Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowe rekordy w Małopolsce. Przygotowują bilet wieloprzejazdowy, jak karnet narciarski

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Przewoźnicy kolejowy w Małopolsce przewożą coraz więcej pasażerów, w 2022 r. padł rekord - z oferty skorzystało 16,4 mln osób.
Przewoźnicy kolejowy w Małopolsce przewożą coraz więcej pasażerów, w 2022 r. padł rekord - z oferty skorzystało 16,4 mln osób. PKP PLK
Zeszły rok okazał się rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów przez przewoźników kolejowych realizujących kursy pociągami w Małopolsce - z ich oferty skorzystało ponad 16 milionów osób. W tym roku wynik może być jeszcze lepszy, bowiem planowane jest zakończenie dużych inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, takich jak dobudowa dodatkowej pary torów dla szybkiej kolei aglomeracyjnej i uruchomienie nowego przystanku Kraków - Grzegórzki. Przygotowywane jest też wprowadzenie biletu mteropolitalnego na przejazdy pociągami i komunikację miejską oraz kolejowych biletów wieloprzejazdowych, na wzór karnetów narciarskich.

- Małopolska kolej jest coraz bardziej nowoczesna. Mamy jedną z najbardziej atrakcyjnych ofert przewozów kolejowych w Polsce - podkreśla wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka.

W Małopolsce każdego dnia realizowanych jest ponad 440 przejazdów pociągami w ramach połączeń organizowanych przez władze województwa (209 przez Polregio, 200 przez Koleje Małopolskie, 34 przez Koleje Śląskie). Z każdym rokiem rośnie praca eksploatacyjna w transporcie kolejowym w regionie oraz dofinansowanie przewozów ze strony Województwa Małopolskiego. W 2010 r. była to kwota niespełna 70 mln zł, w 2015 r. prawie 90 mln zł, w 2020 r. - 160 mln zł, w 2022 r. - 230 mln zł, a w tym roku na ten cel władze województwa zamierzają przekazać prawie 330 mln zł. Przewoźnicy kolejowy w Małopolsce przewożą coraz więcej pasażerów, w 2022 r. padł rekord - z oferty skorzystało 16,4 mln osób.

Rozwój kolei w regionie jest możliwy dzięki coraz większym nakładom finansowym ze strony władz województwa na dopłaty do organizowania przewozów pasażerskich, zakupy pociągów i budowę zaplecza technicznego. W 2010 r. na ten cel przeznaczono ponad 81 mln zł, w 2015 r. już ponad 190 mln zł, w 2021 r. - ponad 536 mln zł (w dużej mierze to środki na zakup nowych pojazdów szynowych), w 2022 r. - ponad 322 mln zł. Plan na ten rok jest taki, by na dofinansowanie przewozów przeznaczyć prawie 330 mln zł.

Zwiększenie popularności przewozów kolejowych w Małopolsce i liczby korzystających z nich pasażerów mają zapewnić nowe inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz zwiększanie taboru kolejowego.

W połowie tego roku planowane jest zakończenie gigantycznego przedsięwzięcia „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” za 1,2 mld zł, w ramach którego powstaje dodatkowa par torów dla zwiększenia możliwości szybkiej kolei aglomeracyjnej. W tym roku oddany do użytku ma być także nowy przystanek kolejowy Kraków - Grzegórzki.

Radni miejscy uchwalili podwyżkę opłat w strefie płatnego parkowania.

Droższe parkowanie w Krakowie. Nawet 11 zł za godzinę. Radni...

Trwają też rozmowy władz regionu, Krakowa oraz pozostałych gmin wchodzących w skład aglomeracji w sprawie wprowadzenia od połowy roku biletu aglomeracyjnego, który umożliwiłby przejazdy pociągami, a także pojazdami komunikacji miejskiej - tramwajami i autobusami. Była propozycja, by taki miesięczny bilet kosztował 119 zł i zastąpiłby bilet miesięczny w Krakowie na przejazdy autobusami i tramwajami za 80 zł. Nie zgodzili się na to radni miejscy.

Teraz brany jest pod uwagę bilet za 109 zł. "To taka kwestia, że 109 zł musi być. Tego wymaga kolej. Jak damy mniej, dopłacimy różnicę. Bez sensu. Są różne koncepcje. Nie chcę ich zdradzać, żeby nie było wielkiej dyskusji" - powiedział Radiu Kraków prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Przyznał, że propozycje zostaną przedstawione radnym.

Władze małopolski rozważają natomiast, by wprowadzić bilety wieloprzejazdowe, na wzór karnetów narciarskich, np. na 10 czy 5 przejazdów. Propozycje w tym zakresie mogą być przedstawione wiosną. Na razie prowadzone są analizy, jakie rozwiązanie byłoby najlepsze dla pasażerów.

- Biorąc pod uwagę zmianę przepisów dotyczących pracy zdalnej przygotowujemy się do wprowadzenia oferty biletów wieloprzejazdowych. Na dziś trudno jeszcze dokładnie określić ile to będzie przejazdów - mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.

Polska w czołówce Europy! Jest raport CBRE

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska