https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków bez wypadków śmiertelnych na drogach. Czy taka wizja jest możliwa? Debata policjantów i ekspertów

Aleksandra Łabędź
14-15 marca w Komenda Miejska Policji w Krakowie zorganizowała "Czy wizja zero jest możliwa"
14-15 marca w Komenda Miejska Policji w Krakowie zorganizowała "Czy wizja zero jest możliwa" KMP w Krakowie
Kraków bez wypadków śmiertelnych na drogach - czy taka wizja jest możliwa? Na ten temat rozmawiano podczas dwudniowej konferencji zorganizowanej przez Komendę Miejska Policji. W jej trakcie przedstawiciele służb mundurowych oraz innych instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na krakowskich drogach przedstawiali zmiany w przepisach i analizowali dane.

- Ze statystyk wynika, że Kraków pod kątem bezpieczeństwa na drogach poczynił ogromny postęp. Liczba wypadków, także tych śmiertelnych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat znacznie się zmniejszyła - mówił insp. Zbigniew Nowak, komendant miejski policji w Krakowie.

Następnie podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Krakowie przedstawił statystykę, która obrazowała stan bezpieczeństwa na krakowskich drogach na przestrzeni wielu lat. Podkreślał zarazem, jak bardzo w przeciągu kilku, a nawet kilkunastu lat ten stan uległ poprawie. Podinsp. Jemczura zaznaczył, że z roku na rok spadła nie tylko ilość zdarzeń drogowych, ale przede wszystkim liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

- W 2010 roku na terenie Krakowa odnotowano 1200 wypadków, natomiast w roku ubiegłym poniżej 800. Zmalała również liczba ofiar śmiertelnych . W 2010 roku na krakowskich drogach zginęło 21 osób, w 2015 roku 15 osób, natomiast w ubiegłym roku w wypadkach drogowych śmierć poniosło 5 osób - przedstawiał naczelnik WRD.

Mł. insp. Maciej Rymar, naczelnik WRD Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z kolei przedstawił, jak te dane kształtują się na terenie całej Polski i województwa małopolskiego.

Zmiany w przepisach i działania podejmowane przez inne jednostki

Podczas konferencji nie mogło również zabraknąć informacji o zmianach w przepisach, które nastąpiły w ciągu ostatnich lat. O tym jaki mają wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym mówił Marek Dworak, pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Ruchu Rowerowego i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Z kolei przedstawiciele MPK S.A. w Krakowie oraz Służby Ochrony Kolei omawiali stan bezpieczeństwa i podejmowane działania w ich jednostkach, które mają na celu zapewnić bezpieczeństwo w komunikacji miejskiej jak również w ruchu kolejowym.

Przedstawiciel Miejskiego Inżyniera Ruchu poruszył także kwestie związane ze zmianą organizacji ruchu i inwestycjami prowadzonymi w ostatnich latach, mającymi poprawić bezpieczeństwo na krakowskich drogach. O szeroko pojętym ratownictwie wypowiadali się reprezentanci Straży Pożarnej i Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego.

Profilaktyka od najmłodszych lat

W drugim dniu konferencji uczestnicy skupili się przede wszystkim na omówieniu zagadnień związanych z profilaktyką. Policjantka Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Krakowie przedstawiła działania prewencyjne prowadzone przez drogówkę dla dzieci, dorosłych, a także seniorów. Temat bezpieczeństwa bardzo często pojawia się w przestrzeni szkół o czym zapewniał Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 142 w Krakowie. O działaniach podejmowanych na rzecz poprawy bezpieczeństwa na miejskich ulicach, można było usłyszeć od przedstawiciela Straży Miejskiej Miasta Krakowa.

Reprezentant Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie przedstawił temat szkoleń na kursach prawa jazdy, egzaminowania oraz działalności edukacyjnej w wybranych krajach Unii Europejskiej. Podczas konferencji podjęto także temat wypłaty odszkodowań z tytułu ubezpieczeń.

Kom. Łukasz Stankiewicz, I zastępca komendanta miejskiej policji w Krakowie podsumował, że „wizja zero” czyli brak wypadków ze skutkiem śmiertelnym na krakowskich drogach jest możliwy, jednak wymaga nie tylko dobrej współpracy wielu instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ale przede wszystkim świadomych kierowców, przestrzegających zasad i przepisów drogowych.

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

od 16 lat
Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ehh
Zbyt wiele czynników ma na to wpływ. W tak duzym mieście wydaje sie to niemożliwe,bo tez zwykly upadek moze spowodować zgon.W Krakowie najbardziej newralgiczne sa przejścia i oczywiście brawura kierowców którzy swoj rajd moga skoczyc w dowolnym miejscu,na dowolnej ...ścianie .Jest tez wiele drog ,które nie odzielaja samochodów od pieszych, czy rowerzystow i niewiele trzeba ,zeby doszło do wypadku.Takim szczytem do to jest droga pofaldowana po której auta skacza i swiatla aut z przeciwka świeca bezpośrednio w oczy kierowcy, a na pasie jezdni znajduje sie nieoswietlony,niechroniony uczestnik ruchu (bo nie ma chodnika, czy ścieżki rowerowej).W mieście przez zakorkowanie prędkość (siła)ale ważnym jest chronienie pieszych i rowerzystow i oddzielenie ich od aut.
Z
Zbigniew Rusek
Usunać ruch pieszy, rowerowy i [wulgaryzm]alnogi z jezdni, a autobus dla pieszego na pasach powinien być jak karetka reanimiacyjna pędzaca na syrenie (niestety, piesi umyślnie przechodzą przez jezdnię, gdy jedize autobus, przz co autobusy trwonią potworne ilości paliwa, na skutek hamowania i ruszania "co krok:). Autobusy powinny trąbić na pieszych i rowerzystów, natomiast tramwaje jeździć WOLNIUSIEŃKO i zapraszac pieszych na drugą stronę (tramwaj hamując zwraca prąd do sieci). Pomyslodawcą debilnych przpeisów (właszcza tego, że nie wyłączył autobusów miejskich z ustępowania pierwszeństwa pieszym wkraczającym na zebrę) życzyłbym tego, by gdy przechodzi przez jezdnię przez zebrę, by na jego widok pędził autobus przegubowy 120 km/h i go rozjechał na zebrze. Autobus NIE MOŻE przepuszczać pieszych, gdyż od tego trwoni paliwo!!! Piesi powinni płacić wysokie mandaty,a jaki ktoryś wkracza na zebrę bliżej niż 100 m/ od nadjeżdżajćego autobusu miejskiego, powinien słyszeć RYK SYRENY AUTOBUSU!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska