- Bardzo się cieszę, że możemy się dziś spotkać na Skwerze Wolnej Ukrainy, ponieważ jest to bardzo ważne dla nas miejsce - podkreśliła Aleksandra Twaróg, koordynatorka małopolski Fundacji GrowSPACE i dodała również: "Początek roku szkolnego 2024/2025 jest inny niż wszystkie pozostałe, bowiem dziś w szkole naukę rozpoczyna około 80 tys. dzieci i młodzieży z Ukrainy. To co najbardziej przerażające, to fakt, że te dzieci na własne oczy, w większości, widziały wojnę, widziały ataki na szkoły i szpitale. Same to przeżyły. Dlatego szczególnie ważne jest to, abyśmy wsparli ich, pomogli im w tym czasie.
Aleksandra Twaróg zaznaczyła, że w tej sytuacji sama pomoc psychologiczna to zbyt mało.
Ile samorządów deklaruje wsparcie?
Zebrane dane pokazują dużą niewiadomą w oświacie od 2 września 2024. W całej Polsce 71 samorządów zaplanowało zatrudnienie asystentów międzykulturowych przed rozpoczęciem roku, a 10 zrobi to po 1 września. 682 samorządy deklarują zorganizowanie dodatkowych lekcji j. polskiego, a 331 deklaruje zorganizowanie dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. 298 samorządów deklaruje zaś zorganizowanie dodatkowego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Kolejne 73 samorządy zorganizują dodatkowe aktywności integracyjne, międzykulturowe.
Jak wyjaśniano podczas konferencji, zgodnie z odpowiedziami samorządów (stan na sierpień 2024), tylko niewielka część samorządów deklaruje udzielenie kluczowego wsparcia organizacyjnego i systemowego. 69 samorządów deklaruje wsparcie rzeczowe. To np. zakup podręczników, materiałów, pomocy dydaktycznych, a nawet dowóz do szkół. 24 samorządy deklarują zatrudnienie nauczyciela bądź psychologa z Ukrainy w szkole, a niewiele mniej, bo 21 samorządów deklaruje zatrudnienie pomocy nauczyciela dedykowanego do wsparcia dzieci i młodzieży z Ukrainy. Kolejnych 20 samorządów deklaruje otwarcie lub kontynuowanie prowadzenia oddziałów przygotowawczych.
Jak wygląda sytuacja w Małopolsce?
- Jako Fundacja GrowSPACE skierowaliśmy prawie 3 tys. wniosków o dostęp do informacji publicznej, do każdego samorządu w Małopolsce i w całym kraju. Jakie wsparcie jest kierowane dla naszych przyjaciół z Ukrainy? Z uzyskanych przez nas dokumentów wynika, że tylko 9 samorządów w Małopolsce, deklaruje zatrudnienie asystentów międzykulturowych. 63 samorządy deklarują zorganizowanie dodatkowych lekcji języka polskiego, a 28 deklaruje zorganizowanie dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Za to 31 samorządów deklaruje zorganizowanie dodatkowego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, a kolejne 6 dodatkowe zajęcia integracyjne i międzykulturowe. Te statystyki są dosyć niskie - mówiła koordynatorka małopolski Fundacji GrowSPACE.
Również Michał Kuśmierz z Fundacji GrowSPACE podkreślał, że zaledwie niewielka część samorządów deklaruje dodatkową pomoc systemową i organizacyjną: "Jest to 15 samorządów w Małopolsce, które deklarują wsparcie rzeczowe, tj. zakup podręczników, materiałów dydaktycznych, czy dowóz dzieci do szkół. Tylko 2 samorządy deklarują zatrudnienie nauczyciela bądź psychologa z Ukrainy, a 3 samorządy deklarują zatrudnienie pomocy nauczyciela, czyli osoby, która będzie zajmowała się wsparciem dzieci i młodzieży z Ukrainy. Tylko jeden samorząd deklaruje otwarcie bądź kontynuacje oddziałów przygotowawczych".
- Niepokoi jednak fakt, że aż 100 samorządów nie jest w stanie zapewnić dodatkowego wsparcia dla młodzieży z Ukrainy -czyli wsparcia wynikającego poza ramy ustawowe. Tych 100 samorządów wymaga wsparcia ze strony administracji publicznej, a przede wszystkim rządu, by móc zapewnić jak najlepsze warunki do nauki dla młodzieży z Ukrainy - mówił Michał Kuśnierz i dodał: "Należy zaznaczyć, że w polskich szkołach od lat uczą się dzieci z innych krajów. Nigdy nie mieliśmy jednak do czynienia z tak dużą liczbą zagranicznych uczniów. Warto podkreślić, że “brak dodatkowego wsparcia” to brak dodatkowych działań niewynikających z przepisów polskiego prawa. To oznacza, że każda ze szkół i tak realizuje dodatkowe 4 godziny języka polskiego oraz zajęcia wyrównawcze z innych przedmiotów przez maksymalnie 36 miesięcy".
Stabilne środowisko edukacyjne
- Jako osoba pochodząca z Ukrainy, która się w niej wychowała, dorastała, a co kluczowe, zaczynała swoją edukację, wiem jak ważne jest to by wspierać dzieci z Ukrainy w tym trudnym czasie. Ja doświadczyłem przywileju edukowania się w wolnej Ukrainie, wolnej od rosyjskiej agresji i alarmów bombowych, jednak mimo wszystko niełatwą sytuacją było zaczęcie życia w innym kraju dlatego tym bardziej opieka psychologiczna i wsparcie psychologiczne dla dzieci, które od dwóch lat od szkolnictwa były odcięte jest ważna, zważając na nową rzeczywistość czy świadomość wojny w ojczyźnie. Dzięki mojemu doświadczeniu rozumiem, jak istotne jest zapewnienie stabilnego i wspierającego środowiska edukacyjnego dla dzieci, które mierzą się z traumą. Dlatego kluczowe jest, abyśmy jako wielka społeczność ponad podziałami zjednoczyli siły i stworzyli warunki, w których te dzieci mogą się rozwijać i czuć bezpiecznie. Wspólna troska o ich dobrostan psychiczny to inwestycja w przyszłość Ukrainy i całego regionu. Każde dziecko zasługuje na możliwość uczenia się bez strachu i niepokoju o to, co będzie jutro - wyjaśniał Włodzimierz Svat, pochodzący z Ukrainy kompozytor i autor tekstów.
F-35: Najnowsze myśliwce dla polskiego wojska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?