Kontynuowana jest przebudowa trasy Skawina - Sucha Beskidzka. Dalsze prace - od września br., obejmą m.in. przebudowę mostu kolejowego w Skawinie oraz toru i sieci trakcyjnej w jego obrębie. PLK zrealizują także modernizację kolejnych - 15 przejazdów kolejowo-drogowych, zwiększających poziom bezpieczeństwa. Dzięki wcześniejszej realizacji, bezpieczniej jest już na 43 skrzyżowaniach drogi z torem. Istotnym efektem ostatniego etapu, będzie także dodatkowy przystanek Radziszów Centrum. Jego budowa już trwa.
Faza robót po wakacjach, obejmie również odcinek Sieniawa – Nowy Targ, między Chabówką a Zakopanem.
Przystanek Radziszów Centrum już w budowie
Prace postępują, widoczne są już elementy nowego obiektu. Powstają krawędzie, tworzy się nawierzchnia peronu. Peron będzie wyższy, co ułatwi wsiadanie do pociągu. Pojawią się odpowiednie oznakowania i ścieżki naprowadzające. Zapewnią one sprawną i bezpieczną komunikację osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście ułatwi także pochylnia. Przystanek zostanie wyposażony w dwie wiaty i ławki dla podróżnych. Będzie również tablica informacyjna z rozkładem jazdy pociągów. Dodatkowy przystanek Radziszów Centrum, już niebawem otworzy mieszkańcom nowe możliwości komunikacyjne. Od grudnia br. zwiększy dostęp do kolei i ułatwi podróżowanie na trasach Kraków – Skawina – Sucha Beskidzka – Zakopane.
Prace od września wymagają zmian w organizacji ruchu. Na odcinkach Kraków Płaszów – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona oraz Kraków Płaszów – Nowy Targ, za pociągi regionalne będą kursować autobusy. Na trasie Nowy Targ – Zakopane utrzymany zostanie ruch pociągów regionalnych.
Sprawniej i komfortowo do Zakopanego
Inwestycja PLK, to bardzo szeroki zakres robót. Wielobranżowe prace podnoszą komfort i bezpieczeństwo, skracają czas podróżowania na trasie Kraków – Zakopane. Między Skawiną a Suchą Beskidzką podniesiono standard na 9 stacjach i przystankach: Rzozów, Radziszów, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów. Przebudowano już blisko 34 km torów, 22 km sieci trakcyjnej oraz ponad 90 obiektów inżynieryjnych, w tym 4 mostów i 2 wiaduktów. Na 43 przejazdach kolejowo-drogowych podniesiono poziom bezpieczeństwa. Zmodernizowano także tory na odcinku Nowy Targ – Szaflary. Dzięki już zrealizowanym pracom, PLK zapewniły w wakacje tysiącom podróżnym sprawniejsze i wygodniejsze podróże na Podhale.
Efektem wszystkich prac PLK z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych do 2023 r. na trasach do Zakopanego, będzie wyższy standard obsługi na stacjach i przystankach oraz szybsze i sprawniejsze podróże do stolicy Tatr. Podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się o ponad godzinę, tj. do ok. 2 godz. 15 minut.
Inwestycje realizowane są w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98 ,99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” za ponad 930 mln zł netto.
Korzyści z realizowanego projektu:
•zwiększenie komfortu obsługi pasażerów
•lepszy dostęp do pociągów dla osób o ograniczonej mobilności
•większa dostępność do podróży koleją
•zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym
•zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym
•sprawniejsza komunikacja publiczna w regionie
•lepsze warunki utrzymania infrastruktury
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 97,98,99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. | ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
www.plk-sa.pl / www.plk-inwestycje.pl/ / www.portalpasazera.pl / www.mapadotacji.gov.pl
