Koszty budowy okazały się zbyt wysokie
- Za decyzją o braku realizacji tej inwestycji stoją ogromne koszty jej budowy (szacunkowa kwota na etapie koncepcyjnym to aż 76,2 mln zł) oraz późniejszego utrzymania. Kolejnym argumentem są statystyki dotyczące dotychczasowych lądowań w Szpitalu im. Narutowicza. W 2023 roku było ich 40, natomiast do końca września tego roku – 36 - informuje krakowski magistrat.
Urzędnicy tłumaczą również, że dyrektorzy szpitali im. Narutowicza i im. św. Jana Pawła II, zawarli już porozumienie, zgodnie z którym od 1 stycznia 2025 roku lądowania śmigłowców LPR do Szpitala im. Narutowicza będą się odbywały na lądowisku Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Św. Jana Pawła II.
- Zostanie wówczas spełniony warunek określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 29 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego. Polega on na zabezpieczeniu transportu do SOR szpitala pacjenta znajdującego się w stanie nagłego zagrożenia życia i zdrowia z innego lądowiska, specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego, w czasie nieprzekraczającym 5 minut - tłumaczy magistrat.
O sprawie dyskutowano miesiącami
Temat budowy lądowiska przy Szpitalu rozpoczął się od sporządzenia na zlecenie Szpitala w 2021r. programu funkcjonalno-użytkowego w zakresie ewentualnego dostosowania lądowiska przyszpitalnego do wymagań rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2019 r. "w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego" w terminie do 31 grudnia 2024 r.
Jak się okazało, wykazał on, że liczne przeszkody występujące w podejściu do startów i lądowań śmigłowców LPR nie mogą zostać usunięte wyłącznie poprzez dostosowanie obecnego naziemnego lądowiska do wymogów rozporządzenia. Zatem konieczne jest wyniesienie lądowiska ponad poziomem obecnego, co pozwoliłoby na rozwiązanie problemów z jego bezkolizyjnym funkcjonowaniem, a także umożliwiło realizacje inwestycji na tym terenie innym podmiotom posiadającym prawomocne pozwolenie na budowę uzyskane przed ustaleniem planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.
Co udało się zrobić w tej sprawie?
- W tej sytuacji Gmina Miejska Kraków jako organ nadzorczy w stosunku do Szpitala, w związku z koniecznością dostosowania lądowiska do obowiązujących przepisów wspomnianego rozporządzenia, a także mając na uwadze cel publiczny jakim jest zapewnienie dostępu do świadczeń medycznych, zarekomendowała realizację przez Szpital zamierzenia inwestycji polegających m.in. na rozbudowie i przebudowie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) przy Szpitalu Miejskim Specjalistycznym im. Gabriela Narutowicza w Krakowie wraz z lądowiskiem dla helikopterów na dachu rozbudowanego SOR-u i zagospodarowaniem terenu - informowali kilka miesięcy temu urzędnicy.
Dlatego też w ramach dotacji przekazanej przez Gminę Miejską Kraków w 2023r. w kwocie 73,8 tys. zł, Szpital opracował koncepcję rozbudowy SOR-u wraz z lądowiskiem oraz uzyskał wymagane uzgodnienia i warunki techniczne.
1 grudnia 2023r. Szpital uzyskał też decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji. W budżecie miasta na rok 2024 zostały zabezpieczone środki finansowe w wysokości 3,7 mln zł na wykonanie kolejnego etapu przedsięwzięcia, tj. na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
W I kwartale br. krakowscy urzędnicy informowali, że: "Aktualnie Szpital jest w trakcie prowadzenia procedury przetargowej w celu wyłonienia wykonawcy powyższej dokumentacji, a termin jej opracowania został wyznaczony na 16 grudnia 2024r".
Planowany harmonogram realizacji zadania zakładał wykonanie prac budowlano-instalacyjnych do końca 2026 r.
W związku z tym, że planowane koszty budowy były bardzo wysokie, a budżet Gminy Miejskiej Kraków mocno ograniczony, realizacja inwestycji nie byłaby możliwa bez pozyskania funduszy z Unii Europejskiej lub budżetu państwa. W związku z tym Szpital oraz Gmina już wówczas informowała o podjęciu starań o pozyskanie środków zewnętrznych, które nie podlegają zwrotowi.
Zawarto ważne porozumienie
- W dniu 13 marca 2024r. Gmina Miejska Kraków zawarła porozumienie z inwestorami - spółkami Angel Green i Angel Green 1, którego przedmiotem jest ustalenie, że do 31 grudnia 2024 r. nie będą podejmowane żadne czynności w ramach realizacji inwestycji, uniemożliwiające korzystanie z lądowiska w dotychczasowej lokalizacji - wyjaśniali urzędnicy.
Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu
