https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Będzie zakaz dla antyaborcyjnych manifestacji? Radny Gibała apeluje do prezydenta

Pog
Protesty antyaborcyjne w Krakowie
Protesty antyaborcyjne w Krakowie Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Radny Łukasz Gibała zwrócił się z zapytaniem do prezydenta Jacka Majchrowskiego, czy na terenie Krakowa możliwe jest zakazanie demonstracji antyaborcyjnych, których nieodłącznym elementem są krwawe plakaty z ludzkimi płodami.

WIDEO: Krótki wywiad

Na ulicach i placach Krakowa nieraz można zobaczyć zdjęcia zakrwawionych ludzkich płodów, prezentowane podczas manifestacji przeciwników aborcji. – Nie można się godzić na to, żebyśmy byli narażeni na oglądanie takich drastycznych obrazów, a już na pewno nie powinny na nie patrzeć dzieci – uważa radny Łukasz Gibała, lider klubu Kraków dla Mieszkańców. W swojej ostatniej interpelacji domaga się od Jacka Majchrowskiego zakazania takich plakatów czy bannerów w przestrzeni publicznej.

Radny Gibała zwraca uwagę, że władze różnych miast w Polsce próbują sobie z tym radzić. W grudniu we Wrocławiu, a przed dwoma tygodniami w Sopocie rozwiązano w sumie trzy zgromadzenia przeciwników aborcji. Prezydenci tych miast uznali, że pokazywanie w przestrzeni publicznej rozczłonkowanych części ludzkich płodów jest łamaniem polskiego prawa.

– Takie obrazy mają jednoznacznie makabryczny wydźwięk. Budzą emocje nawet wśród dorosłych, a w przypadku dzieci przerażenie jest tym większe, że nie rozumieją one, dlaczego muszą na to patrzeć – argumentuje Łukasz Gibała. – Dlatego uważam, że Jacek Majchrowski nie powinien wyrażać zgody na zgromadzenia, podczas których są prezentowane tego rodzaju zdjęcia czy wizualizacje – uważa.

"Czarny protest" w Krakowie.

"Czarny protest". Tysiące kobiet na ulicach [ZDJĘCIA, WIDEO]

We Wrocławiu i Sopocie się udało

Prezydenci Wrocławia i Sopotu, rozwiązując zgromadzenia przeciwników aborcji, powołali się na art. 141 Kodeksu wykroczeń, zgodnie z którym "kto w miejscu publicznym umieszcza nieprzyzwoite ogłoszenie, napis lub rysunek albo używa słów nieprzyzwoitych, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1500 złotych albo karze nagany". Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, zapowiedział także, że rozwiąże każdą pikietę, podczas której wykorzystywane będą krwawe zdjęcia.

Jak dotąd Jacek Majchrowski był odmiennego zdania. Przed trzema laty 1200 mieszkańców podpisało skierowaną do niego petycję w sprawie zakazu eksponowania tego rodzaju obrazów na ulicach miasta. Nie zrobił wtedy nic, zasłaniając się konstytucyjnym prawem wolności zgromadzeń.

Krakowianom oburzonym antyaborcyjną manifestacją podczas ostatniego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odpowiedział: "Miasto Kraków w żaden sposób nie mogło zabronić prezentowania plakatów antyaborcyjnych na Rynku, bo prawo do prezentowania poglądów jest zagwarantowane każdemu z nas w Konstytucji naszego państwa (...). Uczestnicy zgromadzenia nie musieli wnioskować o żadne zezwolenie w Urzędzie Miasta Krakowa. W przypadku plakatów, których treści są gorszące czy obraźliwe, może interweniować policja".

– Polskie prawo jest w Krakowie takie samo we Wrocławiu czy w Sopocie. Liczę, że Jacek Majchrowski wreszcie z niego skorzysta i mieszkańcy naszego miasta nie będą więcej narażeni na oglądanie makabrycznych zdjęć – kończy Gibała.

Wyroki ws. plakatów antyaborcyjnych

W Krakowie nieraz pojawiały się krwawe plakaty antyaborcyjne. Sprawy takie nieraz były kierowane do sądów. Tak było z billboardem na ulicy Karmelickiej, który wywieszony został w 2017 roku. Odpowiedzialny za to był działacz fundacji Pro-Prawo do życia.

Zawiadomienie w sprawie drastycznego wizerunku do sądu złożyli, m.in. przedstawiciele partii Razem. W tej sprawie zapadł wyrok, w którym zasądzona została kara grzywny dla fundacji Pro-Prawo do życia za postawienie drastycznego billboardu. Fundacja od wyroku jednak się odwołała.

Podczas rozprawy odwoławczej w 2018 roku sąd jednak uniewinnił obwinionego Adama Kulpińskiego, przedstawiciela Pro - Prawo do Życia. Partia Razem zapowiedziała odwołanie.

Wcześniej w 2018 roku w podobnym procesie sąd również uniewinnił działacza Pro - Prawo do Życia. W tym samym wyroku sąd uznał jednak, że drastyczny wizerunek krwawego płodu nie powinien być wystawiany na widok publiczny nawet kiedy przyświeca mu szczytna idea. Nie wszystkie sądy uniewinniają pomysłodawców kampanii antyaborcyjnych. W grudniu 2017 roku sąd w Zakopanem ukarał grzywną w wysokości 3 tys. zł działacza prawicowego Bawera Aondo-Akaa, doktora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, za wywieszenie szokującego baneru ze zdjęciami martwych płodów.

Kraków. Manifestacja antyaborcyjna kobiet [ZDJĘCIA]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 78

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
4 marca, 1:58, Rudy z Budy:

No to moze trzeba tez usunac zdjecia z Niemieckiego obozu koncentracyjnego prezentujace zaglodzone na smierc dzieci, stosy polskich trupow ktore Niemcy przygotowali do spalenia w piecach, przeciez Auschwitz to tez przestrzen publiczna. A moze usunac zdjecia Polakow z Wolynia ktorzy zostali w wyjatkowo bestialski sposob zamordowani przez Ukraincow? Moze usuwac prawde...a promowac zboczenia i klamstwo....ten Gibala to komuch propagujacy cenzure lub faszysta promujacy jednostronna propagande.

3 marca, 21:04, Gość:

Idiota.

4 marca, 5:17, Rudy z Budy:

To lewactwo jest odpowiedzialne za promocje aborcji i za to ze kazdego miesiaca zabija sie w te sposob na Swiecie prawie 2 miliony nienarodzonych dzieci. To wiecej niz zabil Stalin, Hitler, Mao, Pol Pot, Leopold II, Biedron i Tusk. To krew na rekach lewactwa.

Zajmij sie krwią na ręach KK. Wymordowanie Indian w imię boga, krucjaty łącznie z dziecięcą, stosy, topienie czarownic, tortury msze dziękczynne za ocalenie Adolfa Hitlera po zamachu (sam Arcybiskup Monachium odstawił). Got mit uns i transfery hitlerowców do Ameryki Południowej. Dodam jeszcze Rwandę. WIęc lewactwo na tym tle wygląda słabiutko. A jak tam z wojnami dalej kapelani w każdej jednostce - napoczęty może ginąć? WYście tela durne co cud.

G
Gość
3 marca, 20:00, Gość:

jeśli mam być szczera to te obrazki są sadystyczne...i bardziej osłabiają wrażliwość ludzi niż uwrażliwiają ich....katolicy przyzwyczajeni są do krwi w kościołach ale dajcie ludziom wytchnienia!...ratować płody można inaczej, rozsądnie

3 marca, 20:14, Gość:

Powiem ci, że to jest moje osobiste doświadczenie. Zawsze byłam wierząca, w sprawie aborcji przyjmująca zdanie kościoła (na zasadzie wytycznej). Jako nastolatka pojechałam do Częstochowy gdzie cały mur był obwieszony takimi forami. Dostałam drgawek, nie mogłam spać. Niesamowicie zniechęciło mnie to do kościoła, dziś jestem wielkim przeciwnikiem ruchu antyaborcyjnego (nie kościoła w ogóle),uważam, ze kompromis jest akceptowalny, taki jaki jest w prawie. Zdjęcia odniosły dla mnie przeciwny efekt.

3 marca, 22:13, Antydebil:

Nie ośmieszaj się. A jak lekarz podczas aborcji wyciągnie z ciebie resztki ciała małego człowieka to juz drgawek nie dostaniesz?

Wydaje mi się, że antyaborcjoniści rzeczywiście są pozbawieni empatii. Widać to na tym portalu tu w komentarzach. W ogóle nie podejmują tematu, który podjął Gibała (eksponowanie drastycznych zdjęć w przestrzeni gdzie przebywają dzieci) tylko usilnie próbują z tego zrobić dyskusję o aborcji. Każdego, kto podejmuje temat eksponowania zdjęć natychmiast oskarżają o aborcję lub przypisują, często błędnie do opcji politycznych. Zupełnie nie mają innych argumentów w temacie tej dyskusji, ale przede wszystkim nie słuchają ofiar drastycznych zdjęć, a wręcz, jak powyżej, je wyśmiewają. To pokazuje typ tych osób. Trzymam się od takich z daleka.

G
Gość
3 marca, 22:28, kkk:

jestem za zakazem takich manifestacji, jak chca manifestowac, tak jak kazdy maja prawo, ale bez takich zdjec i bez zagluszania przechodniów z megafonami

4 marca, 05:06, Gość:

Popieram.

Popieram. Zdjęcia niech sobie nawet mają ale WYŁĄCZNIE do pokazywania tym przechodniom, którzy będą chcieli zobaczyć. Tak jest na każdym portalu, nawet z o wiele mniej krwawymi zdjęciami oraz ze zdjęciami z obozów (zamieszcza się ostrzeżenia, żeby niepełnoletni nie trafili przypadkiem na coś co może im w tym wieku zaszkodzić).

G
Gość
4 marca, 0:31, normalny:

Prawda kole w oczy, moim dzieciom to nieprzeszkadza,,,tlumacze im ze sa ludzie ktorzy chca zabijac male dzidziusie i mowia jeszcze ze to wolnosc!!!

4 marca, 5:04, Gość:

Twoje dzieci beda widac takie glupie jak ty.

4 marca, 08:17, Gość:

Twoich nie bedzie. Wygrywamy.

Poziom podstawówki, a o dzieciach pisze. Człowieku, nikogo twoje dzieci nie obchodzą skoro im nie przeszkadza. Obchodzą nas dzieci o większej wrażliwości, wiele z nich po zobaczeniu tego potrzebuje pomocy bo ma koszmary. Ale widać jak kochacie dzieci... wyłącznie nienarodzone. Te na świecie można już dręczyć?

d
dty

niektorzy wola swoja troske o zycie tylko krzykiem demonstrowac, ilu z tych protestujacuch pomaga np niepelnosprawnym dzieciom, dlaczego nie ma u nas zasilkow dla rodziców takich dzieci, na poziomie placy, to bylaby prawdziwa prawdziwa troska, a tak to jedynie demonstracje, smutne to

G
Gość
4 marca, 0:31, normalny:

Prawda kole w oczy, moim dzieciom to nieprzeszkadza,,,tlumacze im ze sa ludzie ktorzy chca zabijac male dzidziusie i mowia jeszcze ze to wolnosc!!!

4 marca, 5:04, Gość:

Twoje dzieci beda widac takie glupie jak ty.

Twoich nie bedzie. Wygrywamy.

G
Gość

Liczymy na to ze prezydent nie bedzie sluchal tych bzdur.

R
Rtv
4 marca, 1:58, Rudy z Budy:

No to moze trzeba tez usunac zdjecia z Niemieckiego obozu koncentracyjnego prezentujace zaglodzone na smierc dzieci, stosy polskich trupow ktore Niemcy przygotowali do spalenia w piecach, przeciez Auschwitz to tez przestrzen publiczna. A moze usunac zdjecia Polakow z Wolynia ktorzy zostali w wyjatkowo bestialski sposob zamordowani przez Ukraincow? Moze usuwac prawde...a promowac zboczenia i klamstwo....ten Gibala to komuch propagujacy cenzure lub faszysta promujacy jednostronna propagande.

3 marca, 21:04, Gość:

Idiota.

4 marca, 5:17, Rudy z Budy:

To lewactwo jest odpowiedzialne za promocje aborcji i za to ze kazdego miesiaca zabija sie w te sposob na Swiecie prawie 2 miliony nienarodzonych dzieci. To wiecej niz zabil Stalin, Hitler, Mao, Pol Pot, Leopold II, Biedron i Tusk. To krew na rekach lewactwa.

Zamknij oczy rozpędź się a ściana sama się znajdzie...

Y
Yyy

Dlaczego próbujecie zepchnac krzywdę tych dzieci w zapomnienie??!! Dlaczego? To że coś jest legalne nie znaczy że jest moralne

R
Rudy z Budy
4 marca, 1:58, Rudy z Budy:

No to moze trzeba tez usunac zdjecia z Niemieckiego obozu koncentracyjnego prezentujace zaglodzone na smierc dzieci, stosy polskich trupow ktore Niemcy przygotowali do spalenia w piecach, przeciez Auschwitz to tez przestrzen publiczna. A moze usunac zdjecia Polakow z Wolynia ktorzy zostali w wyjatkowo bestialski sposob zamordowani przez Ukraincow? Moze usuwac prawde...a promowac zboczenia i klamstwo....ten Gibala to komuch propagujacy cenzure lub faszysta promujacy jednostronna propagande.

3 marca, 21:04, Gość:

Idiota.

To lewactwo jest odpowiedzialne za promocje aborcji i za to ze kazdego miesiaca zabija sie w te sposob na Swiecie prawie 2 miliony nienarodzonych dzieci. To wiecej niz zabil Stalin, Hitler, Mao, Pol Pot, Leopold II, Biedron i Tusk. To krew na rekach lewactwa.

G
Gość
3 marca, 22:28, kkk:

jestem za zakazem takich manifestacji, jak chca manifestowac, tak jak kazdy maja prawo, ale bez takich zdjec i bez zagluszania przechodniów z megafonami

Popieram.

G
Gość
4 marca, 0:31, normalny:

Prawda kole w oczy, moim dzieciom to nieprzeszkadza,,,tlumacze im ze sa ludzie ktorzy chca zabijac male dzidziusie i mowia jeszcze ze to wolnosc!!!

Twoje dzieci beda widac takie glupie jak ty.

G
Gość
4 marca, 1:58, Rudy z Budy:

No to moze trzeba tez usunac zdjecia z Niemieckiego obozu koncentracyjnego prezentujace zaglodzone na smierc dzieci, stosy polskich trupow ktore Niemcy przygotowali do spalenia w piecach, przeciez Auschwitz to tez przestrzen publiczna. A moze usunac zdjecia Polakow z Wolynia ktorzy zostali w wyjatkowo bestialski sposob zamordowani przez Ukraincow? Moze usuwac prawde...a promowac zboczenia i klamstwo....ten Gibala to komuch propagujacy cenzure lub faszysta promujacy jednostronna propagande.

Idiota.

R
Rudy z Budy

No to moze trzeba tez usunac zdjecia z Niemieckiego obozu koncentracyjnego prezentujace zaglodzone na smierc dzieci, stosy polskich trupow ktore Niemcy przygotowali do spalenia w piecach, przeciez Auschwitz to tez przestrzen publiczna. A moze usunac zdjecia Polakow z Wolynia ktorzy zostali w wyjatkowo bestialski sposob zamordowani przez Ukraincow? Moze usuwac prawde...a promowac zboczenia i klamstwo....ten Gibala to komuch propagujacy cenzure lub faszysta promujacy jednostronna propagande.

n
normalny

Prawda kole w oczy, moim dzieciom to nieprzeszkadza,,,tlumacze im ze sa ludzie ktorzy chca zabijac male dzidziusie i mowia jeszcze ze to wolnosc!!!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska