https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Kraków. Budują pętlę na Górce Narodowej dla nowej linii tramwajowej

Piotr Rąpalski
Przed rozpoczęciem budowy pętli na Górce Narodowej prowadzone były intensywne prace związane z remediacją terenu, na którym ma zostać wybudowana pętla tramwajowa, jako ostatni odcinek linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Wcześniej okazało się, że ziemia jest zanieczyszczona.
Przed rozpoczęciem budowy pętli na Górce Narodowej prowadzone były intensywne prace związane z remediacją terenu, na którym ma zostać wybudowana pętla tramwajowa, jako ostatni odcinek linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Wcześniej okazało się, że ziemia jest zanieczyszczona. ZIM
Na Górce Narodowej trwa budowa pętli wraz z terminalem autobusowym i parkingiem P+R. Wykonawca intensyfikuje roboty, by zaraz po wakacjach mogły dojechać tam tramwaje. Sam parking P+R - jeden z trzech realizowanych w ramach kontraktu z firmą Intercor - będzie miał docelowo dwa poziomy i pomieści ok. 470 pojazdów.

Budowa linii KST do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach park&ride.

W ramach zadania budowanych jest 7 obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. Powstaje też tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej.

W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej przewidziano także dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m w ciągu ul. Opolskiej. Takie rozwiązanie ma zapewnić bezkolizyjny i sprawy przejazd komunikacji tramwajowej z północnych osiedli do centrum miasta.

Planowana do realizacji inwestycja obejmuje m.in.:

  • budowę linii tramwajowej o długości ok. 5 km wraz z pełną infrastrukturą drogową obejmującą budowę i przebudowę ciągów komunikacyjnych, budowę ścieżek rowerowych, budowę chodników oraz budową oświetlenia
  • przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Krowodrza Górka oraz budowę nowej pętli tramwajowo-autobusowej w rejonie Górki Narodowej
  • budowę 3 nowych podstacji trakcyjnych oraz gruntowną modernizacja 1 podstacji
  • budowę wielopoziomowego skrzyżowania z tunelem w ciągu ul. Opolskiej
  • budowę 3 parkingów w systemie Park & Ride:
    – przy pętli tramwajowo- autobusowej Krowodrza Górka na ok.110 miejsc
    postojowych
    – przy ul. Pachońskiego w rejonie ul. Szopkarzy na ok. 94 miejsca postojowe
    – przy pętli tramwajowo – autobusowej Górka Narodowa – parking dwupoziomowy na
    ok. 240 miejsc postojowych
  • budowę siedmiu obiektów inżynierskich:
    – tunel w ciągu ul. Opolskiej
    – estakada drogowa nad doliną Sudołu
    – estakada tramwajowa nad doliną Sudołu
    – kładka dla pieszych na wysokości ulicy Szopkarzy i Danka
    – most na rzece Białucha
    – przepust na potoku Bibiczanka
    – wiadukt kolejowy.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Zgodnie z podpisaną 22 maja 2017 roku umową, wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o. Przed wyłonieniem wykonawcy, Miasto uzyskało decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych (15 marca 2016 roku).

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Wartość projektu zgodnie z umową o dofinansowanie
Całkowita wartość projektu: 595 186 914,69 PLN
Wydatki kwalifikowane w ramach projektu: 216 735 206,67 PLN
Dofinansowanie ze środków UE: 184 224 925,66 PLN

Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie

od 16 lat
Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agulara
Wygląda na to, że długo czekaliśmy i wreszcie się doczekaliśmy, od września na Prądniku będziemy się cieszyć nowym tramwajem. Myślę, że wielu mieszkańców Prądnika podziela moją radość. Wraz z tym tramwajem dzielnica wchodzi w nową erę komunikacyjną, tramwajem będzie dużo wygodniejszy dojazd do centrum. Świetnie, że miasto zdecydowało się na ten krok.
Z
Zbigniew Rusek
Lepiej byłoby, gdyby bezkopizyjny przejazd (bez stania na sygnalizacji świetlnej) zapewniano AUTOBUSOM, poniewaz autobus hamując trwoni paliwo, natomiast tramwaj podczas zatrzymania (normalnego - elektrodynamicznego, czyli choćby na przystankach) zwraca prąd do sieci. Także tramwaj im wolniej jedzie, tym mniej zużywa prądu, natomiast autobus im szybciej jedzie, tym mniej zużywa paliwa i mniej emituje spalin. RTo autobusy pownny mieć autostrady, a nie sygnalizacje świetlne, zebry.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska