę podziemną. Mieszkanie wiernie odwzorowuje oryginał, a dodatkowo jest interaktywne. Bez trudu powielisz kolejne strony druku czy podsłuchasz przez radio rozmowy funkcjonariuszy SB.
  • „Świadectwo poMOCY” – etiuda filmowa dostępna na VR. Opowiada o losach rodziny Ulmów, która dała schronienie Żydom w trakcie II wojny światowej. Wskutek donosu cała rodzina wraz z ukrywanymi Żydami została rozstrzelana. Historia przedstawiona jest z perspektywy sześcioletniej Basi. To opowieść zrealizowana w poruszający sposób.

Wejścia do mobilnego przystanku od 13 lat

Stanowiska VR (Virtual Reality) dostępne są dla wszystkich, którzy ukończyli 13. rok życia (do 18. roku życia potrzebne jest pisemne oświadczenie rodziców).

Ta forma edukacji, to przestrzeń, w której znajdują się stanowiska z komputerami stacjonarnymi i urządzeniami VR. Wystarczy zapisać się w wybranej miejscowości na konkretną godzinę. Wszystko jest darmowe i pozwala skorzystać z nowoczesnej edukacji historycznej.

140 lat kolei w Skawinie na jubileusz 660-lecia lokacji mias...

Promienie słoneczne mogą powodować nowotwór skóry. Jak się chronić?

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska