Strefa zajmująca dziś Stare Miasto, Kazimierz i teren między ulicą Lubicz,a Dworcem Głównym ma powiększyć się w stronę ul. Podgórskiej i na Stare Podgórze. Ponadto powstaną wymienione już strefy buforowe.
Dziś w "zwykłej" strefie płacimy za pierwszą godzinę 3 zł, za drugą 3,5 zł, trzecią 4,1 zł, a za czwartą i kolejne po 3 zł. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zaproponował, aby w strefach buforowych opłaty obniżyć o połowę. Zmienić chce to radna Magdalena Bassara.
- Strefa powinna wszędzie działać tak samo. Wyższe ceny powodują większą rotację aut i pozwalają znaleźć miejsce do parkowania mieszkańcom - mówi radna PO. Ma poparcie dzielnicy Grzegórzki i sporej liczby radnych miejskich.
Pomysł popiera też prezydent. Nic dziwnego. Z wyliczeń urzędników wynika, że po rozszerzeniu strefy według ich pomysłu roczne dochody ze strefy osiągnęłyby 12 mln zł, ale tyle samo wydamy na jej obsługę. Po podwyżce Bassary w kasie miasta pojawi się zysk. Radni zabiegają, aby magistrat powołał spółkę miejską, która gromadziłaby nadwyżkę i fundowała budowy parkingów w Krakowie. Ile ta nadwyżka wyniesie - jeszcze nie obliczono. Mówi się o 3 mln zł.
Mniejszą podwyżkę w strefie buforowej zaproponował radny PO Jerzy Sonik. Pierwsza godzina 2 zł, druga 2,4 zł, trzecia 2,8 zł, czwarta i kolejne po 2 zł. Prezydent również się przychylił, ale nie poparł już pomysłu radnego, aby obniżyć abonament dla mieszkańców z 10 do zaledwie 2,5 zł miesięcznie.
Rozszerzenie strefy ma też swoich przeciwników. - Jestem w mniejszości, ale nie popieram tego pomysłu - mówi Wojciech Wojtowicz, radny PO. - Kierowcy stamtąd, gdzie będą opłaty, przeniosą się na sąsiednie ulice, aby nie płacić. Trzeba będzie to uregulować i tak strefę rozszerzymy w końcu na cały Kraków.
Jeśli radni przegłosują projekt, nowe zasady będa obowiązywać od lutego 2014.
Dyskusja o Śródmieściu
Trwają konsultacje w sprawie nowej organizacji ruchu w Śródmieściu. Wczoraj radni miejscy wzięli w krzyżowy ogień pytań ekspertów ZIKiT, którzy przygotowali projekt. Przypomnijmy. Zaproponowali oni m.in. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, nakaz wyłącznie skrętów w prawo na skrzyżowaniu Lubicz i Westerplatte oraz nakaz jazdy w prawo z ul. św. Gertrudy w Starowiślną.
Radni obawiają się m.in.,że puszczenie ruchu na ul. Podzamcze w przeciwnym kierunku niż dziś spowoduje przeniesienie się aut na Aleje Trzech Wieszczów i jeszcze większe korki. Uważają też, że ograniczenia spowodują spadek liczby klientów odwiedzających sklepy w centrum. Urzędnicy tłumaczą, że chcą przede wszystkim zwiększyć komfort ruchu pieszych i komunikacji miejskiej. Konsultacje z mieszkańcami trwają. Każdy będzie mógł przedstawić uwagi30 kwietnia w Urzędzie Miasta, pl. Wszystkich Świętych. Ostateczną decyzję, jakie wnioski uwzględnić, podejmie jednak prezydent. Zmiany mają wejść w życie w sierpniu 2013.