Kraków chce zbudować cztery linie tramwajowe [MAPY]

Piotr Rąpalski
Tak miałaby przebiegać linia tramwajowa biegnąca na Krowodrzę Górkę (na czerwono)
Tak miałaby przebiegać linia tramwajowa biegnąca na Krowodrzę Górkę (na czerwono) inforgrafika Bogdan Nowak
Udostępnij:
Sześć wielkich inwestycji komunikacyjnych, wartych w sumie 2,5 mld zł, chce realizować Kraków za unijne pieniądze w latach 2014-2020. Władze miasta właśnie wysłały w tej sprawie list do ministra transportu. Wiceprezydent Elżbieta Koterba wymienia w liście cztery linie tramwajowe i dwie ważne trasy.

Trasa Łagiewnicka. To największe wyzwanie z listy. Trasa od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę i linię tramwajową (od Witosa do Zakopiańskiej). Trzeba będzie wydrążyć przy tym cztery tunele, przerzucić most na Wildze, a nawet zmienić koryto rzeki. Koszt to prawie 1 mld zł.

Przebudowa Igołomskiej i Kocmyrzowskiej. Tranzytowe, zaniedbane dziś drogi mają się zmienić w arterie z prawdziwego zdarzenia, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Na Kocmyrzowskiej powstaną po dwa pasy ruchu w obie strony, a torowisko czeka remont. Pętle tramwajowe przy obu ulicach będą poszerzone o terminale dla autobusów. Koszt - prawie 700 mln zł.

Połączenie torowisk na Lipskiej i Wielickiej estakadą nad torami kolejowymi w Płaszowie. Koszt - 129 mln zł.

Linia tramwajowa z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. - Prądnik Biały uzyska szynową trasę, alternatywną do al. 29 Listopada, a zlokalizowany przy linii system parkingów park&ride winien ułatwić dojazd do Śródmieścia z sąsiednich gmin - twierdzi Elżbieta Koterba. Przy okazji trzeba będzie przebudować kilka ulic i postawić dwa wiadukty. Koszt - ok. 280 mln zł.

Połączenie torami ronda Dywizjonu 308 z rondem Piastowskim. Nowe torowisko ma zostać poprowadzone ul. Nowohucką, Stella-Sawickiego i Wiślicką. Potrzebna do tego będzie budowa dwóch estakad i aż sześciu tuneli. Szacunkowy koszt to 391 mln zł.

Linia tramwajowa Rakowice-Mistrzejowice. To ważna inwestycja, jednak, w przeciwieństwie do pozostałych zadań, nie ma jej w prognozie finansowej miasta na lata 2011-2033. A jest to potrzebne, aby zacząć wykupywać grunty pod budowę. Tymczasem do Mistrzejowic z centrum tramwajem trzeba dziś jechać okrężną drogą przez Bieńczyce, co trwa nawet godzinę. Nie wiadomo też, czy linia początek będzie miała na Rakowicach czy przy ul. Meissnera. Koszt - od 90 do 140 mln zł.

Władze Krakowa zaznaczają, że wymienione w liście inwestycje mają służyć rozwojowi miasta jako metropolii. - Jeśli tak, to dlaczego nie ma metra? Trzeba już zacząć je projektować. Może to potrwać nawet trzy lata i pochłonąć spore koszty - mówi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. - Trzeba już dziś o tym myśleć. Jeśli rozbudujemy sieć drogową i tramwajową, to robiąc później metro zapłacimy podwójnie - dodaje.

Radni miejscy cieszą się, że prezydent wysyła ważny sygnał do Warszawy, ale poza brakiem metra na liście mają inne zastrzeżenia. - Dziwię się, że wpisano Trasę Łagiewnicką zamiast Zwierzynieckiej, która bardziej przydałaby się w mieście. Odciążyłaby zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów - mówi Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta. Trasa Zwierzyniecka ma połączyć ul. Armii Krajowej i Grota-Roweckiego. Radni twierdzą, że skoro nie budujemy już stadionów, a w 2014 r. gotowe będą centrum kongresowe i hala w Czyżynach, Kraków powinien zabiegać o środki na więcej inwestycji.

Damy Ci więcej!Zarejestruj się!

Nagroda dla policjanta, który uratował życie kierowcy w Niemczech Przeczytaj!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
GLOB
NIE ŁAGIEWNICKA - KONIECZNIE ZWIERZYNIECKA I PYCHOWICKA!!! tu ruch jest sparalizowany ,mamy tylko aleje
k
krk
Po co Łagiewnicka? Ważniejsza Pychowicka i Zwierzyniecka!!!
Cały prokocim, bieżanów, kurdwanów i ruczaj maja tylko jedną trasę-aleje jako połączenie z północnym krakowem.
A łagiewniki to dla kogo - pielgrzymów? Przecież tam nie ma problemu z kmunikacją-jestzakopiańska, turowicza, wielicka itp.
l
lusia
Strasznie chaotycznie planują te linie tramwajowe. Troche tu, troche tam, a efekt jest taki, że i tak jak trzeba gdzies dojechać to cięzko. Ja rozumiem, że autobusów powinno być mniej , a tramwajów więcej, ale jak już na nie stawiają to mogliby najpierw wybudować porządne trasy, a nie szczątkowe, szczególnie w niektórych rejonach poza centrum. Ale trzeba cierpliwie czekać, aż ktoś pójdzie po rozum do głowy, bo to co się dzieje na niektorych liniach w godzinach szczytu to przechodzi wszelkie pojęcie...
K
KK
Chciałbym przypomnieć albo uświadomić Panią, że Trasa Zwierzyniecka nie ma nic wspólnego z Mostem Zwierzynieckim. Most w ciągu Trasy Zwierzynieckiej ma powstać między starą jednostką wojskową a Pychowicami (skrzyżowanie Tyniecka Norymberska).
t
tik
Typowy cymbał co pokochał mieszaninę piasku i cementu.
t
tik
Typowy cymbał co pokochał mieszaninę piasku i cementu.
m
maciek
Tramwaj na Górke Narodowa powinien byc zrobiony trochę dalej az w pobliże ul. KKołłątajowskiej i było by OKą
M
Marko
Jak chcesz chodzić w zielonych korytarzach wracaj do lasu.Wydeptaj sobie ścieżki.
p
psycholog
Powinien budować jeszcze jedno czyli 4+1: Kombinat - Plac Centralny - Rondo Maczka - Bora Komorowskiego - Lublańska - Opolska - Conrada - Pasternik - Różańskiego - Factory (nowa pętla w tym "Zaparkuj parking i Jedź tramwajem"
p
pojutrze
Na co w miescie wielkosci Krakowa metro? Po to chyba aby banki mogly udzielic astronomicznych kredytów na 30 lat(zarabiajac przy tym piekne marze i odsetki), które my bedziemy splacac i dla zaspokojenia ambicji polityków i paru przedpotopowych planerów miejskich. Niemcy i Holendrzy nas niedawno przestrzegali przed budowaniem metra. Tramwaje, Autobusy, rowery i lepsze polączenie piesze, zielone korytarze - to jest przyszlosc.
o
opop
Przy całym szacunku do Krakowa i jego historii, Kraków jest małym miasteczkiem - średniej wielkości miastem środkowej europy i nie ma w nim i nie będzie takich przepływów jak wilekich miastach, o układzie metropolitalnym nie wspominając. Kilka sypialni w gminach ościennych to jeszcze nie metropolia. Sorry
a
aaa
w tym jedną do Tarnowa
banialuki...
h
henio
[ironia]Ładnie pokręcone te linie. Ja proponuję robić linie tramwajowe w kształcie spirali, będzie jeszcze ładniej wyglądało i podniesie prestiż Krakowa[/ironia].
G
Gość
Trzeba było robić te inwestycje przed stadionami. Teraz jak kasa pusta i dodatkowo dziura w kieszeni, te se nasze nieodpowiedzialne dzieci u władzy mogą marzyć. Acha, przepraszam, podniesie się podatki.
a
asd
Tak, na pewno biskup żąda tunelu! Co za baba...
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie