https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy niechciani w centrum Krakowa. Strefa parkowania szersza i droższa

Piotr Rąpalski
Na Zwierzyńcu strefa ma sięgać aż do Rudawy, a nie, jak planowano, do ul. Kraszewskiego
Na Zwierzyńcu strefa ma sięgać aż do Rudawy, a nie, jak planowano, do ul. Kraszewskiego infografika Elżbieta Rzyczniak
Radni zmieniają plany urzędników dotyczące rozszerzenia strefy płatnego parkowania. Ta ma być jeszcze większa i... droższa. Zachodnią granicą strefy na Zwierzyńcu nie będzie ulica Kraszewskiego, ale rzeka Rudawa. Samorządowcy chcą się też wycofać z pomysłu tańszych o połowę opłat w tzw. strefach buforowych na os. Oficerskim, Krowodrzy, w okolicy al. Powstania Warszawskiego i na Zwierzyńcu. Radny Jerzy Sonik (PO) chce podnieść stawki o 50-80 groszy. Magdalena Bassara, również z PO, domaga się takich samych cen, jak w zwykłej strefie. Prezydent oba rozwiązania pochwala. Głosowanie nad projektem już jutro na sesji rady miasta.

Strefa zajmująca dziś Stare Miasto, Kazimierz i teren między ulicą Lubicz,a Dworcem Głównym ma powiększyć się w stronę ul. Podgórskiej i na Stare Podgórze. Ponadto powstaną wymienione już strefy buforowe.

Dziś w "zwykłej" strefie płacimy za pierwszą godzinę 3 zł, za drugą 3,5 zł, trzecią 4,1 zł, a za czwartą i kolejne po 3 zł. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zaproponował, aby w strefach buforowych opłaty obniżyć o połowę. Zmienić chce to radna Magdalena Bassara.

- Strefa powinna wszędzie działać tak samo. Wyższe ceny powodują większą rotację aut i pozwalają znaleźć miejsce do parkowania mieszkańcom - mówi radna PO. Ma poparcie dzielnicy Grzegórzki i sporej liczby radnych miejskich.

Pomysł popiera też prezydent. Nic dziwnego. Z wyliczeń urzędników wynika, że po rozszerzeniu strefy według ich pomysłu roczne dochody ze strefy osiągnęłyby 12 mln zł, ale tyle samo wydamy na jej obsługę. Po podwyżce Bassary w kasie miasta pojawi się zysk. Radni zabiegają, aby magistrat powołał spółkę miejską, która gromadziłaby nadwyżkę i fundowała budowy parkingów w Krakowie. Ile ta nadwyżka wyniesie - jeszcze nie obliczono. Mówi się o 3 mln zł.

Mniejszą podwyżkę w strefie buforowej zaproponował radny PO Jerzy Sonik. Pierwsza godzina 2 zł, druga 2,4 zł, trzecia 2,8 zł, czwarta i kolejne po 2 zł. Prezydent również się przychylił, ale nie poparł już pomysłu radnego, aby obniżyć abonament dla mieszkańców z 10 do zaledwie 2,5 zł miesięcznie.

Rozszerzenie strefy ma też swoich przeciwników. - Jestem w mniejszości, ale nie popieram tego pomysłu - mówi Wojciech Wojtowicz, radny PO. - Kierowcy stamtąd, gdzie będą opłaty, przeniosą się na sąsiednie ulice, aby nie płacić. Trzeba będzie to uregulować i tak strefę rozszerzymy w końcu na cały Kraków.

Jeśli radni przegłosują projekt, nowe zasady będa obowiązywać od lutego 2014.

Dyskusja o Śródmieściu

Trwają konsultacje w sprawie nowej organizacji ruchu w Śródmieściu. Wczoraj radni miejscy wzięli w krzyżowy ogień pytań ekspertów ZIKiT, którzy przygotowali projekt. Przypomnijmy. Zaproponowali oni m.in. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, nakaz wyłącznie skrętów w prawo na skrzyżowaniu Lubicz i Westerplatte oraz nakaz jazdy w prawo z ul. św. Gertrudy w Starowiślną.

Radni obawiają się m.in.,że puszczenie ruchu na ul. Podzamcze w przeciwnym kierunku niż dziś spowoduje przeniesienie się aut na Aleje Trzech Wieszczów i jeszcze większe korki. Uważają też, że ograniczenia spowodują spadek liczby klientów odwiedzających sklepy w centrum. Urzędnicy tłumaczą, że chcą przede wszystkim zwiększyć komfort ruchu pieszych i komunikacji miejskiej. Konsultacje z mieszkańcami trwają. Każdy będzie mógł przedstawić uwagi30 kwietnia w Urzędzie Miasta, pl. Wszystkich Świętych. Ostateczną decyzję, jakie wnioski uwzględnić, podejmie jednak prezydent. Zmiany mają wejść w życie w sierpniu 2013.

Bądź na bieżąco! Najnowsze informacje z "Gazety Krakowskiej" i "Polski" już dostępne za darmo na Windows 8! Dzięki aplikacjom na Windows 8 będziesz mieć szybszy dostęp do informacji, które trafią na ekranu Twojego tabletu i komputera.

Dowiedz się więcej o aplikacji "Gazety Krakowskiej".

Komentarze 34

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Darek
Człowieku czy ty wiesz o czym piszesz ? Samochód zaparkowany nie emituje spalin natomiast ludzie z centrum, których niestać na normalne życie palą nadal w piecach węglem ! Stąd masz smog a nie z parkowania samochodów !
D
Darek
Możecie mnie zrugać ale jestem na skraju wytrzymałości i zaczynam żałować, że jestem Polakiem.
Prowadzę działalność gospodarczą w szanownym Krakowie, od przeszło 5 lat koszty jej utrzymania cały czas rosną (np zus 5 lat wstecz wynosił 670 zł - teraz 1100, prąd, czynsz itp.) a moje marże się kurczą odwrotnie proporcjonalnie. Nie jestem w stanie dać pracownikom rozsądnych pieniędzy za, które dałoby się normalnie żyć. Sam pracuję już po 16 godzin dziennie jak słyszę, że jakieś d... uchwalają sobie ustawy tylko po to, żeby mnie pogrążyć jeszcze bardziej (przecież miasto nic z tego nie ma !! a ja będę musiał wyłożyć miesięcznie dodatkowo 700 zł na karty dla samochodów firmowych) to scyzoryk mi się w ręce otwiera !!!
Zniszcie tych dzięki którym macie największe wpływy do kasy to już wogóle będzie z********* w tym kraju !
P
Pola AD
Konsultacje były (brałam w nich udział) i większość obecnych była na NIE - ale jak widać w Krakowie to nie ma znaczenia!
P
Pola AD
Niech zamkną Kraków - Majchrowski lepszy od Rostowskiego właśnie wprowadził podatek od oddychania krakowskim powietrzem. Wstyd mi, że urodziłam się w tym mieście!!!!!!!
Żebractwo idealne w tym naszym krakowskim światku. Ale że im mie wstyd?!?!?
Nie ma parkingów, drogi dziurawe a kasa z parkomatów nie poktywa kosztów remontów tylko jak widać kolejne strefy i parkomaty ciekawe co zrobią jak dojdą do Niepołomic, Myślenic, Krzeszowic czy Liszek???
Niech zamkną uczelnie - to nie będzie studentów
Niech zburzą zabytki to nie będzie turystów i ruch samochodów się zmniejszy diametralnie
Połowa ludzi straci pracę i emigruje.
Cel będzie osiągnięty.
P
Przydałby się Elbląg
Przecież jest czas, bo nowe zasady mogłyby dopiero za rok być wprowadzone, a nie w lutym 2013.
l
lolek
niech ten pierwszy sekretarz pzpr juz odejdzie bo narobi jeszcze wiekszej szkody i sie nie pozbieramy po jego nieomylnych rzadach juz dosc nagrabił sekretarzom juz dziekujemy na wczasy na monte
G
Garg
Z każdym artykułem o podwyżce podatków serce rośnie, już za niedługo te wszystkie pieniądze będzie można zainwestować w np. "Krakowski Stadion Miejski" który będzie można wybudować na błoniach.
J
Janek
i komplementarny z oprotestowywanym przez tych samych radnych pomysłem jednego kierunku na I obwodnicy. Mam nadzieję, że planujący nie popełnią błędu pozostawienia na granicznych ulicach dwoistości - tzn. strona przyległa do strefy płatna, przeciwna bezpłatna. Tutaj potrzeba konsekwentnie ulice graniczne w całości "poświęcić" na strefę płatną. Kolejny pomysł do poparcia to ceny. Powinny być jednakowe wszędzie i to z równaniem ich poziomu w górę. Te miejsca i tak są niezwykle tanie...
Z
ZR
"Gdzieś te auta muszą przecież zaparkować..."

No właśnie wcale nie muszą, przecież. Wygoda korzystania z auta nie jest prawem podstawowym. Jeśli nie ma miejsca i nie chce się płacić, to niestety już wkrótce z auta się nie będzie korzystało. Przecież.
K
Krakus
Bo po jaką cholerę auta w centrum . Robic wszystko coby ograniczać wjazd do centrum. Jest komunikacja zbiorowa ,są dorożki,meleksy,rowery i najpewniejsze -buty. Jaki był raban w latach 70-tych gdy rozważało się zamknąc ruch w samym centrum !? No i proszę - ruch jest zamknięty i dzisiaj nikt sobie nie wyobraża żeby w rynku dwoma pasami ruchu "mknęły "samochody albo tworzyły się kolejki samochodów .
L
LJ
Bardzo mądre hasła , weź se urlop bo pójdziesz pieszo na zakupy i kilka razy musisz obrócić z torbami to ci cały dzień zejdzie .Pukni się w głowę .Ludzie zyją w dużym tempie i nie mają czasu na spacery do pracy i z pracy z wyjątkiem budżetówki czyli od 7 do 15 czy się stoi czy się leży pensja się należy.Co chcecie zrobić Kraków dla emerytów ?Z tym syfem zamiast powietrza / To ,że przyjezdna z wiochy studencka stonka tabunami włóczy się po centrum ,bo mają źle zorganizowane i nieskoordynowane zajęcia w klitach w różnych kamienicach centrum to nie znaczy ,że wszyscy mogą się obyć bez samochodu .Ludzie żyją dłużej m.in. nie dlatego ,że wszędzie chodzą tylko że korzystają m.in. z samochodu . Na rowerze ? Dziekuję za średnią przyjemność obsługi spoconego klienta ,któy dopiero co zszedł był z roweru . Wyprowadzić z centrum urzędy aby człowiek nie musiał tam sie stawiać i spier..... niech się pląta po Plantach kto chce pieszo.
h
henryk
Przecież chodzi o nabicie kasy dla miasta , a nie o nic innego .Gdzie mają parkować samochody jak każdy skrawek wolnego miejsca jest zabudowywany.
j
j.w.
j.w.
y
yhy
Obszar między ulicami Monte Cassino, Konopnickiej, Tyniecką, Nowaczyńskiego będzie niedługo wyglądał jak dzisiejszy Salwator, czyli wszystko zawalone autami, łącznie z trawnikami i skrzyżowaniami ... Gdzieś te auta muszą przecież zaparkować, a skoro tam będzie za darmo przez cały dzień ....
M
Mirek
Drodzy radni, kiedy planujecie strefę w Bieżanowie, bo nie wiem czy kupować samochód? :-)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska