Kraków chce zbudować cztery linie tramwajowe [MAPY]

  • Gazeta Krakowska

Piotr Rąpalski

Sześć wielkich inwestycji komunikacyjnych, wartych w sumie 2,5 mld zł, chce realizować Kraków za unijne pieniądze w latach 2014-2020. Władze miasta właśnie wysłały w tej sprawie list do ministra transportu. Wiceprezydent Elżbieta Koterba wymienia w liście cztery linie tramwajowe i dwie ważne trasy.

Trasa Łagiewnicka. To największe wyzwanie z listy. Trasa od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę i linię tramwajową (od Witosa do Zakopiańskiej). Trzeba będzie wydrążyć przy tym cztery tunele, przerzucić most na Wildze, a nawet zmienić koryto rzeki. Koszt to prawie 1 mld zł.

Przebudowa Igołomskiej i Kocmyrzowskiej. Tranzytowe, zaniedbane dziś drogi mają się zmienić w arterie z prawdziwego zdarzenia, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Na Kocmyrzowskiej powstaną po dwa pasy ruchu w obie strony, a torowisko czeka remont. Pętle tramwajowe przy obu ulicach będą poszerzone o terminale dla autobusów. Koszt - prawie 700 mln zł.

Połączenie torowisk na Lipskiej i Wielickiej estakadą nad torami kolejowymi w Płaszowie. Koszt - 129 mln zł.

Linia tramwajowa z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. - Prądnik Biały uzyska szynową trasę, alternatywną do al. 29 Listopada, a zlokalizowany przy linii system parkingów park&ride winien ułatwić dojazd do Śródmieścia z sąsiednich gmin - twierdzi Elżbieta Koterba. Przy okazji trzeba będzie przebudować kilka ulic i postawić dwa wiadukty. Koszt - ok. 280 mln zł.

Połączenie torami ronda Dywizjonu 308 z rondem Piastowskim. Nowe torowisko ma zostać poprowadzone ul. Nowohucką, Stella-Sawickiego i Wiślicką. Potrzebna do tego będzie budowa dwóch estakad i aż sześciu tuneli. Szacunkowy koszt to 391 mln zł.

Linia tramwajowa Rakowice-Mistrzejowice. To ważna inwestycja, jednak, w przeciwieństwie do pozostałych zadań, nie ma jej w prognozie finansowej miasta na lata 2011-2033. A jest to potrzebne, aby zacząć wykupywać grunty pod budowę. Tymczasem do Mistrzejowic z centrum tramwajem trzeba dziś jechać okrężną drogą przez Bieńczyce, co trwa nawet godzinę. Nie wiadomo też, czy linia początek będzie miała na Rakowicach czy przy ul. Meissnera. Koszt - od 90 do 140 mln zł.

Władze Krakowa zaznaczają, że wymienione w liście inwestycje mają służyć rozwojowi miasta jako metropolii. - Jeśli tak, to dlaczego nie ma metra? Trzeba już zacząć je projektować. Może to potrwać nawet trzy lata i pochłonąć spore koszty - mówi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. - Trzeba już dziś o tym myśleć. Jeśli rozbudujemy sieć drogową i tramwajową, to robiąc później metro zapłacimy podwójnie - dodaje.

Radni miejscy cieszą się, że prezydent wysyła ważny sygnał do Warszawy, ale poza brakiem metra na liście mają inne zastrzeżenia. - Dziwię się, że wpisano Trasę Łagiewnicką zamiast Zwierzynieckiej, która bardziej przydałaby się w mieście. Odciążyłaby zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów - mówi Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta. Trasa Zwierzyniecka ma połączyć ul. Armii Krajowej i Grota-Roweckiego. Radni twierdzą, że skoro nie budujemy już stadionów, a w 2014 r. gotowe będą centrum kongresowe i hala w Czyżynach, Kraków powinien zabiegać o środki na więcej inwestycji.

Damy Ci więcej!Zarejestruj się!

Nagroda dla policjanta, który uratował życie kierowcy w Niemczech Przeczytaj!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

polecane: Flesz: Koniec świata jest blisko? Kilka już za nami...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

22.02.2013, 17:41

NIE ŁAGIEWNICKA - KONIECZNIE ZWIERZYNIECKA I PYCHOWICKA!!! tu ruch jest sparalizowany ,mamy tylko aleje

22.02.2013, 17:38

Po co Łagiewnicka? Ważniejsza Pychowicka i Zwierzyniecka!!!
Cały prokocim, bieżanów, kurdwanów i ruczaj maja tylko jedną trasę-aleje jako połączenie z północnym krakowem.
A łagiewniki to dla kogo - pielgrzymów? Przecież tam nie ma problemu z kmunikacją-jestzakopiańska, turowicza, wielicka itp.

10.10.2012, 21:49

Strasznie chaotycznie planują te linie tramwajowe. Troche tu, troche tam, a efekt jest taki, że i tak jak trzeba gdzies dojechać to cięzko. Ja rozumiem, że autobusów powinno być mniej , a tramwajów więcej, ale jak już na nie stawiają to mogliby najpierw wybudować porządne trasy, a nie szczątkowe, szczególnie w niektórych rejonach poza centrum. Ale trzeba cierpliwie czekać, aż ktoś pójdzie po rozum do głowy, bo to co się dzieje na niektorych liniach w godzinach szczytu to przechodzi wszelkie pojęcie...

11.09.2012, 13:21

Chciałbym przypomnieć albo uświadomić Panią, że Trasa Zwierzyniecka nie ma nic wspólnego z Mostem Zwierzynieckim. Most w ciągu Trasy Zwierzynieckiej ma powstać między starą jednostką wojskową a Pychowicami (skrzyżowanie Tyniecka Norymberska).

02.09.2012, 10:59

Typowy cymbał co pokochał mieszaninę piasku i cementu.

02.09.2012, 10:59

Typowy cymbał co pokochał mieszaninę piasku i cementu.

27.08.2012, 15:33

Tramwaj na Górke Narodowa powinien byc zrobiony trochę dalej az w pobliże ul. KKołłątajowskiej i było by OKą

21.08.2012, 11:01

Jak chcesz chodzić w zielonych korytarzach wracaj do lasu.Wydeptaj sobie ścieżki.

16.08.2012, 18:47

Powinien budować jeszcze jedno czyli 4+1: Kombinat - Plac Centralny - Rondo Maczka - Bora Komorowskiego - Lublańska - Opolska - Conrada - Pasternik - Różańskiego - Factory (nowa pętla w tym "Zaparkuj parking i Jedź tramwajem"

01.08.2012, 22:33

Na co w miescie wielkosci Krakowa metro? Po to chyba aby banki mogly udzielic astronomicznych kredytów na 30 lat(zarabiajac przy tym piekne marze i odsetki), które my bedziemy splacac i dla zaspokojenia ambicji polityków i paru przedpotopowych planerów miejskich. Niemcy i Holendrzy nas niedawno przestrzegali przed budowaniem metra. Tramwaje, Autobusy, rowery i lepsze polączenie piesze, zielone korytarze - to jest przyszlosc.

01.08.2012, 10:57

Przy całym szacunku do Krakowa i jego historii, Kraków jest małym miasteczkiem - średniej wielkości miastem środkowej europy i nie ma w nim i nie będzie takich przepływów jak wilekich miastach, o układzie metropolitalnym nie wspominając. Kilka sypialni w gminach ościennych to jeszcze nie metropolia. Sorry

31.07.2012, 21:37

w tym jedną do Tarnowa
banialuki...

31.07.2012, 16:37

[ironia]Ładnie pokręcone te linie. Ja proponuję robić linie tramwajowe w kształcie spirali, będzie jeszcze ładniej wyglądało i podniesie prestiż Krakowa[/ironia].

31.07.2012, 07:21

Trzeba było robić te inwestycje przed stadionami. Teraz jak kasa pusta i dodatkowo dziura w kieszeni, te se nasze nieodpowiedzialne dzieci u władzy mogą marzyć. Acha, przepraszam, podniesie się podatki.

30.07.2012, 18:52

Tak, na pewno biskup żąda tunelu! Co za baba...

30.07.2012, 18:27

Duża część z tych inwestycji wskazuje kierunek rozwoju miasta - wschód! Tak trzymać :-)

30.07.2012, 16:19

Konieczne jest myślenie kompleksowe doświadczonego urbanisty a nie przeciąganie liny w swoją stronę.
- koncepcja metra od dworca głównego w stronę NHuty i innych osiedli w kierunku północno-wschodnim, zamiast mostów i estakad naziemnych
- zamknięta obwodnica miasta ze zjazdami
- trasa zwierzyniecka, by wykorzystać zbudowany most i otworzyć przejazd równoległy do Al. Trzech Wieszczów z kierunku południowego
- trasa łagiewnicka, w jakim celu? ten kierunek jest drożny! Czy trzeba nadal znęcać się nad rzeką Wilgą i jej doliną, czy przy okazji połączyć Sanktuarium z Centrum "Nie lękajcie się" - tunelem, o czy marzy biskup?
- koniecznie naprawić ulice w centrum miasta np ul. Gołębią ( jest ich wiele!)

30.07.2012, 15:19

"MetropolitaLnych". Poza tym pełna zgoda.

30.07.2012, 15:17

Trasy tramwajowe pięknie wyglądają ale czy się to opłaci skoro w każde wakacje 3/4 tramwajów i autobusów nie będzie jeździć? Poza tym czy zbliżają się jakieś wybory? bo mi to fałszywymi obietnicami zalatuje.

30.07.2012, 14:35

Oczywiscie ze nie ma metra, bo osobom tworzącym ten plan brakuje zrozumienia rozwoju urbanistycznego i myslenia o Krakowie w kategoriach metropolitarnych a nie malomiastecznkowych.
Krakow potrzebuje metra, albo przynajmniej czegos co zejdzie w podziemia w centrum (podziemny tramwaj) .

Pozatym kiedy doczekamy sie remontu Starowislnej i Krakowskiej, oraz Dietla, trzech duzych ulic ktore reprezentuja krakow , jako ze zlikalizowane sa miedzy dwoma najbardziej turystycznymi dzielnicami miasta!!!

30.07.2012, 13:14

bo Geniusz Kaszub obiecał 2 Irlandię. Euro 2012 już się skończyło..... Papier wszystko przyjmie.

30.07.2012, 13:06

Te plany są wpisane w wieloletni plan Krakowa i czytam już o nich od 10 lat ... prawda jest taka, że jak choć jedna z tych inwestycji powstanie w ciągu 20 lat to będzie sukces ...

30.07.2012, 12:28

Tereny ul. Radomskiej do dziś nie wiadomo czyje, robienie estakady na torami kolejowymi i ul.Czerwonego Pradnika , potem nad Lublańską . Z drugiej strony nowe bloki . Za drogo, za póżno , chyba,że ktoś chce nas utopić w kredytach

30.07.2012, 12:18

za 1000 lat tego nie zbuduja buchchhahaahhaaaa kto wierzy w te brednie ten ... buchchahahhaahaa oni nie mają pieniedzy na dziury a co dopiero takie inwestycje buchahahachahaaaa

30.07.2012, 12:01

najpierw obwodnicę zrobić i wywalić tranzyt poza granice miasta?

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3