https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolej na Kasprowy Wierch jakiej nie znacie. To potężna konstrukcja, pełna elektroniki i systemów bezpieczeństwa

Łukasz Bobek
Tak wygląda od środka kolej linowa na Kasprowy Wierch w Tatrach
Tak wygląda od środka kolej linowa na Kasprowy Wierch w Tatrach Łukasz Bobek, Polskie Koleje Linowe
Jest to bez wątpienia jedna z największych atrakcji Zakopanego i Tatr. Kolejka linowa na Kasprowy Wierch to jedyna taka kolej górska w Polsce. Liczy już 89 lat. Choć wydaje się staruszką, jest to obecnie nowoczesne urządzenie, naszpikowane elektroniką i rozmaitymi systemami bezpieczeństwa. Zobaczcie jak wygląda serce kolejki linowej na Kasprowy Wierch – mechanizmy, dzięki którym turyści wyjeżdżają na Kasprowy Wierch.

Słynna tatrzańska kolej powstała w 1936 roku. W 2007 została gruntownie przebudowana. Wtedy też zmieniono technologię i obecnie wagony poruszają się po dwóch linach nośnych, każda z nich ma średnicę 4,5 cm. W sumie liny ważą ok. 200 ton. Między nimi zlokalizowana jest lina ciągnąca wagony do góry - o średnicy 3,6 cm.

Turyści, którzy wjeżdżają koleją odwiedzają tak naprawdę aż trzy stacje – dolną w Kuźnicach, pośrednią na Myślenickich Turniach i górną na Kasprowym Wierchu. Sercem kolei jest jednak stacja pośrednia zlokalizowana w okolicy pieszego szlaku biegnącego na Kasprowy Wierch. To właśnie tam znajduje się napęd obydwu sekcji kolei: odcinka od Kuźnic do Myślenickich Turni i od Turni na Kasprowy Wierch.

Co napędza wagoniki kolejki w Tatrach?

Kolej działa dzięki napędowi elektrycznemu. Silnik przekazuje moment obrotowy poprzez sprzęgło na przekładnię, a ta z kolei przekazuje napęd na koło napędowe, które ma bezpośredni kontakt z liną ciągnącą wagonik. Silniki mają moc 300 kilowatów. Do tego jest cały system sterowania i masa elektroniki. To dzięki tym elementom kolej jest bezpieczna i może działać poprawnie.

Jak wielokrotnie zaznaczała spółka Polskie Koleje Linowe, bezpieczeństwo to sprawa priorytetowa, dlatego odpowiednie przygotowanie kolei do uruchomienia każdego dnia jest bardzo istotne. Aby wszystkie mechanizmy mogły sprawnie funkcjonować na stacji pośredniej Myślenickie Turnie i na stacji końcowej na Kasprowym Wierchu również nocą dyżurują pracownicy odpowiedzialni za wykonywanie ostatnich i pierwszych przejazdów kolei, tak zwanych jazd testowych.

Obowiązkowe przeglądy kolejki na Kasprowy Wierch

Każdego roku po zakończonym sezonie zimowym i letnim przeprowadzany jest serwis techniczny kolei oraz odbiór techniczny Transportowego Dozoru Technicznego. Serwis realizowany jest zgodnie z wytycznymi producenta i regulaminem technicznym kolei. Większość prac wykonują pracownicy PKL, choć pewne bardzo poważne zakresy prac są realizowane przez wytwórcę kolei czyli firmę Garaventa ze Szwajcarii. Przykładem takich prac było przeprowadzone jesienią 2019 roku przesuwanie lin nośnych, wykonywane co 12 lat.

Cała kolej na Kasprowy Wierch to tysiące ton stali. Jeden wagonik (mieszczący do 60 osób) z kompletem pasażerów waży ok. 10 ton. Przejażdżka wagonikami na Kasprowy Wierch, która trwa kilkanaście minut to niezapomniane wrażenie. Pod koniec trasy wagoniki suną 180 metrów nad ziemią.

Najbliższy przegląd kolei na Kasprowy Wierch rozpocznie się po długim weekendzie majowym – od 5 maja i potrwa do 30 maja. W tym czasie turyści nie będą mogli liczyć na przejażdżkę na Kasprowy Wierch.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska