Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacyjna rewolucja w Krakowie

A.Maciejowski, P.Rąpalski
W ciągu najbliższych trzech lat z Krakowa będziemy mogli wyruszyć w podróż ultranowoczesnymi pociągami lub polecieć w ponad 70 różnych kierunkach. O komunikacyjnej rewolucji piszą A.Maciejowski i P.Rąpalski

Czytaj też: Będzie nowy Kitsch. Ze starego będzie można wziąć kawałek schodów

Nasze miasto jest dość słabo skomunikowane z innymi Polskimi i zagranicznymi "city". Jakość kolei kuleje a większość dróg "wylotowych" przypomina wiejskie alejki. Zaś na pytanie o autostrady w naszym rejonie większość kierowców odpowiada - a mamy coś takiego? Na szczęście, jak zapewniają kolejarze, drogowcy i politycy już w najbliższych latach sytuacja ma się diametralnie poprawić.

Za grosze po Europie
Urszula Podraza, rzeczniczka Portu Lotniczego Balice zapewnia, że już w lecie z Krakowa będzie można polecieć w aż 70 różnych kierunkach. - Pojawią się nowe połączenia do takich miejsc jak Moskwa(Rosja), Lwów (Ukraina), Reykjavik (Islandia), Pafos (Cypr), Billund (Dania), Majorka, Budapeszt (Węgry), Dusseldorf (Niemcy), Sztokholm(Szwecja), czy Barcelona (Hiszpania). Dodatkowo linią OLT Express z Krakowa od 16 kwietnia będzie można trzy razy dziennie latać do Poznania i Wrocławia, a od 6 maja dwa razy dziennie do Gdańska. Sprzedaż biletów (w cenie od 99 zł) ruszyła wczoraj o godz. 18.

Bardzo wolna kolej

Powoli "nowe" idzie również na kolei. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują najważniejsze linie wybiegające z Krakowa. Modernizacja trasy Kraków - Rzeszów (kosztować będzie ok. 4 mld złotych) ma zakończyć się już w 2014 r. Wykonane roboty pozwolą na skrócenie czasu jazdy między tymi miastami o około 70 minut, w porównaniu z czasem przejazdu sprzed rozpoczęcia prac. Spod Wawelu do stolicy Podkarpacia dojedziemy więc w nieco ponad godzine (obecnie podróż trwa ponad 3 godziny). W tym przypadku po modernizacji prędkość pociągów będzie mogła wzrosnąć do 160km/h.

Kolejna trasa, która właśnie jest modernizowana, łączy Kraków z Katowicami. Zaplanowane prace pozwolą pociągom pasażerskim pojechać z prędkością 160km/h. Czas przejazdu między tymi miastami skróci się o 42 minuty i wyniesie ok. 2 godz. - Roboty warte około 1 mld 300 mln złotych planujemy skończyć w połowie 2014 roku - przyznaje Maciej Dutkiewicz rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych.

Roboty trwają również na Centralnej Magistrali Kolejowej przez którą przejeżdżają pociągi jadące z Krakowa do Warszawy. - Zmodernizowaliśmy już mosty i przepusty, które pozwolą pociągom w przyszłości osiągać prędkość 200 km/h lub wyższą - tłumaczy Dutkiewicz.

Dodatkowo już w 2014 roku pasażerowie m.in. z Krakowa będą mogli podróżować supernowoczesnymi pociągami Pendolino. 20 takich składów za 665 milionów euro zamówiła spółka PKP InterCity. Pociągi mają kursować na trasach: Warszawa - Gdańsk - Gdynia, Warszawa - Kraków, Warszawa - Katowice. Odcinek pomiędzy Warszawą a Gdańskiem będą pokonywały w 2,5 godziny, a pomiędzy Warszawą a Krakowem w nieco ponad 2 godziny.

Co z drogami?

Kraków w ostatnich latach skupił się na budowie linii tramwajowych, co niezaprzeczalnie usprawnia ruch wewnątrz miasta, ale już wyjazd z niego to ciągle zmora kierowców. Korki na al. 29 listopada, która prowadzi w kierunku stolicy są chlebem powszednim. Od lat mówi się o jej przebudowie i poszerzeniu, ale słowa nie wyasfaltują kolejnych pasów ruchu. Na inwestycje trzeba ok. 200 mln zł. Budowę planuje się dopiero na lata 2018-2020.

Tymczasem starą drogą do miasta wjeżdżają ciężarówki, bo północna obwodnica ciągle pozostaje mrzonką. Gmina dorzuca "grosze" do opracowania dokumentów, ale ciężar budowy spadł na instytucje rządowe. Te jednak nie są chętne do pomocy.
Ale co tu mówić o IV obwodnicy, skoro nie domknięta jest jeszcze III. Kolejni ministrowie obiecywali dokończenia trasy S7, która połączyłaby autostradę A4 z Nową Hutą i pozwoliła bez wjeżdżania do miasta uciec kierowcom na północ. Tymczasem krakowski odcinek inwestycji zrobiony jest w 1/3. Rząd skąpi ok miliarda złotych na pociągnięcie szarej nitki dalej.

Na remont czeka Igołomska biegnąca wzdłuż południowych murów kombinatu. Inwestycja kosztuje aż 300 mln zł. Planowana jest na lata 2015-2019. Ma przyspieszyć dzięki nowym środkom unijnym, które mają się pojawić od 2014 roku. Lepiej wygląda wyjazd z Krakowa w kierunku południowym, choć na Zakopiance też często ślimaczą się auta i północno-zachodnim, gdzie oddano o użytku trójpoziomowe rondo Ofiar Katynia. Na tym kierunku przygotowywana jest również budową trasy Balickiej, czyli ulicy im. gen. Wittek.

Wybierz Wpływową Kobietę Małopolski 2012 Zobacz listę kandydatek i oddaj głos!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i weź udział w plebiscycie

Ferie zimowe 2012. Zobacz, jak możesz je spędzić w Krakowie!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska