https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejny krok w stronę budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic

Arkadiusz Maciejowski
arch. polska times
Samorząd województwa wspólnie z miastem Kraków, gminami Myślenice, Siepraw i Świątniki Górne pracuje nad przygotowaniem koncepcji, która określi możliwość budowy nowej linii kolejowej między Krakowem i Myślenicami. Właśnie podpisana została umowa współpracy pomiędzy samorządami, która umożliwi ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji.

- Od kilku lat udowadniamy w Małopolsce, że kolej to najlepszy możliwy wybór – zarówno pod kątem wygody, czasu, jak i ceny biletów. Wymagało to ogromnej pracy, środków zainwestowanych w tabor, ale udało się! Zaledwie wczoraj Kolejami Małopolskimi przejechała 15-milionowa pasażerka. To więc oczywiste, że wybiegamy myślą w przyszłość i rozważamy rozbudowę kolejowej sieci o nowe linie. Myślenice są wyborem wręcz naturalnym – bo jeśli szukamy alternatywy dla ciągłych korków na zakopiance, to pożądanym rozwiązaniem jest pociąg – podkreślał w czwartek w Myślenicach marszałek Jacek Krupa.

Umowa współpracy szczegółowo określa rolę poszczególnych samorządów w tej gigantycznej inwestycji. Wraz z Województwem Małopolskim dokument podpisali: miasto Kraków oraz gminy Myślenice, Siepraw i Świątniki Górne.

Pociągiem z Krakowa do Myślenic. Podpisy złożone, krok w str...

Umowa otwiera kolejne możliwości działania – bo samorządy oprócz woli współpracy, zadeklarowały też konkretną kwotę, jaką przeznaczą na przygotowanie koncepcji nowej linii. Województwo Małopolskie ze swojego budżetu dołoży 150 tys. zł, gminy miejskie Kraków i Myślenice – po 100 tys. zł, gminy Świątniki Górne i Siepraw – po 50 tys. zł. Szacunkową wartość zamówienia wycenia się więc na ok. 450 tys. zł.

W efekcie w najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na przygotowanie koncepcji z elementami studium wykonalności projektu pn. „Nowa jakość w obsłudze szynowym transportem zbiorowym gmin Województwa Małopolskiego: Kraków, Świątniki Górne, Siepraw i Myślenice”. Koncepcja ma analizować tę inwestycję bardzo dokładnie – określać nie tylko możliwość jej powstania, szacowany koszt, ale też rozważać różne warianty tras i rozwiązań transportowych, z uwzględnieniem ukształtowania terenu, potrzebnej infrastruktury. Eksperci będą też sprawdzać poszczególne możliwości pod takim kątem, by w przyszłości było możliwe objęcie wspomnianych gmin systemem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Budowa zakopianki. Budowlańcy nie próżnują, inwestycja rośni...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andrzej
Z Radziszowa do Myślenic przez Głogoczów, Krzyszkowice jest 15 km. Już w XIX wieku budowano setki km torów, a tu takie wolne tempo?
H
Huop
Niekoniecznie chodzi o codzienny dojazd do pracy. Patrz projekt Velomalopolska.
m
mmm
chyba tylko po to żeby podwyższyć koszty inwestycji o kilkanaście/kilkadziesiąt milionów złotych i zadowolić garstkę cyklistów-oszołomów... przecież nikt normalny nie będzie z Myślenic dojeżdżał rowerem do pracy, jak równiez wybierał się w takie trasy rekreacyjnie, a jeżeli już - to byłaby to naprawdę GARSTKA !!! w dodatku w tzw. "sezonie" (czyt. kilkadziesiąt dni w roku) - w pozostałym okresie taka droga byłąby pusta i tylko "gniła" i zarastała roślinnością - czyli niepotrzebny wydatek zarówno inwestycyjny, jak również na bieżące utrzymanie (odśnieżanie, porządkowanie, usuwanie zbędnej roślinności)... szkoda kasy !
K
Krakus
Możnaby też zaplanować trasę rowerową wzdłuż tej linii kolejowej, w ramach projektu VeloMałopolska. Do tej pory panował pogląd, że na południe od Krakowa niedasie nic zbudować. Budowa kolei może zadać kłam takiemu stwierdzeniu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska