https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Potężna estakada w Krakowie wkrótce zawiśnie nad torami kolejowymi. Do połączenia trasy S7 z węzłem Mistrzejowice zostało pół roku

Marcin Banasik
Pociągi za kilka tygodni będą przejeżdżały pod estakadą
Pociągi za kilka tygodni będą przejeżdżały pod estakadą Marcin Banasik
Nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi powstaje ponad 1,5 kilometrowa estakada. Za kilka dni betonowe segmenty, które są kolejno wysuwane na podpory będą na wysokości torów kolejowych. Później zostanie ostatni etap dojścia estakady do północnej obwodnicy Krakowa. Zobaczcie postępy prac!

Estakada w kierunku Warszawy krótsza od tej w stronę Rzeszowa

Cała estakada, którą trasa S7 pobiegnie od ul. Morcinka do ul. Petőfiego, będzie miała 1589 m długości, z czego prawie 2/3 powstaje w technologii nasuwania podłużnego. W ten sposób budowane jest 942 m jezdni w kierunku Rzeszowa i 915 m drogi w kierunku Warszawy. Ten odcinek jest krótszy o prawie 30 m, gdyż biegnie po wewnętrznym łuku S7. 

Nasuwanie poszczególnych segmentów estakady zaczęto we wrześniu 2024 r. Kolejne segmenty obiektu są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stężeniu i sprężeniu betonu segmenty są za pomocą siłowników wysuwane na podpory estakady.

Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 t.  

Ile trwa wysuwanie jednego segmentu?

- Każdego miesiąca przygotowujemy 3 lub 4 segmenty dla każdej z jezdni. Wysuwanie jednego elementu trwa do 6 godzin, a odbywa się to z prędkością od 7 do 10 cm na minutę. To maksymalnie 6 metrów na godzinę - wylicza Kacper Michna.

Waga awanbeków – 90 t – blednie przy wadze samego segmentu. W zależności od długości (waha się od 17 m do 26 m) ciężar każdego pojedynczego segmentu wynosi od 498 do 762 ton. Wszystkie segmenty będą łącznie ważyć ponad 54,4 tysiąca ton. Segmenty mają wysokość 3,3 m i szerokość od 16 do 24 m.

W sierpniu 2025 r. planuje się zakończenie nasuwania segmentów i połączenie obu części jezdni. 

Trasa S7 do stolicy otwarta, ale wciąż w budowie

Przypomnijmy, że pod koniec grudnia 2024 roku oddano kierowcom do użytku 13,3 km trasy S7 od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. Dzięki temu jest możliwy przejazd dwupasmówką z Krakowa do Warszawy.

Inwestycja nie została jednak jeszcze zakończona. Na trasie prowadzone są ostatnie prace, stąd ograniczenie prędkości do 80 km/h. Trwają roboty wykończeniowe, związane m.in. z budową ogrodzenia wzdłuż drogi. Plan jest taki, by je zakończyć w połowie roku. 

W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Na tym odcinku powstanie 29 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad.

- To ogromna liczba, zważywszy, że mówimy o krótkim odcinku. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są „tylko” 34 takie obiekty - informuje Kacper Michna. 

Trasa koliduje z torami kolejowymi

Skomplikowanie prac na trasie wiązało się też z przełożeniem instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej). 

- Z końcem tego roku chcemy udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 roku planujemy otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego ringu IV obwodnicy - dodaje Kacper Michna. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska