FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

- Mieszkańcy jak najliczniej powinni się wypowiedzieć w ramach konsultacji, by później nie dochodziło do sytuacji, w których urzędnicy będą tłumaczyć protestującym, że zabudowy nie można nie uwzględnić, bo takie rozwiązanie zapisano w Studium. Ciekaw jestem jednak, ile osób weźmie udział w spotkaniach, bowiem miasto słabo nagłośniło konsultacje. Obawiam się też, że może skończyć się jak w przypadku innych podobnych przedsięwzięć, odbębni się temat po cichu, a później się okaże, że i tak większość uwag krakowian nie zostanie uwzględnionych - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.
Kraków. Budują mosty i kładkę pieszo-rowerową łączącą Grzegó...
Jego zdaniem nowe Studium szczególnie powinno zwracać uwagę na ochronę terenów zielonych. - W związku ze zmianami klimatycznymi powinniśmy chronić przed zabudową każdy skrawek zieleni, nie tylko ten, który jest przyrodniczo cenny ze względu na występowanie na danym obszarze chronionych gatunków roślin czy zwierząt. Jeżeli już ma powstawać gdzieś nowa zabudowa, to bardziej tam, gdzie już jest. Przykładowo lepiej już zgodzić się na budowę mieszkań w miejscu centrum handlowego przy ulicy Kapelanka, niż na terenach zielonych Zakrzówka - przekonuje Mariusz Waszkiewicz.
Studium będzie zawierać także rozwiązania transportowe. - Na pewno powinny pozostać trzy linie metra, które uwzględniał dokument sprzed siedmiu lat. Obawiam się jednak, że tych rozwiązań zabraknie, bowiem ostatnio władze miasta ogłosiły, iż zamierzają realizować premetro, a de facto to będzie podziemna komunikacja tramwajowa. To nie jest rozwiązanie dla takiej metropolii jak Kraków i to w perspektywie 2050 roku – komentuje Stanisław Albricht, specjalista ds. transportu z firmy Altrans, który przygotowywał rozwiązania komunikacyjne do Studium z 2014 r.
- Oprócz planowanej jako pierwszej linii metra z Nowej Huty Przyszłości przez centrum do Bronowic, powinna też pozostać przede wszystkim trasa podziemnej kolejki z Prądnika Białego przez Zabłocie, Płaszów do planowanego Nowego Miasta w Rybitwach. Skoro planuje się tam budowę centrum wieżowców z biurami i mieszkaniami to konieczne jest odpowiednie skomunikowanie tego rejonu – dodaje Stanisław Albricht.
Zaznacza, że nowy dokument powinien też zakładać rozwój linii tramwajowych. - Problem w tym, że nie realizowane są takie połączenia wskazywane w opracowaniu z 2014 roku. Mam na myśli chociażby przedłużenie trasy z Bieżanowa do stacji kolejowej „Bieżanów”. Dzięki temu rozwiązaniu setki osób, które wysiądą z pociągu mogłyby np. podjechać tramwajem do Szpitala Uniwersyteckiego – mówi Stanisław Albricht.
Zwraca też uwagę, że w Studium należy uwzględnić budowę sieci parkingów park&ride zintegrowanych z metrem, tak by zatrzymać znaczną cześć ok. 250 tys. pojazdów wjeżdżających każdego dnia do Krakowa.
Przypomnijmy, że 24 stycznia 2018 r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego Studium, które ma „zaplanować” miasto do 2050 r. To naczelny dokument planistyczny miasta, z którym muszą być zgodne wszystkie plany miejscowe.
- W zakresie planowanych w Studium zmian należy wskazać na dane demograficzne informujące o prognozowanym spadku liczby mieszkańców. Równocześnie Kraków, jak wszystkie polskie miasta, stoi przed wyzwaniami spowodowanymi zmianami klimatycznymi. W związku z tym, są to obecnie dwa największe wyzwania, które będą silnie oddziaływały na politykę planistyczną gminy w przeciągu najbliższych 30 lat - podkreślają w urzędzie. - Dlatego wizja Krakowa 2050 r., którą władze miasta chcą wypracować w najbliższych latach, powinna w pierwszej kolejności odpowiedzieć na wyzwania wynikające z procesów demograficznych oraz zmian klimatycznych. Należy jednak podkreślić, że Kraków musi pozostać miastem zwartym, które dba o swoje tysiącletnie dziedzictwo, a równocześnie jest miejscem przyjaznym i atrakcyjnym do zamieszkania i pobytu, zapewniającym zróżnicowaną ofertę miejsc pracy, m.in. w dziedzinie nowoczesnych technologii - dodają.
Aktualnie prace nad nowym Studium są na etapie analizy złożonych wniosków (np. aby jakiś teren przekształcić z budowlanego na zielony) do tego dokumentu. Obecnie zostaną też przeprowadzone konsultacje społeczne (w dniach od 14 października do 26 listopada 2021 r.) dotyczące część I dokumentu - uwarunkowań. - Zebrane opinie posłużą jako inspiracja do dalszych prac nad Studium - wyjaśniają w magistracie.
Później rozpoczną się prace nad przygotowaniem II części Studium, tj. kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Zapoznanie się z ustaleniami projektu Studium możliwe będzie w okresie jego wyłożenia do publicznego wglądu, co zgodnie z założonym harmonogramem ma nastąpić w 2022 r. Wtedy będzie możliwość składania postulatów do projektu Studium, w formie pisma stanowiącego uwagę. Skierowanie projektu Studium pod obrady Rady Miasta Krakowa planowane jest w 2023 r.
Terminy i tematy spotkań konsultacyjnych ws. Studium:
- Dziedzictwo kulturowe i krajobrazowe miasta – 14 października, o godz. 16
- Komunikacja i infrastruktura – 21 października, o godz. 16
- Mieszkanie – 27 października, o godz. 16
- Praca – 15 listopada, o godz. 16
- Środowisko i rekreacja – 23 listopada, o godz. 16
Spotkania informacyjno-konsultacyjne będą odbywać się w sali konferencyjnej w Tauron Arenie (ul. Lema 7, 31-571 Kraków) oraz on-line.
Udział w poszczególnych warsztatach będzie możliwy po rejestracji w formularzu na stronie: http://zaprojektujmykrakow.org.
Rejestrować należy się na każde spotkanie osobno, formularz rejestracyjny dostępny będzie na 2 tygodnie przed każdym spotkaniem.
Wszyscy zainteresowani mieszkańcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych będą mogli skorzystać z transmisji on-line spotkania za pomocą strony internetowej http://zaprojektujmykrakow.org/ oraz na profilu Facebook, YouTube oraz Instagram.
- Popularne leki wycofane z aptek w Polsce. Jest nowa lista od GIF WRZESIEŃ 2022
- Najlepszy Dom Świata stoi pod Krakowem! Zobacz, jak wygląda!
- Linia tramwajowa do Górki Narodowej jak w San Francisco. Ale bez pętli?
- Kiedyś Wawel zasłaniał tajemniczy budynek. Teraz jego istnienie byłoby oburzające
- Samochody pojechały już S7. Odcinek od węzła Widoma do węzła Szczepanowice otwarty!
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym