Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Cztery oferty w przetargu na projekt rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Cztery oferty wpłynęły w przetargu na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianki).
Cztery oferty wpłynęły w przetargu na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianki). GDDKiA
Cztery oferty wpłynęły w przetargu na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianki). Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum MPRB (lider), Mosty Kraków (partner) oraz MP Infra (partner) wyceniając prace na ponad 1 mln 573 tys. zł. Najwyżej koszty przedsięwzięcia wyceniła firma Voessing Polska, na ponad 4 mln 169 tys. zł. Komisja przetargowa teraz sprawdzi złożone oferty.

FLESZ - Będzie ustawa o hulajnogach: ograniczenia i mandaty

Wykonawca będzie musiał przygotować wielobranżowy projekt budowlany, materiały do wniosku o uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej lub pozwolenia na budowę wraz z uzyskaniem decyzji. O tym, że rozbudowa węzła A4 Kraków Południe jest potrzebna mówiło się od dawna, jednak by przystąpić do projektowania i później realizacji zadania niezbędne są środki finansowe. 5 października 2020 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji, co umożliwiło rozpoczęcie przygotowań i ogłoszenie przetargu

- informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i miastem Kraków. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża już średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie).

Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Jak podkreślają w GDDKiA, te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku "Zakopianki" pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę.

Kraków w budowie. Zobacz, co już powstaje albo ma zostać wyb...

- Poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe, łącznicach i DK7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększona będzie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Niezbędne jest uzupełnienie węzła o brakujące łącznice Rzeszów – Centrum Krakowa oraz Centrum Krakowa – Rzeszów. Brak tych relacji skutkuje zawracaniem pojazdów na ulicy Zakopiańskiej i ma negatywny wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu - informuje Iwona Mikrut. - Konieczna jest także likwidacja sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicach Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ulicą Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic - dodaje.

W GDDKiA zaznaczają, że miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja deklaruje partycypację w kosztach odszkodowań i części robót. Ma zostać zawarte porozumienie z miastem Krakowem w sprawie współfinansowania tego zadania.

Od granicy miasta Krakowa na południe trwa już opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla rozbudowy DK7 w Libertowie. Do zakresu etapu dokumentacyjnego należy tu także uzyskanie decyzji środowiskowej i przygotowanie koncepcji programowej. Powstanie dwupoziomowy węzeł i bezkolizyjne przejście dla pieszych. Ogłoszenie przetargu w systemie "projektuj i buduj" planowane jest pod koniec 2021r, a zakończenie budowy w 2025 r.

- Dzięki przebudowie węzła autostradowego i tuż za nim budowie nowego układu komunikacyjnego z węzłem w Libertowie, poprawi się płynność przejazdu i bezpieczeństwo na ważnym dla ruchu tranzytowego, turystycznego i lokalnego odcinku "Zakopianki". W sposób kompleksowy rozwiązane zostanie rozprowadzenie ruchu, kumulującego się przed wyjazdem z Krakowa na Podhale czy dalej na Słowację - podkreśla Iwona Mikrut.

Prace przygotowawcze w przypadku rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021-2024, a realizacja robót na lata 2025-2026.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska