https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jest wykonawca północnej obwodnicy Krakowa! Czas na wielkie budowanie

Piotr Ogórek
Planowana północna obwodnica Krakowa
Planowana północna obwodnica Krakowa GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Krakowie, wybrała generalnego wykonawcę dla budowy oczekiwanej od lat północnej obwodnicy Krakowa. Ta ma powstać do 2023 roku. Koszt inwestycji to blisko 1 mld 300 mln złotych.

W ogłoszonym przez GDDKiA przetargu najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę obwodnicy złożyło konsorcjum chińsko-polskie: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze Sp.z o.o. z Polski. Wykonawca zadeklarował wykonanie inwestycji w 47 miesięcy, bez okresów zimowych (od 15 grudnia doi 15 marca) za kwotę 1 mld 289 mln 942 tys. zł.

Przetarg został ogłoszony w grudniu zeszłego roku. Wcześniej minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dla drogi S52 północnej obwodnicy Krakowa (POK). Do przetargu zgłosiło się ośmiu oferentów. 30 kwietnia otwarto oferty, a teraz wybrano najkorzystniejsza ofertę chińsko-polskiego konsorcjum. Pozostali oferenci mają teraz 10 dni na ewentualne odwołania.

W ramach inwestycji do wykonania jest:
- zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą,
- uzyskanie wymaganych prawem wszelkich opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, w tym niezbędnych zmian wydanych wcześniej decyzji administracyjnych;
- wybudowanie drogi ekspresowej jw. wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą;
- opracowanie dokumentacji powykonawczej;
- uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi ekspresowej

Długość dwujezdniowego odcinka od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice wynosi 12 km 327 m. Każda jezdnia będzie miała po 3 pasy ruchu.

Węzły:
- Modlnica - dobudowa 4 łącznic,
- Zielonki - węzeł zespolony, z dwoma rondami, na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną Trasą Wolbromską (projekt ZDW),
- Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z DK 7 i Al. 29 – listopada,
- Batowice – w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową 1256 K,

Do tego:
- 3 tunele – pod rzeką Prądnik o długości 870 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 653 m, pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o dł. 98 m,
- 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.

Jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. Północna Obwodnica Krakowa nie była przewidziana w sieci dróg krajowych. Dopiero zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, ciągu drogi ekspresowej S52. 26 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycyjny dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa.

2 września 2016 r ogłoszony został przetarg nieograniczony na wykonanie „Koncepcji Programowej” dla tej drogi ekspresowej. Wykonawcą koncepcji została firmą Sweco. Umowa została podpisana 9 stycznia 2017 r., a 21 grudnia 2017 r. minister Adamczyk podpisał program inwestycyjny realizacyjny i w ślad za tym GDDKiA wysyła ogłoszenie o przetargu nieograniczonym na projekt i realizację S52 Północnej Obwodnicy Krakowa do UE.

Zakończenie robót przy budowie POK przewidywane jest w 2023 r. Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.

ZOBACZ KONIECZNIE:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
K
Wydaje mi się, że wysiedlenia i odszkodowania z tym związane pochłonęły by więcej nakładów, niż budowa tunelu.
R
Rafał
Żeby się tylko nie skończyło jak z budowa A2...
f
ffff
Czytanie boli?

Długość dwujezdniowego odcinka od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice wynosi 12 km 327 m. Każda jezdnia będzie miała po 3 pasy ruchu.
c
cudpodbiałuchą
- 3 tunele – pod rzeką Prądnik o długości 870 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 653 m, pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o dł. 98 m,

wreszcie, ale to było dobre 20 lat temu - nie taniej byłoby po ziemi za Zielonkami?
l
lockmak
A dlaczego od razu nie uwzględniono budowy 3 pasów ?
S
S52
Nie podali daty rozpoczęcia robót, ponieważ nie wiadomo kiedy umowa zostanie podpisana. Moga być jeszcze odwołania do KIO a to może upóźnić podpisanie umowy na budowę drogi.
S
S52
Umowa ma być podpisana na 4 lata (prawie). Jeżeli doliczymy do tego okresy zimowe to nam daje dodatkowe 12 miesięcy (4 x 3 m-ce). Tak więc w totalu daje nam to 5 lat. Jeżeli umowa zostanie podpisana np. w wakacje 2018 to droga powinna być gotowa na wakacje w 2023 roku - więc w artyule napisali prawdę. Skąd się wzięły dodatkowe 2 lata ?
S
S7
Pusta palo byl temat dlaczego nie ma daty rozpoczecia budowy tak byl i jest odpowiedz w artykule dlaczego.
Tak to nie jest w nazwie S7
Lemingu bo ci pikawa stanie zamiast czego innego-,
C
Czytelnik
Tuman to ty jesteś bo nawet nie rozumiesz że tu wcale nie chodzi o s7 lecz o północną obwodnicę czyli trasę s52
S
S7
Ze czytanie ze zrozumieniem tekstu to wielki problem dla gimbazy i reszty lemingow......
Pisze jak byk w tekscie ze 10 dni jest na odwolania pozostalych referentow-tumanny-;
h
henrk
Jeżeli wyłączają miesiące zimowe z umowy, to zakończenie inwestycji będzie w 2025 roku.
Jak na kraj III świata, tempo naprawdę imponujące. Dlaczego nie podano daty rozpoczęcia robót ?
S
S7
To slonce gorace Ci w lebek przygrzalo bo nie wiesz co belkoczesz....
R
Realista
Konsorcjum polsko-chińskie z Chin... czyli drogi nie będzie...
s
sss
Balice-Zakopiańska o 3 pas (a właściwie o 2 po każdej stronie jeśli się chce patrzeć w przyszłość).
D
DOBRZE,
CHINY TO POTĘGA, A MY ĆWOKI I OD AZJATY MAMY SIĘ UCZYĆ,ZASAD PRACY, UCZCIWOŚCI I SOLIDNOŚCI!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska