https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków chce zbudować cztery linie tramwajowe [MAPY]

Piotr Rąpalski
Tak miałaby przebiegać linia tramwajowa biegnąca na Krowodrzę Górkę (na czerwono)
Tak miałaby przebiegać linia tramwajowa biegnąca na Krowodrzę Górkę (na czerwono) inforgrafika Bogdan Nowak
Sześć wielkich inwestycji komunikacyjnych, wartych w sumie 2,5 mld zł, chce realizować Kraków za unijne pieniądze w latach 2014-2020. Władze miasta właśnie wysłały w tej sprawie list do ministra transportu. Wiceprezydent Elżbieta Koterba wymienia w liście cztery linie tramwajowe i dwie ważne trasy.

Trasa Łagiewnicka. To największe wyzwanie z listy. Trasa od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę i linię tramwajową (od Witosa do Zakopiańskiej). Trzeba będzie wydrążyć przy tym cztery tunele, przerzucić most na Wildze, a nawet zmienić koryto rzeki. Koszt to prawie 1 mld zł.

Przebudowa Igołomskiej i Kocmyrzowskiej. Tranzytowe, zaniedbane dziś drogi mają się zmienić w arterie z prawdziwego zdarzenia, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Na Kocmyrzowskiej powstaną po dwa pasy ruchu w obie strony, a torowisko czeka remont. Pętle tramwajowe przy obu ulicach będą poszerzone o terminale dla autobusów. Koszt - prawie 700 mln zł.

Połączenie torowisk na Lipskiej i Wielickiej estakadą nad torami kolejowymi w Płaszowie. Koszt - 129 mln zł.

Linia tramwajowa z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. - Prądnik Biały uzyska szynową trasę, alternatywną do al. 29 Listopada, a zlokalizowany przy linii system parkingów park&ride winien ułatwić dojazd do Śródmieścia z sąsiednich gmin - twierdzi Elżbieta Koterba. Przy okazji trzeba będzie przebudować kilka ulic i postawić dwa wiadukty. Koszt - ok. 280 mln zł.

Połączenie torami ronda Dywizjonu 308 z rondem Piastowskim. Nowe torowisko ma zostać poprowadzone ul. Nowohucką, Stella-Sawickiego i Wiślicką. Potrzebna do tego będzie budowa dwóch estakad i aż sześciu tuneli. Szacunkowy koszt to 391 mln zł.

Linia tramwajowa Rakowice-Mistrzejowice. To ważna inwestycja, jednak, w przeciwieństwie do pozostałych zadań, nie ma jej w prognozie finansowej miasta na lata 2011-2033. A jest to potrzebne, aby zacząć wykupywać grunty pod budowę. Tymczasem do Mistrzejowic z centrum tramwajem trzeba dziś jechać okrężną drogą przez Bieńczyce, co trwa nawet godzinę. Nie wiadomo też, czy linia początek będzie miała na Rakowicach czy przy ul. Meissnera. Koszt - od 90 do 140 mln zł.

Władze Krakowa zaznaczają, że wymienione w liście inwestycje mają służyć rozwojowi miasta jako metropolii. - Jeśli tak, to dlaczego nie ma metra? Trzeba już zacząć je projektować. Może to potrwać nawet trzy lata i pochłonąć spore koszty - mówi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. - Trzeba już dziś o tym myśleć. Jeśli rozbudujemy sieć drogową i tramwajową, to robiąc później metro zapłacimy podwójnie - dodaje.

Radni miejscy cieszą się, że prezydent wysyła ważny sygnał do Warszawy, ale poza brakiem metra na liście mają inne zastrzeżenia. - Dziwię się, że wpisano Trasę Łagiewnicką zamiast Zwierzynieckiej, która bardziej przydałaby się w mieście. Odciążyłaby zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów - mówi Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta. Trasa Zwierzyniecka ma połączyć ul. Armii Krajowej i Grota-Roweckiego. Radni twierdzą, że skoro nie budujemy już stadionów, a w 2014 r. gotowe będą centrum kongresowe i hala w Czyżynach, Kraków powinien zabiegać o środki na więcej inwestycji.

Damy Ci więcej!Zarejestruj się!

Nagroda dla policjanta, który uratował życie kierowcy w Niemczech Przeczytaj!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
GLOB
NIE ŁAGIEWNICKA - KONIECZNIE ZWIERZYNIECKA I PYCHOWICKA!!! tu ruch jest sparalizowany ,mamy tylko aleje
k
krk
Po co Łagiewnicka? Ważniejsza Pychowicka i Zwierzyniecka!!!
Cały prokocim, bieżanów, kurdwanów i ruczaj maja tylko jedną trasę-aleje jako połączenie z północnym krakowem.
A łagiewniki to dla kogo - pielgrzymów? Przecież tam nie ma problemu z kmunikacją-jestzakopiańska, turowicza, wielicka itp.
l
lusia
Strasznie chaotycznie planują te linie tramwajowe. Troche tu, troche tam, a efekt jest taki, że i tak jak trzeba gdzies dojechać to cięzko. Ja rozumiem, że autobusów powinno być mniej , a tramwajów więcej, ale jak już na nie stawiają to mogliby najpierw wybudować porządne trasy, a nie szczątkowe, szczególnie w niektórych rejonach poza centrum. Ale trzeba cierpliwie czekać, aż ktoś pójdzie po rozum do głowy, bo to co się dzieje na niektorych liniach w godzinach szczytu to przechodzi wszelkie pojęcie...
K
KK
Chciałbym przypomnieć albo uświadomić Panią, że Trasa Zwierzyniecka nie ma nic wspólnego z Mostem Zwierzynieckim. Most w ciągu Trasy Zwierzynieckiej ma powstać między starą jednostką wojskową a Pychowicami (skrzyżowanie Tyniecka Norymberska).
t
tik
Typowy cymbał co pokochał mieszaninę piasku i cementu.
t
tik
Typowy cymbał co pokochał mieszaninę piasku i cementu.
m
maciek
Tramwaj na Górke Narodowa powinien byc zrobiony trochę dalej az w pobliże ul. KKołłątajowskiej i było by OKą
M
Marko
Jak chcesz chodzić w zielonych korytarzach wracaj do lasu.Wydeptaj sobie ścieżki.
p
psycholog
Powinien budować jeszcze jedno czyli 4+1: Kombinat - Plac Centralny - Rondo Maczka - Bora Komorowskiego - Lublańska - Opolska - Conrada - Pasternik - Różańskiego - Factory (nowa pętla w tym "Zaparkuj parking i Jedź tramwajem"
p
pojutrze
Na co w miescie wielkosci Krakowa metro? Po to chyba aby banki mogly udzielic astronomicznych kredytów na 30 lat(zarabiajac przy tym piekne marze i odsetki), które my bedziemy splacac i dla zaspokojenia ambicji polityków i paru przedpotopowych planerów miejskich. Niemcy i Holendrzy nas niedawno przestrzegali przed budowaniem metra. Tramwaje, Autobusy, rowery i lepsze polączenie piesze, zielone korytarze - to jest przyszlosc.
o
opop
Przy całym szacunku do Krakowa i jego historii, Kraków jest małym miasteczkiem - średniej wielkości miastem środkowej europy i nie ma w nim i nie będzie takich przepływów jak wilekich miastach, o układzie metropolitalnym nie wspominając. Kilka sypialni w gminach ościennych to jeszcze nie metropolia. Sorry
a
aaa
w tym jedną do Tarnowa
banialuki...
h
henio
[ironia]Ładnie pokręcone te linie. Ja proponuję robić linie tramwajowe w kształcie spirali, będzie jeszcze ładniej wyglądało i podniesie prestiż Krakowa[/ironia].
G
Gość
Trzeba było robić te inwestycje przed stadionami. Teraz jak kasa pusta i dodatkowo dziura w kieszeni, te se nasze nieodpowiedzialne dzieci u władzy mogą marzyć. Acha, przepraszam, podniesie się podatki.
a
asd
Tak, na pewno biskup żąda tunelu! Co za baba...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska