Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa Cogiteonu w cieniu wycinki drzew. "Nie spodziewaliśmy się aż takiego niszczenia zieleni"

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Miejsce lokalizacji Cogiteonu
Miejsce lokalizacji Cogiteonu Archiwum
W związku z budową Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon w Krakowie pod topór pójdzie większość rosnących na terenie realizowanej inwestycji drzew. - Nie informowano nas, że będą aż tak duże zniszczenia jeśli chodzi o zieleń - mówią radni dzielnicy Czyżyny. Dodatkowo Zarząd Dróg Miasta Krakowa nadal forsuje budzący kontrowersje dojazd do Cogiteonu - od strony ulicy Stella-Sawickiego. - Doprowadzi to do dewastacji terenów, wpisanych do rejestru zabytków, przyczyniając się do nieodwracalnej wycinki zieleni, jaka tam się znajduje - alarmują oburzeni mieszkańcy.

FLESZ - Szczepienia w szkołach wciąż za mało popularne

od 16 lat

Miejski konserwator zabytków Jerzy Zbiegień zgodził się na wycinkę kolejnych drzew na obszarze zabytkowego lotniska w Czyżynach, co oburzyło okolicznych mieszkańców.

Chodzi konkretnie o ponad 70 roślin, które muszą iść pod topór w związku z robotami, prowadzonymi na rzecz Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon - jego siedziba powstaje przy alei gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego. O ile radni dzielnicy Czyżyny nie mają wątpliwości, że inwestycja jest potrzebna i cieszą się z jej realizacji, to już sam zakres prac dotyczących zieleni, budzi ich obawy. - Nie informowano nas, że trzeba będzie wyciąć aż tak dużo drzew, że będą aż tak duże zniszczenia jeśli chodzi o zieleń. Chcemy Cogiteonu, ale moim zdaniem inwestycja powinna być realizowana z mniejszą szkodą dla środowiska - mówi Anna Moksa, przewodnicząca rady dzielnicy Czyżyny. Jak się okazuje, ponad 70 drzew zniknie, ponieważ w miejscu, gdzie rosną, powstanie parking podziemny, jak również zbiornik lodu.

Lokalizacja Cogiteonu. W tym miejscu ma powstać Centrum Nauki. Wciąż jednak nie wiadomo, jak przebiegnie droga dojazdowa do niego

Kraków. Jest kilka wariantów drogi do Małopolskiego Centrum ...

Decyzja konserwatora nie budziłaby może aż tak dużych kontrowersji, gdyby nie fakt, że w związku z budową Cogiteonu już wcześniej trzeba było wycinać drzewa. Przypomnijmy, że w miejscu, gdzie powstaje obiekt, znajdowały się wcześniej dwa pola uprawne oraz pozostałości po ogródkach działkowych. Wśród zarośli były porzucone i spalone altany, śmieci, ogrodzenia oraz druty kolczaste - rosło też sporo drzew. W związku z realizacją inwestycji trzeba było wyciąć ponad sto - wśród nich jesiony oraz klony. - Ponad 50 drzew było w złym stanie - informuje Piotr Koziarz, specjalista ds. komunikacji i promocji Cogiteonu. Z czasem okazało się, że wyciąć trzeba dodatkowo jeszcze 42 rośliny, kolidujące z inwestycją. Łatwo zatem wyliczyć, że w związku z budową małopolskiego centrum nauki pod topór pójdzie łącznie ponad 200 drzew.

Zdaniem mieszkańców, zrzeszonych w Stowarzyszeniu Błonia Czyżyńskie, kolejne pozwolenia na wycinkę zieleni na terenie zabytkowego Lotniska Rakowice - Czyżyny, wydawane przez miejskiego konserwatora zabytków, stoją w sprzeczności z opinią Narodowego Instytutu Dziedzictwa oraz decyzją małopolskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków. - Jasno nakazują zachowanie, objęcie należytą ochroną oraz zagospodarowanie poprzez np. utworzenie parku kulturowego terenów dawnego lotniska, obecnie wpisanego do rejestru zabytków - przekonuje prezes Stowarzyszenia Michał Młynarczyk.

Piotr Koziarz natomiast uspokaja. - Zdajemy sobie sprawę, że naszą rolą jako centrum nauki jest również dbałość o aspekt ekologiczny. Dlatego w budynku znajdą się nowoczesne, proekologiczne rozwiązania, a obok obiektu powstanie park, w którym będzie 296 drzew, co przewyższa wymaganą ilość nasadzeń kompensacyjnych - informuje przedstawiciel Cogiteonu. Oprócz tego w ramach projektu powstaną łąki kwietne, będzie 465 krzewów oraz pierwszy w Krakowie spacerowy ogród na dachu.

Tymczasem Zarząd Dróg Miasta Krakowa nadal forsuje kontrowersyjny wariant dojazdu do Małopolskiego Centrum Nauki - od strony ulicy Stella-Sawickiego - od jakiegoś czasu sprzeciwiała mu się część mieszkańców oraz odwołana niedawno ze stanowiska wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska. W marcu br. dotarliśmy do dokumentu, który zakłada sześć wariantów drogowych do Cogiteonu, w tym - co kluczowe - tańsze i mniej inwazyjne niż droga, proponowana przez pracowników krakowskiego zarządu dróg.

Miejsce lokalizacji Cogiteonu

Kraków. PR-owy ruch Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Teraz już n...

Trzy z tych wariantów to połączenie od strony al. Bora-Komorowskiego, a kolejne trzy od strony południowej - dwa od ul. Stella Sawickiego i jedno od ul. Życzkowskiego. Połączenia od Bora-Komorowskiego są negatywnie oceniane pod względem technicznym czy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Co ciekawe, żadnych negatywnych ocen nie ma wariant nr 3, zakładający dojazd do MCN od strony wysokości ul. Dobrego Pasterza. Jego koszt to 7 mln zł, czyli o 5 mln zł mniej, niż wariant, do którego dąży ZDMK. Gdy dopytywaliśmy miejskich urzędników, dlaczego wykluczyli inne warianty, w końcu przyznali, że zostaną rozpatrzone.

- Przeanalizujemy inne możliwości, choć nadal uważamy, że wariant od Stella-Sawickiego jest najlepszy - mówił nam Michał Pyclik, rzecznik prasowy zarządu dróg. Budowa tego wariantu ma kosztować 12 mln zł, a projekt budowlany drogi około 260-270 tys. zł. Koszty ponosi miasto i województwo po połowie. Wszystko wskazuje jednak na to, że ZDMK postawi na swoim i poprowadzi drogę zgodnie ze swoją pierwotną wizją. - Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej - informują w ZDMK. Chodzi o wariant drogi od strony ulicy Stella-Sawickiego.

Lokalizacja, wizualizacje i proponowany przebieg drogi do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon w rejonie dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny

Kraków. Klamka zapadła. Podpisano umowę na budowę Centrum Na...

Stowarzyszenie Błonia Czyżyńskie poprowadzenie drogi zgodnie z wizją ZDMK uważa za szkodliwe. - Doprowadzi to do dewastacji terenów, wpisanych do rejestru zabytków, przyczyniając się do nieodwracalnej wycinki zieleni, jaka tam się znajduje. To także przysługa dla deweloperów, chcących bezpowrotnie zabudować teren Lotniska Rakowice-Czyżyny. Droga od ulicy Stella-Sawickiego stworzy dla nich dostęp do drogi publicznej - za publiczne pieniądze - twierdzi Michał Młynarczyk. Rzecznik ZDMK odpowiada, że dla przedstawicieli tej miejskiej jednostki to przede wszystkim inwestycja "w układ dróg, niezbędnych dla poprawy obsługi komunikacyjnej tego obszaru miasta - a na drugim miejscu droga do inwestycji Urzędu Marszałkowskiego". Z tej odpowiedzi wynika, że na budowie dojazdu do Cogiteonu faktycznie mogą skorzystać też deweloperzy, planujący w tym rejonie stawiać bloki.

Cogiteon ma być gotowy w 2023 roku - jak informuje Piotr Koziarz - aktualnie trwają prace ziemne oraz prace konstrukcyjno-żelbetowe przy fundamentach i ścianach fundamentowych. - Niemal gotowa jest południowa ściana fundamentowa budynku. Za nią powstaną pomieszczenia warsztatowe i magazynowe, a nad nią znajdować się będzie wejście do ogrodów spacerowych na dachu - mówi Koziarz. Roboty są prowadzone pod okiem archeologów. - Dotychczas nie natrafiono na żadne znaleziska, poza pokładami zużytych opon oraz wytłoczek z tworzywa sztucznego - dodaje Koziarz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska