Wiadomo, że po krakowskich ulicach jeżdżą nie tylko pojazdy na krakowskich rejestracjach - tak jak wiadomo, że nie wszystkie samochody i motocykle zarejestrowane w Krakowie biorą udział w ruchu ulicznym w naszym mieście. Mieście, które poprawia swoją drogową infrastrukturę, ale dobrze wiemy, że na Alejach, Nowohuckiej czy przed Rondem Mogilskim postoimy w korkach rano i po pracy też.
Mieszkańców, według danych GUS z 2023 roku, Kraków miał 806 tysięcy. A ile miał w 2023 roku zarejestrowanych pojazdów? Na to pytanie odpowiedź znajdujemy w danych miejskich, dostarczonych przez Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców. A więc:
- 582 769 samochodów osobowych
- 2590 autobusów
- 71 635 samochodów ciężarowych
- 41 347 jednośladów (motocykli i motorowerów)
- 16 015 przyczep i naczep
- 14 181 innych pojazdów
Jeszcze raz: 582 tysiące aut osobowych. Pół miliona i jeszcze 82 tysiące. I znaczny przyrost w porównaniu z latami poprzednimi: w 2022 roku krakowskie rejestracje miało 561 986 osobówek, w 2021 - 549 999.
Coraz więcej jest pojazdów elektrycznych. Ich użytkownicy mają przywileje - mogą jeździć buspasami czy parkować za darmo w strefie płatnego parkowania. Strefa Czystego Transportu, wykluczająca pojazdy niespełniające określonej normy emisji spalin, pojawi się w Krakowie najwcześniej 1 lipca 2025 roku.
Oprócz aut osobowych, mocno wzrasta liczba rejestrowanych w Krakowie jednośladów. W 2021 roku motocykli i motorowerów było 36341, w 2023 roku - 41347.
Po co są strefy czystego transportu?
