Kraków chce zbudować cztery linie tramwajowe [MAPY]

    Kraków chce zbudować cztery linie tramwajowe [MAPY]

    Piotr Rąpalski

    Gazeta Krakowska

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Tak miałaby przebiegać linia tramwajowa biegnąca na Krowodrzę Górkę (na czerwono)
    1/3
    przejdź do galerii

    Tak miałaby przebiegać linia tramwajowa biegnąca na Krowodrzę Górkę (na czerwono) ©inforgrafika Bogdan Nowak

    Sześć wielkich inwestycji komunikacyjnych, wartych w sumie 2,5 mld zł, chce realizować Kraków za unijne pieniądze w latach 2014-2020. Władze miasta właśnie wysłały w tej sprawie list do ministra transportu. Wiceprezydent Elżbieta Koterba wymienia w liście cztery linie tramwajowe i dwie ważne trasy.
    Trasa Łagiewnicka. To największe wyzwanie z listy. Trasa od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę i linię tramwajową (od Witosa do Zakopiańskiej). Trzeba będzie wydrążyć przy tym cztery tunele, przerzucić most na Wildze, a nawet zmienić koryto rzeki. Koszt to prawie 1 mld zł.

    Przebudowa Igołomskiej i Kocmyrzowskiej. Tranzytowe, zaniedbane dziś drogi mają się zmienić w arterie z prawdziwego zdarzenia, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Na Kocmyrzowskiej powstaną po dwa pasy ruchu w obie strony, a torowisko czeka remont. Pętle tramwajowe przy obu ulicach będą poszerzone o terminale dla autobusów. Koszt - prawie 700 mln zł.

    Połączenie torowisk na Lipskiej i Wielickiej estakadą nad torami kolejowymi w Płaszowie. Koszt - 129 mln zł.

    Linia tramwajowa z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. - Prądnik Biały uzyska szynową trasę, alternatywną do al. 29 Listopada, a zlokalizowany przy linii system parkingów park&ride winien ułatwić dojazd do Śródmieścia z sąsiednich gmin - twierdzi Elżbieta Koterba. Przy okazji trzeba będzie przebudować kilka ulic i postawić dwa wiadukty. Koszt - ok. 280 mln zł.

    Połączenie torami ronda Dywizjonu 308 z rondem Piastowskim. Nowe torowisko ma zostać poprowadzone ul. Nowohucką, Stella-Sawickiego i Wiślicką. Potrzebna do tego będzie budowa dwóch estakad i aż sześciu tuneli. Szacunkowy koszt to 391 mln zł.

    Linia tramwajowa Rakowice-Mistrzejowice. To ważna inwestycja, jednak, w przeciwieństwie do pozostałych zadań, nie ma jej w prognozie finansowej miasta na lata 2011-2033. A jest to potrzebne, aby zacząć wykupywać grunty pod budowę. Tymczasem do Mistrzejowic z centrum tramwajem trzeba dziś jechać okrężną drogą przez Bieńczyce, co trwa nawet godzinę. Nie wiadomo też, czy linia początek będzie miała na Rakowicach czy przy ul. Meissnera. Koszt - od 90 do 140 mln zł.

    Władze Krakowa zaznaczają, że wymienione w liście inwestycje mają służyć rozwojowi miasta jako metropolii. - Jeśli tak, to dlaczego nie ma metra? Trzeba już zacząć je projektować. Może to potrwać nawet trzy lata i pochłonąć spore koszty - mówi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. - Trzeba już dziś o tym myśleć. Jeśli rozbudujemy sieć drogową i tramwajową, to robiąc później metro zapłacimy podwójnie - dodaje.

    Radni miejscy cieszą się, że prezydent wysyła ważny sygnał do Warszawy, ale poza brakiem metra na liście mają inne zastrzeżenia. - Dziwię się, że wpisano Trasę Łagiewnicką zamiast Zwierzynieckiej, która bardziej przydałaby się w mieście. Odciążyłaby zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów - mówi Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta. Trasa Zwierzyniecka ma połączyć ul. Armii Krajowej i Grota-Roweckiego. Radni twierdzą, że skoro nie budujemy już stadionów, a w 2014 r. gotowe będą centrum kongresowe i hala w Czyżynach, Kraków powinien zabiegać o środki na więcej inwestycji.

    Damy Ci więcej! Zarejestruj się!



    Nagroda dla policjanta, który uratował życie kierowcy w Niemczech Przeczytaj!

    Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

    Czytaj treści premium w Gazecie Krakowskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (30)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ZWIERZYNIECKA GŁĄBY!!!!

    GLOB (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 31

    NIE ŁAGIEWNICKA - KONIECZNIE ZWIERZYNIECKA I PYCHOWICKA!!! tu ruch jest sparalizowany ,mamy tylko aleje

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po co Łagiewnicka? Ważniejsza Pychowicka i Zwierzyniecka!!!

    krk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 63 / 20

    Po co Łagiewnicka? Ważniejsza Pychowicka i Zwierzyniecka!!!
    Cały prokocim, bieżanów, kurdwanów i ruczaj maja tylko jedną trasę-aleje jako połączenie z północnym krakowem.
    A łagiewniki to dla kogo...rozwiń całość

    Po co Łagiewnicka? Ważniejsza Pychowicka i Zwierzyniecka!!!
    Cały prokocim, bieżanów, kurdwanów i ruczaj maja tylko jedną trasę-aleje jako połączenie z północnym krakowem.
    A łagiewniki to dla kogo - pielgrzymów? Przecież tam nie ma problemu z kmunikacją-jestzakopiańska, turowicza, wielicka itp.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    cała komunikacja miejska jest pokręcona

    lusia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 36 / 33

    Strasznie chaotycznie planują te linie tramwajowe. Troche tu, troche tam, a efekt jest taki, że i tak jak trzeba gdzies dojechać to cięzko. Ja rozumiem, że autobusów powinno być mniej , a tramwajów...rozwiń całość

    Strasznie chaotycznie planują te linie tramwajowe. Troche tu, troche tam, a efekt jest taki, że i tak jak trzeba gdzies dojechać to cięzko. Ja rozumiem, że autobusów powinno być mniej , a tramwajów więcej, ale jak już na nie stawiają to mogliby najpierw wybudować porządne trasy, a nie szczątkowe, szczególnie w niektórych rejonach poza centrum. Ale trzeba cierpliwie czekać, aż ktoś pójdzie po rozum do głowy, bo to co się dzieje na niektorych liniach w godzinach szczytu to przechodzi wszelkie pojęcie...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ten tramwaj na trochę dalej

    maciek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 41 / 31

    Tramwaj na Górke Narodowa powinien byc zrobiony trochę dalej az w pobliże ul. KKołłątajowskiej i było by OKą

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kraków chce zbudować cztery linie tramwajowe

    psycholog (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 36 / 41

    Powinien budować jeszcze jedno czyli 4+1: Kombinat - Plac Centralny - Rondo Maczka - Bora Komorowskiego - Lublańska - Opolska - Conrada - Pasternik - Różańskiego - Factory (nowa pętla w tym...rozwiń całość

    Powinien budować jeszcze jedno czyli 4+1: Kombinat - Plac Centralny - Rondo Maczka - Bora Komorowskiego - Lublańska - Opolska - Conrada - Pasternik - Różańskiego - Factory (nowa pętla w tym "Zaparkuj parking i Jedź tramwajem" zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    NIE Dla Metra

    pojutrze (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 93 / 81

    Na co w miescie wielkosci Krakowa metro? Po to chyba aby banki mogly udzielic astronomicznych kredytów na 30 lat(zarabiajac przy tym piekne marze i odsetki), które my bedziemy splacac i dla...rozwiń całość

    Na co w miescie wielkosci Krakowa metro? Po to chyba aby banki mogly udzielic astronomicznych kredytów na 30 lat(zarabiajac przy tym piekne marze i odsetki), które my bedziemy splacac i dla zaspokojenia ambicji polityków i paru przedpotopowych planerów miejskich. Niemcy i Holendrzy nas niedawno przestrzegali przed budowaniem metra. Tramwaje, Autobusy, rowery i lepsze polączenie piesze, zielone korytarze - to jest przyszlosc.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wracaj na drzewo

    Marko (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 47 / 45

    Jak chcesz chodzić w zielonych korytarzach wracaj do lasu.Wydeptaj sobie ścieżki.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wracaj do bunkra

    tik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 45 / 40

    Typowy cymbał co pokochał mieszaninę piasku i cementu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wracaj do bunkra

    tik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 49 / 28

    Typowy cymbał co pokochał mieszaninę piasku i cementu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    aaa

    aaa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 108 / 45

    w tym jedną do Tarnowa
    banialuki...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pokręcone linie

    henio (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 90 / 79

    [ironia]Ładnie pokręcone te linie. Ja proponuję robić linie tramwajowe w kształcie spirali, będzie jeszcze ładniej wyglądało i podniesie prestiż Krakowa[/ironia].

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Teraz? Za co??

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 95 / 46

    Trzeba było robić te inwestycje przed stadionami. Teraz jak kasa pusta i dodatkowo dziura w kieszeni, te se nasze nieodpowiedzialne dzieci u władzy mogą marzyć. Acha, przepraszam, podniesie się...rozwiń całość

    Trzeba było robić te inwestycje przed stadionami. Teraz jak kasa pusta i dodatkowo dziura w kieszeni, te se nasze nieodpowiedzialne dzieci u władzy mogą marzyć. Acha, przepraszam, podniesie się podatki.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kierunek - wschód!

    Nowohucianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 88 / 39

    Duża część z tych inwestycji wskazuje kierunek rozwoju miasta - wschód! Tak trzymać :-)

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo