https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jest pierwsze 100 mln zł na tramwaj wzdłuż Alej Trzech Wieszczów

Piotr Rąpalski
Już wiemy na co władze Krakowa chcą przeznaczyć dodatkowe pieniądze pozyskane z wyższych cen biletów na komunikację miejską (podwyżka wchodzi w życie od 1 maja br.). Dotarliśmy do dokumentów i koncepcji, które zakładają rozpoczęcie budowy linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. Inwestycja miałaby się rozpocząć na wiosnę 2020 roku. Już kilka lat temu taką koncepcję stworzyli studenci Politechniki Krakowskiej, którym tramwaj jeżdżący przez aleje znacznie ułatwiłby życie. [PRIMA APRILIS]

Według planu urzędników główną magistralą Krakowa ma zostać poprowadzona linia szybkiego tramwaju (z Nowego Kleparza nawet do Ronda Matecznego), która dowoziłaby pasażerów do planowanej w dalszej przyszłości linii metra (między Nową Hutą a Bronowicami).

Wizja jest taka, aby tramwaj jeździł na trasie ul. Kamienna - Aleje - ul. Konopnickiej - rondo Matecznego, a dalej do ul. Wielickiej. Z badań wynika, że wielu pasażerów przejeżdża przez ścisłe centrum, tylko dlatego, że brakuje powiązań równoległych poza Starym Miastem. Dzięki trasie w Alejach np. część tramwajów mogłaby omijać przeciążone ul. Basztową i Karmelicką.

Problemem jest jednak kolizyjność linii tramwajowej z "przełączkami" na alejach, którymi mogą nawracać samochody. Dlatego też cześć urzędników z ZDMK sugeruje, aby tramwaj puścić... nad lub pod alejami! Rozważane są opcje tunelu lub estakady, ale mogą być one dużo droższe. Wcześniej pojawiała się też idea miejskiej kolejki linowej - ale porusza się ona zbyt wolno i są też większe ograniczenia co do liczby pasażerów, którzy mogą się zmieścić do podwieszanych wagoników.

Urząd miasta raczej z tych alternatyw nie skorzysta, prezydent Jacek Majchrowski jest zdeterminowany aby prace nad pierwszym odcinkiem nowej linii tramwajowej ruszyły już za rok. Jest na to 100 mln zł zapisane w Wieloletnim Planie Finansowym (pieniądze mają pochodzić m.in. ze zbliżającej się podwyżki biletów). W I etapie inwestycji ma zostać wykonany odcinek linii tramwajowej łączący skrzyżowanie pod Jubilatem i linię do Salwatora z linią tramwajową jeżdżącą do Cichego Kącika. Kolejne odcinki mają powstawać co 1,5 roku. Kolejnym będzie Piłsudskiego-plac Inwalidów (czyli połączenie z linią do Bronowic). III etap to dociągnięcie linii do linii jeżdżącej do Dworca Towarowego, a IV etap - połączenie z linią na ul. Pawiej. Dopiero V etap to połączenie spod Jubilatu, przez Wisłę, do ronda Matecznego. Przeprawa przez rzekę, ewentualna konieczność powiększania mostu, to największe wyzwanie.

- Tunele są drogie, ale szacujemy koszty wykonania mniejszych podziemny zjazdów i wyjazdów w rejonie przełączek dla aut na alejach. Możliwe, że uda się to wykonać stosunkowo niewielkim kosztem i tramwaj nie utrudni ruchu samochodów - mówi Franek Poncjusz, specjalista ds. transportu szynowego w ZDMK.

Ale w przyszłości kierowcy mają nie mieć już tak dobrze. W urzędowym dokumencie czytamy: "Inwestycji ma towarzyszyć projekt pod nazwą „Chodźmy na Aleje!”, który zakłada, by Aleje Trzech Wieszczów za kilkadziesiąt lat stały się miejscem bardziej przyjaznym dla krakowian i turystów. Wzdłuż traktu miałyby powstać zieleńce, place zabaw, alejki. Ruch samochodowy zostałby ograniczony. Zgodnie z założeniami więcej miejsca zyskaliby piesi".

Wykonanie całej inwestycji tramwajowej na ATW może pochłonąć nawet 600-800 mln zł. Sporo, jednakże budowa metra, wobec której urzędnicy miejscy, raczej miłośnicy tramwajów, są dość sceptyczni, to wydatek kilku miliardów złotych. A tramwaj na ATW może diametralnie zmienić na lepsze komunikację miejską w Krakowie i sytuację jeśli chodzi o korki.

To oczywiście żart na prima aprilis ;-)

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Zysk dla budżetu dzięki nowym oznaczeniom energooszczędności. W co zamieni się A+++?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
A gdzie kasa na modernizację obecnych rozjeżdżonych torowisk? A przede wszystkim na ludzi, którzy będą potrafili je tak wyważyć żeby nie piszczały/skrzypiały/rzęziły?
B
Blachosmrody
2019-04-01T23:11:07 02:00, Gość:

Czy nie prościej byłoby wysiedlić z Krakowa wszystkich mieszkańców?

Rozwiązałoby to cały szereg problemów: nie trzeba już zamykać oraz zwężać ulic, likwidować parkingów, wyznaczać stref parkowania oraz stref czystego transportu...

Wystarczyłoby się pozbyć mieszkańców i jakże łatwiejsze by się stało administrowanie Krakowem!

Ale sie zesrau samochodziarz xD

S
SMOCZEK KRAKUSEK
w niemieckim WUPPERTALU od ponad stu lat kursuje kolejka lub tramwaj ( różnie to nazywają ) podwieszany , napowietrzny . na alejach byłby w sam raz
G
Gość
Czy nie prościej byłoby wysiedlić z Krakowa wszystkich mieszkańców?
Rozwiązałoby to cały szereg problemów: nie trzeba już zamykać oraz zwężać ulic, likwidować parkingów, wyznaczać stref parkowania oraz stref czystego transportu...
Wystarczyłoby się pozbyć mieszkańców i jakże łatwiejsze by się stało administrowanie Krakowem!
G
Gość
Macie ode mnie plusa za Franka Poncjusza :P
K
Krakusek
Ciekawy plan, chociaż lepszym byłby trakt pod alejami, niestety to tylko żart
z
zawsze dziewica
Oczekujemy, że p. Patryk Jaki w czasie kampanii wyborczej do PE przedstawi nam swój plan na taki tramwaj i w ten sposób zapewni sobie niekwestionowane zwycięstwo, które bardziej zmartwi kandydatkę Szydło i kandydata Legutkę niż kogokolwiek innego. W Krakowie od dawna już odczuwa się obecność znacznej liczby wyborców, którzy uwielbiają dopieszczani obietnicami ze strony Prawa i Sprawiedliwości i to sposób radykalny.
G
Gość
Sama decyzja srodowiskowa na tak duza inwestycje to 1-2 lata. Kolejny rok projekt i uzgodnienia, z pol roku pozwolenie na budowe. Przetarg na taka inwestycje to kolejny rok na projekt i potem z rok na wykonawstwo. Podliczcie to sobie. Od tego dopiero mozna liczyc wbicie lopaty
G
Gość
KĄŻDY artykuł na temat krakowskich inwestycji kwalifikuje się na 1 kwietnia.Obserwując "ofensywę" ich realizacji robi się małośmiesznie -zarówno dla kierowców jak i pasażerów komunikacji.........DRAMAT.
S
Sergiusz
Prawie się dałem nabrać. Zdecydowanie najlepszy artykuł na prima aprilis jaki dzisiaj czytałem.
G
Gość
poprawka: my i tak im nie wierzymy - w nic
E
Ewa
W Prima Aprilis nas ładnie dzisiaj Magistrat rozbawił Ale nie z nami takie numery, my i tak nie uwierzymy :-)
K
Kierowca
Do redakcji:
Nie musicie się wysilać na pryma aprymis bo wszystkie artykuły okazują się żartem tak jak budowa linii tramwajowej na górkę narodową przebudowa alei 29 listopada kocmyrzowska trasa s7 itp.
Wszystko to wzięło w łeb.
h
henrk
Jak na 1 kwietnia i tyle pisania , to cienki ten żart. Szkoda drzew które trzeba by było wyciąć . Gdyby ktoś rzucił pomysłem budowy linni tramwajowej z Cichego Kącika przez Piastowska , Głowackiego na torowiskiem kolejowym na Azory to bym takiemu pomysłowi przyklasnął. Jestem przeciwny budowie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory, bo jest bez sensu. Wystarczą te linie autobusowe które są. Na ul. Wybickiego w stronę Stachiewicza powinien powstać jeszcze jeden pas jezdni, ale niestety nie powstanie bo jest plebania Jadwigi, a kiecmani nie zgadzają się na przebudowę, choć to nie ich teren. Jestem też ciekaw co za geniusz intelektu wymyślił te wyłączenie pasa ruchu na Wybickiego , tworzac tam miejsca parkingowe, gdy obok na parkingu po byłym gigancie jest dziesiatki pustych miesc parkingowych.
N
Nie smieszne Zarty
Ale zart. Kto pozwoli na wyciecie drzew na alejach. Pogibalo.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska