https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolej przyspieszyła z inwestycjami

Tomasz Mateusiak
Pociągi do Zakopanego (na zdjęciu stacja w Zakopanem) są dziś pełne tylko w szczycie sezonu turystycznego. PKP chce, by podróżowali nimi turyści o każdej porze roku, stąd liczne inwestycje
Pociągi do Zakopanego (na zdjęciu stacja w Zakopanem) są dziś pełne tylko w szczycie sezonu turystycznego. PKP chce, by podróżowali nimi turyści o każdej porze roku, stąd liczne inwestycje fot. Tomasz Mateusiak
W 2017 r. na trasie w góry rozpocznie się budowa nowoczesnego łącznika kolejowego w Chabówce. Dzięki tej nowej budowie pociąg z Krakowa do Zakopanego będzie jechał szybciej od autobusu

Do trwających dziś inwestycji, które mają skrócić czas jazdy pociągów z Krakowa do Zakopanego, Polskie Linie Kolejowe zamierzają w 2017 r. dołączyć kolejną. Chcą w ten sposób usprawnić ruch składów zmierzających pod Giewont.

Tym bardziej że fachowcy znający się na transporcie kolejowym uważają, że budowa całkiem nowych torów do Zakopanego (linia Podłęże - Piekiełko) to zbyt kosztowna mrzonka, na którą rząd ostatecznie nie da pieniędzy.

Do przodu i do tyłu

Obecnie jazda pociągiem z Krakowa i Zakopanego jest dość urozmaicona. Skład rusza, po czym niedługo potem kolejarze przepinają lokomotywę na tył pociągu i kontynuują podróż, choć pasażerowie mają wrażenie, iż pociąg się cofa.

Taki oryginalny zabieg na całej, liczącej blisko 120 km linii odbywa się trzy razy: w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i w Chabówce. Za każdym razem przepinanie lokomotywy trwa kwadrans.

Już wkrótce to się jednak ma zmienić. W Płaszowie i Suchej Beskidzkiej trwa bowiem budowa kolejowych łączników, dzięki którym przepinanie lokomotywy nie będzie już potrzebne.

Prace w Krakowie (warte 480 mln zł) zakończą się do końca 2017 r.

W Suchej Beskidzkiej nowe tory (koszt 50 mln zł) będą gotowe już w styczniu. Jak łatwo wyliczyć tym samym czas jazdy z Krakowa do Zakopanego skróci się o minimum 30 minut. Obecnie trwa 3,5 godziny, ale po zmianach zajmie do 2 godzin i 50 minut.

Czas na Chabówkę

Będzie szybciej, ale nie szybko. Dla porównania podróż autobusem pomiędzy z Krakowa do Zakopanego zajmuje teraz około 2 godzin i 10 minut. Samochodem podróż trwa jeszcze szybciej.

Okazuje się, że kolejarze myślą, jak jeszcze bardziej skrócić czas przejazdu pociągiem. -Dlatego niedługo ruszy budowa trzeciego, ostatniego łącznika kolejowego - mówi Dorota Szalacha, rzecznik prasowy małopolskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych.

W br. zakończono opracowanie studium wykonalności na modernizację odcinków linii w kierunku Zakopanego. Pierwsze przetargi na wybór wykonawcy robót dla tego zadania inwestycyjnego kolej planuje ogłosić na początku 2017 r. Wtedy zaraz potem mogłyby ruszyć same roboty.

2 h 25 min - w takim czasie mają wkrótce mają jeździć pociągi w góry
1 miliard - tyle łącznie zostanie wydane na modernizację obecnej linii kolejowej
90 min - tyle pociąg pod Tatry jeździłby po nowej linii Podłęże - Piekiełko

Kolejarze nie tylko chcą wybudować łącznik w Chabówce, ale też w wielu miejscach wymienić tory tak, by pociąg mógł jeździć szybciej. Docelowo po modernizacji pociąg pospieszny z Krakowa pod Tatry pokona trasę w 2 godziny i 25 minut.

- Pociąg nie będzie więc jechał dłużej od autobusu i stanie się alternatywą dla turystów - zgadza się Marian Cudzich, zakopiański kierowca. Zauważa, że poza sezonem autobus jedzie ponad 2 godziny do Krakowa, ale gdy są korki, ten czas się znacznie wydłuża. Wówczas pociąg będzie szybciej pokonywał tę trasę, więc turyści wybiorą ten środek transportu.

Potrzebne miliardy

Są jednak osoby, które inwestycje kolei uważają za niewystarczające. Wśród nich jest Piotr Manowiecki z organizacji „Pociąg - Autobus - Góry”, która od lat domaga się od rządu pieniędzy na budowę nowej linii przez Podłęże i Piekiełko.

Gdyby trasa powstała pociągi jechałyby z Krakowa w góry tylko 90 minut, ale koszty takiej inwestycji byłyby ogromne. Sięgałyby nawet 7,5 mld zł.

Rząd wpisał dwa początkowe etapy tej budowy na listę podstawową, natomiast ostatni etap na listę rezerwową inwestycji.

Manowiecki mówi, że budowa łącznika w Chabówce powinna być uzależniona od linii biegnącej przez Podłęże i Piekiełko. - Jeśli powstałaby ta nowa, szybsza linia to łącznik w Chabówce traci rację bytu. Priorytet powinna mieć linia przez Piekiełko - opowiada.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakauer
Jaki ciasny, jaki niewygodny??? "Luxtorpeda" była najlepszym szynobusem międzywojnia.
K
Krakauer
Tu nie chodzi o tylko Nowy Sącz, ale o linię do Muszyny i na Słowację, i dalej. Ruch towarowy też jest ważny, a nową trasą byłby łatwiejszy niż Tarnów - Jasło - Grybów - NSącz.
A i nie zapominajmy o Krynicy, choć to nie Zakopane, ale sporo osób ją odwiedza. Pisanie tylko o Zakopanem to sztuczne zawężanie tematu żeby udupić P-P!
"Obecnie jazda pociągiem z Krakowa i Zakopanego jest dość urozmaicona. Skład rusza, po czym niedługo potem kolejarze przepinają lokomotywę na tył pociągu i kontynuują podróż, choć pasażerowie mają wrażenie, iż pociąg się cofa.

Taki oryginalny zabieg na całej, liczącej blisko 120 km linii odbywa się trzy razy: w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i w Chabówce. Za każdym razem przepinanie lokomotywy trwa kwadrans."
Nie wiem co w tym oryginalnego, wszak dzieje się tak od czasu zbudowania tych linii... A poza tym IC i PR i KMłp mają coraz więcej składów zespolonych, w których nie ma przepinania lokomotywy, a zmiana czoła pociągu trwa ~5 min., więc zysk czasowy nie będzie aż tak wielki.
P
Paweł
Linia Podłęże - Piekiełko to podstawa. Piszemy tylko o Zakopanem, a co z Nowym Sączem? Linia P-P rozwiązuje dwa problemy jednocześnie. Czy jest droga? Ile nowych dróg powstało, a linii kolejowej żadnej...
J
Janek
Dobrze, że jest Pendolino do Warszawy, ale droga też jest potrzebna. To są dwa największe miasta w Polsce i to, że jeszcze nie ma między nimi dobrej drogi jest chyba najwidoczniejszą pamiątką zaborów. Jeśli np jedziesz do Warszawy służbowo np. ze sprzętem ważącym kilkadziesiąt kilo i w kilka osób i masz w Warszawie w ciągu 1 dnia odwiedzić powiedzmy 5 miejsc, to pociąg nie jest żadną alternatywą - musisz pojechać autem. Autostrada daje to, że jak wyjedziesz wcześnie rano, to wrócisz tego samego dnia wieczorem w jakiej takiej formie, przy obecnej drodze jest to praktycznie niemożliwe. A ruch między Krakowem a Warszawą ma przede wszystkim biznesowy charakter i dużo jest ludzi, którzy woleliby pojechać pociągiem, ale z racji branży w której działają pociąg nie jest dla nich alternatywą.
P
Papa
Bzdury linia Podłęże piekiełko jest bardzo potrzebna, tak samo potrzebna jest linia Kraków Olkusz wzdłuż dk94. Fanaberia to jest budowa trasy s7 do Warszawy bo nic nie oferuje już teraz mamy Pendolino jadące 2h 15min wkrótce będzie jeździło 1h 55 min i na co nam droga ekspresowa za miliardy. Autem można się będzie dostać bez problemu w podobnym czasie autostrada A1 przez Częstochowę i A2. Zamiast kasy wywalonej w asfalt moznaby wybudować te 2 linie kolejowe które zmieniły by oblicze Małopolski zapewniając wygodny dojazd i z nowego Sącza i z Olkusza. Dodatkowo linia Kraków - Olkusz - CmK skrocilaby czas dojazdu do Warszawy do 1h 30min. Należy mocno rozwijać transport kolejowy, przez nieudolność tracimy miliardowe dotacje na ten środek transportu. Który jest istotny w komunikacji między największymi aglomeracjach oraz w komunikacji aglomeracyjnej. Kuriozum jest pseudo modernizacja linii do Katowic. Tutaj czas przejazdu powinien wynosić 30min.
k
kzyn
Planowo jeździła 2:45, 2:15 to rekord. Too byl ciasny niewygodny wagon motorowy
D
Dioskur
Już osiemdziesiąt (!) lat temu pociągi na trasie Kraków - Zakopane jeździły poniżej 2h 20m. Także, ten-tego... dwa-dwadzieścia pięć - osiągnięcie żadne.

Pracujcie ciężko, pracujcie. Może po stu latach, od tamtego czasu, znajdziecie się w punkcie wyjścia. :/
E
Eryk
Jak wybudują łącznicę w Chabówce, to wszystkie pociągi będą omijać Rabkę? Nie wierzę w to. Większość (np. popularne Przewozy Regionalne) i tak będą wjeżdżać do Rabki, pomijając nową łącznicę. Zysk będzie zerowy.
p
pkp
Super-Wkrotce czyli 2020roku 2.25 min Krakow Zakopane do tego roku Zakopianka zostanie zmodernizowana 1.5 godz autobusem .
i
irek b
A do końca 2017 jak PKP łaskawie zakończy budowę łącznika, ludzie w większości wyprowadzą się za Kraków !!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska