Kraków. Chcą tramwaju na Górkę Narodową. Drogi już nie

    Kraków. Chcą tramwaju na Górkę Narodową. Drogi już nie

    Marcin Karkosza

    Gazeta Krakowska

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Tak według założeń ma wyglądać trasa nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Po 10 marca ZIKiT udostępni swoje plany do wglądu mieszkańcom, ale ostateczna
    1/2
    przejdź do galerii

    Tak według założeń ma wyglądać trasa nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Po 10 marca ZIKiT udostępni swoje plany do wglądu mieszkańcom, ale ostateczna wersja trasy powstanie później ©infografika Grażyna Gajewska

    Budowa nowej trasy, którą tramwaje pojadą do północnej części Krakowa ma się rozpocząć na przełomie 2015 i 2016 r., zakończy się pod koniec 2017 r.
    Koszt inwestycji ma się zamknąć kwotą ok. 200 mln zł. Oficjalne konsultacje społeczne, w sprawie planowanej budowy rozpoczną się 10 marca br., jednak urzędnicy zaprezentowali mieszkańcom swoją koncepcję już we wtorek. Na spotkanie zorganizowane przez radnych miejskich przyszło blisko 400 osób. Było burzliwie.

    O ile większość osób obecnych na wtorkowym spotkaniu popierała budowę tramwaju, to wielu mieszkańców wyrażało swoje obawy w stosunku do mającej powstać tam szerokiej drogi oraz wielkich parkingów (patrz ramka).

    Od pętli na Krowodrzy trasa tramwajowa o długości ok. 4,5 km, ma przebiegać przez niezagospodarowany pas zieleni na wprost do ul. Opolskiej. I dalej do ul. Pachońskiego, gdzie skręci w kierunku ul. Siewnej. Następnie tory będą poprowadzone ul. Bociana, i znów zakręcą w kierunku nasypu kolejowego (pod którym przebiegną tunelem pieszo-tramwajowym) do ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej, ul. Banacha i ostatecznie al. 29 Listopada. Tu powstanie pętla tramwajowa i autobusowa.

    Równolegle do torów powstać ma także nowa droga. Jej początkiem, będzie skrzyżowanie ulic: Wybickiego, Twardego i Bratysławskiej.

    - Ruch, na odcinku do ul. Opolskiej będzie odbywać po dwóch pasach w stronę wyjazdu z miasta i po jednym w kierunku Kleparza - mówi Krzysztof Migdał, koordynator ds. projektów strategicznych ZIKiT, odpowiedzialny za przedstawienie koncepcji. Pozwoli to na rozładowanie ruchu aut w okolicy.

    Tramwaj wraz z nową drogą przecinać miałby ul.Opolską na poziomie gruntu, natomiast dotychczasowy ruch Opolską ma zostać puszczony tunelem podziemnym pod torami tramwajowymi.

    - To jest konieczne, aby nie blokować kierowcom płynnego przejazdu ul. Opolską - tłumaczy Krzysztof Migdał.

    Podobnych przecięć na trasie może być jednak więcej, jednak nie wszędzie powstaną tunele. Na przykład na ul. Pachońskiego linia tramwajowa będzie przecinać jezdnię, co wymusi ustawienie sygnalizacji świetlnej. Ważnym elementem inwestycji są także parkingi Park&Ride (parkuj i jedź). W sumie na nowej trasie zaplanowano trzy takie obiekty: przy pętli Krowodrza Górka, ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej. Konsultacje społeczne, w sprawie inwestycji potrwają co najmniej kilka miesięcy, a następnie urzędnicy wystąpią o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Pod koniec roku rozpisany zostanie przetarg na realizację inwestycji w systemie tzw. "zaprojektuj i wybuduj". Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z przyjętym planem, budowa drogi oraz linii tramwajowej zakończyć ma się pod koniec 2017 roku.

    Obawy mieszkańców



    Jakub Jastrzębski, mieszkaniec ul. Zimorowicza

    - Jestem przeciwny połączeniu budowy linii tramwajowej drogą. Nie po to płacimy podatki w mieście, aby pod samym nosem, na ostatnich terenach zielonych, wybudowano nam czteropasmową ulicę i parkingi, z których korzystać mają osoby przyjeżdżające spoza Krakowa.

    Lucyna Nowak, mieszkanka ul. Pachońskiego
    Tramwaj jest nam bardzo potrzebny ale boję się, że przez budowę szerokiej drogi znacznie zwiększy się ruch samochodowy w całej okolicy. Do tego, planowane tory mają przebiegać w miejscu, gdzie obecnie jest pas zieleni i miejsca parkingowe, zaledwie 15 m od mojego bloku. Urzędnicy powinni to przemyśleć.

    Jacek Motyka, mieszkaniec ul. Szopkarzy
    Jestem zły na urzędników, za sposób w jaki planują zorganizować przebieg linii tramwajowej. Tory kilkakrotnie przecinają się z drogą - takie rozwiązanie zwiększy koszty inwestycji i spowoduje korki.

    Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
    Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
    "Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

    Czytaj treści premium w Gazecie Krakowskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (22)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    smog

    ffd (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Nabudowali bloków w Krk a teraz zdziwieni że smog ze nie mam gdzie drogi zrobić czy tramwaju puścić że korki itp bla bla bla

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaj konieczny

    elen (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    popieram i czekam z niecierpliwością . na takie inwestycje nie szkoda nigdy pieniedzy. powinni to robić jak najszybciej a nie snić o potędze czyli igrzyskach

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaj na GÓRKĘ NARODOWĄ

    mieszkaniec siewnej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    za dużo demokracji, budować linię tramwajową .

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zadowolony

    Janek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 4

    Uważam, że to dobry pomysł - z tramwajem i drogą. W końcu będzie można wyjechać stąd szybciej, czy to nową drogą, czy starą (ruch sie na nich zmniejszy jak będzie kolejna droga w stronę centrum)...rozwiń całość

    Uważam, że to dobry pomysł - z tramwajem i drogą. W końcu będzie można wyjechać stąd szybciej, czy to nową drogą, czy starą (ruch sie na nich zmniejszy jak będzie kolejna droga w stronę centrum) czy tramwajem. Pozdrawiam przeciwników! I jak to ktoś już wcześniej napisał jak chcesz mieszkać wśród zieleni - przenieś się na wieś.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Miejskie zmiany.

    Krakus. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

    I bardzo dobrze - niech się dzieje , remont Mogilskiej ,remont dworca ,ul Lema ,nowy ciąg z Wielickiej na Mały Płaszów i wiele innych. Niech rozkopują ,dewastują ,modernizują nawet niech nam będzie...rozwiń całość

    I bardzo dobrze - niech się dzieje , remont Mogilskiej ,remont dworca ,ul Lema ,nowy ciąg z Wielickiej na Mały Płaszów i wiele innych. Niech rozkopują ,dewastują ,modernizują nawet niech nam będzie chwilę żle coby potem było dobrze . Takie są uciązliwości i potem ułatwienia zycia w mieście. A komu nie pasuje to wyjazd -domek w Bieszczadach albo w Lubelskim,ogródek , i niech go gryzą krowy,kąsają pszczoły, kleszcze i inne dzikie węże. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Emeryt z Białego Prądnika Wschód

    zadowolony z projektu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 2

    No i znowu niezadowolenie, znowu lucyna nowak będzie mieszać.
    Walczyła o zabranie nam 154,114 a teraz tramwaj jej się nie podoba bo droga będzie przebiegać pod jej domem. Może nawdycha się spalin...rozwiń całość

    No i znowu niezadowolenie, znowu lucyna nowak będzie mieszać.
    Walczyła o zabranie nam 154,114 a teraz tramwaj jej się nie podoba bo droga będzie przebiegać pod jej domem. Może nawdycha się spalin i nie będzie mącić.
    Chcemy połączenia tramwajowego, bo jesteśmy odcięci od naszej parafii, przychodni itp.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wykup działek

    Tomek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    A jak ma wyglądać kwestia wykupu działek pod inwestycje?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaju nie będzie!!

    pensje i premie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 6

    PIENIĄDZE POTRZEBNE SĄ TERAZ NA OLIMIADĘ !! samozwańcza sitwa, która sama ogłosiła się "komitetem organizacyjnym igrzysk" musi teraz otrzymywać pensje i premie, musi jechać do KUALA LUMPUR, aby...rozwiń całość

    PIENIĄDZE POTRZEBNE SĄ TERAZ NA OLIMIADĘ !! samozwańcza sitwa, która sama ogłosiła się "komitetem organizacyjnym igrzysk" musi teraz otrzymywać pensje i premie, musi jechać do KUALA LUMPUR, aby dowiedzieć się, że żadnych igrzysk w krakowie nie będzie:"za wysokie progi". Ale i po tym wydarzeniu "komitet" nie zniknie, dalej będzie brał pensje i premie!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tunel Opolskiej pod Tramwajem?

    s. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Ktoś upadł na głowę? Czteropasmówkę chcą puszczać tunelem pod dwoma torami tramwajowymi? Jedną z największych arterii miasta rozkopać i zablokować dla ruchu budując na niej tunel?

    "Nie blokować...rozwiń całość

    Ktoś upadł na głowę? Czteropasmówkę chcą puszczać tunelem pod dwoma torami tramwajowymi? Jedną z największych arterii miasta rozkopać i zablokować dla ruchu budując na niej tunel?

    "Nie blokować dla ruchu sygnalizacją świetlną" gdy ok. 50m od planowanego punktu przecięcia jest przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną?

    Opolską puścić tunelem a tramwaj na poziomie gruntu, gdy zaraz za miejscem skrzyżowania i tak będzie musiał wjechać na most żeby przejechać nad Prądnikiem, zamiast tramwaj puścić troszkę dłuższą estakadą nad rzeczką i nad Opolską?

    Oj, ktoś w ZIKiT ma szwagra z firmą robiąca tunele!zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    korekta.

    s. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    Sześciopasmówkę. W tamtym miejscu Opolska ma sześć pasów ruchu.
    Przejście dla pieszych z sygnalizacją jest 150m od planowanego punktu przecięcia, a jedynym uzasadnieniem istnienia tego przejścia...rozwiń całość

    Sześciopasmówkę. W tamtym miejscu Opolska ma sześć pasów ruchu.
    Przejście dla pieszych z sygnalizacją jest 150m od planowanego punktu przecięcia, a jedynym uzasadnieniem istnienia tego przejścia dla pieszych w tamtym miejscu jest przystanek autobusowy, bo między Prądnikiem a Opolską na tamtym odcinku kompletnie nic nie ma.

    Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby i przystanek i przejście przenieść o 150m, na drugą stronę McDonalda, i połączyć przejście dla pieszych z przejazdem tramwajowym - albo choćby zrobić kładkę podobną do tej trzysta metrów dalej, pieszo-tramwajową, nad Opolską i nad Prądnikiem - za ułamek ceny puszczania Opolskiej tunelem.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    obiecanki cacanki a głupiemu radość

    jaszczur (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 5


    Zamiast wydawać pieniądze na referendum w sprawie igrzysk w roku 2022, przeznaczyć je na budowę tramwaju do górki Narodowej, już teraz a nie w tak odległej przyszłości. Ludzie chcą tramwaju a nie...rozwiń całość


    Zamiast wydawać pieniądze na referendum w sprawie igrzysk w roku 2022, przeznaczyć je na budowę tramwaju do górki Narodowej, już teraz a nie w tak odległej przyszłości. Ludzie chcą tramwaju a nie igrzysk!!!!!!! zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kolejna ulica to wiecej betonu, spalin i halasu

    krakus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 10

    Dwupasmowa droga, ktora zacheci kierowcow do pchania sie w miasto (zamisat korzystania z komunikacji), a okolicznym mieszkancom uprzykrzy zycie. Miasto powinno byc dla ludzi, a nie dla kierowcow,...rozwiń całość

    Dwupasmowa droga, ktora zacheci kierowcow do pchania sie w miasto (zamisat korzystania z komunikacji), a okolicznym mieszkancom uprzykrzy zycie. Miasto powinno byc dla ludzi, a nie dla kierowcow, do poruszania sie po miescie, a szczegolnie w strone centrum powinna sluzyc komuniakcja. samochodow przybywa, budujac kolejne ulice tak na prawde tworzymy korki i wiekszy ruch, za kilka lat bedzie trzeba szukac miejsca pod kolejna ulice. zachod placi za to wielka cene przebudowujac miasta, tworzac sciezki rowerowe i parki, my bedac jeszcze zacofani infrastrukturalnie mamy szanse nie popelnic tego bledu, ale jak sie patrzy na inwestycje takie jak tak to wlasnie go popelniamy. Wystrczy linia tramwajowa na pasie zieleni. dajcie ludziom zyc, nie tworzcie tylko dzielnic-sypialni gdzie nie chce sie wyjsc z dzieckim na pole, bo wszedzie halas, spaliny i brak zieleni.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tak, to prawda

    ekoista - (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 7

    Popełniamy te same błędy jak ludzie z krajów zachodnich. Dlatego uważam że mieszkańcy miast z krajów zachodniej są świadomi ekologicznie w odróżnieniu do większości Polek i Polaków. U nas w Polsce...rozwiń całość

    Popełniamy te same błędy jak ludzie z krajów zachodnich. Dlatego uważam że mieszkańcy miast z krajów zachodniej są świadomi ekologicznie w odróżnieniu do większości Polek i Polaków. U nas w Polsce jest takie błędne koło , z którego trudno wyjść z wielu względów ,także tych że większość ludzi w Polsce ma niskie dochody, a władze lokalne na ogół nie potrafią myśleć logicznie i brak im wyobraźni przestrzennej lub w ogóle wszystko mają gdzieś oprócz własnych korzyści. Dlatego jest tak jak jest. Czyli totalny bezład przestrzenny oparty na chorych przepisach wydanych przez chorych urzędników. Ludziom się wydaje że jak powstanie nowa droga to nie będzie korków. Zabetonowuje się każdy skrawek zieleni ,przez to miasto staje się nieprzyjazne . Ludzie przenoszą się coraz to dalej od miasta a potem szturmują samochodami co rano wjazd do miasta jadąc do szkół ,pracy itd...Błędne koło...Tymczasem przestrzeń miejska powinna być priorytetem ,a nie samochód kolejna droga, kolejny parking . Dobra jakość przestrzeni miejskiej to priorytet. Miasto przyjazne ludziom (ład przestrzenny i kolorystyczny ,dużo zadbanej zieleni, zero emisyjny sprawny, łatwodostępny transport miejski szynowy )- Kraków przyciąga mieszkańców ,wiele osób chce tu zamieszkać ,nie mamy na to wpływu , tymbardziej więc trzeba stworzyć - przyjazne miasto dla ludzi , a nie dla samochodów !!!zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo