https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak długo będziemy czekać na szerszą obwodnicę autostradową Krakowa?

Grzegorz Skowron
Obwodnica Krakowa jest często zakorkowana
Obwodnica Krakowa jest często zakorkowana Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje rozbudowę autostradowej obwodnicy Krakowa między Balicami a zjazdem na Zakopane. Obiecuje, że A4 na tym odcinku zostanie poszerzona z dwóch do trzech pasów każdym kierunku. Ale na realizację tych planów trzeba będzie długo poczekać. Jeszcze więc przez kilka lat, zwłaszcza w weekendy, kierowcy będą grzęznąć w korkach i tracić czas.

Musi być alternatywa

Jak twierdzi Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA w pierwszej kolejności musi powstać północna obwodnica Krakowa.

- Roboty przy poszerzeniu autostrady wymagają jej zamknięcia dla ruchu. Dlatego najpierw musimy mieć możliwość skierowania samochodów na #północną obwodnicę - tłumaczy dyrektor Pałasiński.

Obecnie kończą się prace projektowe nowej trasy po północnej stronie stolicy Małopolski. W listopadzie powinien być gotowy wniosek o pozwolenie na budowę. W przyszłym roku można by więc rozpocząć budowę. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnia, że będą na nią pieniądze. Obiecywana od wielu lat północna obwodnica może być gotowa na przełomie 2023 i 2024 roku.

Już 70 tysięcy aut na dobę

To jeszcze nie oznacza, że wtedy ruszy rozbudowa autostradowej obwodnicy. Przed ostateczną decyzją GDDKiA przeprowadzi jeszcze badania ruchu.

Już dziś odcinkiem między Balicami a zjazdem na Zakopane każdej doby przejeżdża ok. 70 tys. samochodów na dobę. W przyszłym roku będzie prowadzony generalny pomiar ruchu na drogach krajowych, można się spodziewać, że jego wyniki wykażą jeszcze większą liczbę pojazdów.

Ale jeśli za pięć lat zostanie oddana do użytku północna obwodnica, to może się okazać, że część kierowców jadących w kierunku Podhala omija Kraków z drugiej strony, a na autostradowej obwodnicy ruch zmaleje. To będzie jednak można potwierdzić dopiero w 2025 roku, kiedy ponownie na zlecenie GDDKiA liczone będą samochody na naszych drogach.

Trzeci pas musi być

Wszystko wskazuje jednak na #to, że wcześniej czy później autostradowe obejście Krakowa będzie poszerzone do trzech pasów. GDDKiA nawet wykupuje powoli grunty potrzebne pod #trzeci pas.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krak
Nie trzeba robić pomiaru ruchu - wystarczy włączyć Google Mapy lub Yanosika i macie w GDDKiA pomiar na żywo - no chyba, że szwagier musi zarobić te parę milionów za "prawidłowy" pomiar
P
Pasjami jeżdżę tamtędy
1 września, 08:04, Wkurzony Krakus:

Ta obwodnica to jakiś koszmar, to już powinno być zrobione kilka lat temu, non stop korki i wypadki

...i to mnie właściwie dziwi: nawierzchnia nie taka znowu zła, widoczność też nie najgorsza - a notorycznie znajduje się jakiś matołek, który nie uważa - i potem przez jakieś 2-3 godziny setki samochdów (może wręcz tysiące?) wloką się przez takiego na "jedynce" (dosłownie).

Aha, nie tylko wypadki; jakiś tydzień temu autobus z Ukrainy się zepsuł i oczywiście zablokował cały pas. No, a w piątki to już bez żadnych tego typu "zdarzeń" korki na obwodnicy fundują nam wszyscy ci wracający do swoich Myślenic i Pcimiów. :D

:D
31 sierpnia, 09:04, Gość:

Zamiast autostrad dla smierdzieli budować drogi rowerowe

...dla roszczeniowej hołoty.

G
Gosc1
Wystarczy pasy przemalować i dodać oswietlenie przecież jest już miejsce na 3 pasy... byłyby to fragmenty z ograniczoną predkością do 110km/h bo węższe pasy i brak awaryjnego, ale byłyby 3 pasy! I każdy by jechał.
G
Gosc
Cała obwodnica Krakówa powinna mieć 3 pasy, być oświetlona i prędkość ograniczona do 110 km/h w dzień na tych fragmentach. Zjazdu na Balice w ogóle nie widać jest nie oświetlone...a ponoć jest to drugie lotnisko w Polsce jeśli chodzi o ilość pasażerów..
W
Wkurzony Krakus
Ta obwodnica to jakiś koszmar, to już powinno być zrobione kilka lat temu, non stop korki i wypadki
G
Gość
Dlaczego remontujac jaks droge lokalna robi sie szeroki chodniki a na droge zostawia sie tyle miejsca ze samochody sie ledwo mijaja . przyklad lokalny wjazd do krakowa czyli ul B4 .na Wegrzcach. Ale tak waskie ulice sa w wielu miejscowosciach
G
Gość
Malopolska pod wzg.budowy nowych dróg i remontowania tych co sa to chyba przedstawia jedno z ostatnich miejsc w Polsce. a juz wjazd od strony Pólnocnej czyli S 7 to istny koszmar !!
G
Gość
31 sierpnia, 11:25, Gość:

W Austrii całe kilometry autostrady są zwężone bo dokładają 3 pas podobnie we Włoszech w kierunku Wenecji i Triestu ale jakoś nie zamykają całkiem ruchu. U nas musi być jak w trzecim świecie.

Nie tylko tam. Normalną sprawą jest rozbudowa bez zamykania ruchu. Da się. Najczęściej robi się tak: zakaz wyprzedzania dla ciężarówek, na jednej jezdni kosztem pasa awaryjnego puszcza się ruch - da pasy w tym jeden szerszy, na drugiej jezdni - tej przebudowywanej - zostawia się jeden pas wzdłuż lewej krawędzi, a po prawej prowadzi się rozbudowę. Po skończeniu zmiana jezdni - wówczas już na nowej idzie zrobić nawet 4 pasy w tym 2 węższe.

G
Gość
30 sierpnia, 18:03, Krakus:

No nie wierzę że aby dobudować pas ruchu trzeba całkowicie zamykać autostradę... Przecież autostrady powinny być tak projektowane, by móc je rozbudowywać/remontować bez poważniejszych utrudnień w ruchu.

30 sierpnia, 20:54, Gość:

Przecież tam wystarczy położyć asfalt od 1 do 1,5 metra i przemalować linię. Takie cyrki tylko za POPISu...

30 sierpnia, 21:33, bar:

Przecież to nie jest prawdziwa autostrada, ani w przekrojach, ani we węzłach. Zaprojektowano ją i wykonano jako bieda-autostradę, bo na tyle było stać ówczesne państwo, zwłaszcza na prowincji.

Byłeś we Włoszech? Widziałeś tamtejsze autostrady? To nie pisz o biedaautostradach, bo to co jest w Polsce wcale nie jest gorsze. A ta autostrada po prostu jest za mała na ten ruch. O wiele za mała.

G
Gość
W Austrii całe kilometry autostrady są zwężone bo dokładają 3 pas podobnie we Włoszech w kierunku Wenecji i Triestu ale jakoś nie zamykają całkiem ruchu. U nas musi być jak w trzecim świecie.
G
Gość
Zamiast autostrad dla smierdzieli budować drogi rowerowe
b
bolek
Pilniejsze od poszerzenia obwodnicy jest modernizacja zjazdów, które to regularnie powodują korki stwarzają zagrożenie.Poza tym brak drogi szybkiego ruchu na odcinku Kraków-Myślenice, oraz brak połączenia obwodnicy Skawiny z obwodnicą Krakowa. To powinny być priorytety.
b
bar
30 sierpnia, 18:03, Krakus:

No nie wierzę że aby dobudować pas ruchu trzeba całkowicie zamykać autostradę... Przecież autostrady powinny być tak projektowane, by móc je rozbudowywać/remontować bez poważniejszych utrudnień w ruchu.

30 sierpnia, 20:54, Gość:

Przecież tam wystarczy położyć asfalt od 1 do 1,5 metra i przemalować linię. Takie cyrki tylko za POPISu...

Przecież to nie jest prawdziwa autostrada, ani w przekrojach, ani we węzłach. Zaprojektowano ją i wykonano jako bieda-autostradę, bo na tyle było stać ówczesne państwo, zwłaszcza na prowincji.

G
Gość
30 sierpnia, 18:03, Krakus:

No nie wierzę że aby dobudować pas ruchu trzeba całkowicie zamykać autostradę... Przecież autostrady powinny być tak projektowane, by móc je rozbudowywać/remontować bez poważniejszych utrudnień w ruchu.

Przecież tam wystarczy położyć asfalt od 1 do 1,5 metra i przemalować linię. Takie cyrki tylko za POPISu...

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska