https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków dla Mieszkańców przeciwko podwyżce cen biletów. "To podwyżka o 90 proc."

Piotr Ogórek
Ceny biletów na tramwaje i autobusy mają wkrótce wzrosnąć
Ceny biletów na tramwaje i autobusy mają wkrótce wzrosnąć Andrzej Banas / Polska Press
Klub radnych Kraków dla Mieszkańców protestuje przeciwko rozważanym przez urzędników podwyżkom cen biletów na tramwaje i autobusy. Łukasz Gibała zwraca uwagę, że w związku z planami likwidacji biletów miesięcznych na jedną i dwie linie, podwyżka może wynieść nawet 90 proc.

Przypomnijmy, że urzędnicy proponują podwyższenie opłaty za bilet jednoprzejazdowy z 3,8 do 4 zł, zlikwidować bilet 20-minutowy za 2,8 zł oraz zlikwidować miesięczne bilety na jedną i dwie linie. Do korzystania z tramwajów i autobusów ma zachęcić natomiast zmniejszenie opłaty z 72 do 65 zł za bilet miesięczny na wszystkie linie dla posiadaczy Karty Krakowskiej (dla osób płacących podatki w stolicy Małopolski).

Wielu mieszkańców podkreśla jednak, że obecnie kupuje bilety miesięczne na codzienne dojazdy do pracy jedną albo dwoma liniami - na Kartę Krakowską odpowiednio za 37 albo 52 zł. A po zmianach byliby zmuszeni kupować bilet sieciowy za 65 zł, co i tak oznacza większe wydatki.

Likwidację biletów na jedną i dwie linie jeszcze bardziej odczułyby osoby, które dojeżdżają autobusem spoza granic Krakowa w ramach biletu aglomeracyjnego. Zostałby im bilet sieciowy za 123 zł z Kartą Krakowską oraz 140 zł bez niej. Wielu z nich zwraca więc uwagę, że w takiej sytuacji lepiej skorzystać z auta. A przecież prezydent, urzędnicy i radni powtarzają, że chcą ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do Krakowa.

– Planowane zmiany cen biletów idą w kierunku dokładnie przeciwnym do tego, w jakim Kraków powinien podążać – tak radny elekt Łukasz Gibała komentuje prezydencki pomysł na zmiany w taryfach MPK. Klub Kraków dla Mieszkańców formalnie jeszcze nie powstał, ale radni zgodnie zapowiadają, że sprzeciwią się podwyżkom. Dlaczego? Bo proponowane zmiany w cenniku będą zniechęcać do korzystania z komunikacji publicznej. Jak dodają, dla osób korzystających obecnie z miesięcznego na jedną linię byłaby to podwyżka o ponad 90 proc.

– Pytanie, ile z tych osób z powodu podwyżek zrezygnuje z korzystania z MPK i przesiądzie się do własnego samochodu – mówi Łukasz Gibała. – W obliczu dwóch potężnych problemów, z jakimi mierzą się mieszkańcy Krakowa, czyli smogu i korków, powinniśmy robić wszystko, żeby jak najwięcej osób przesiadało się z aut do MPK. Planowane zmiany spowodują dokładnie przeciwny efekt – dodaje, zapowiadając, że w przyszłej radzie miasta cały klub Kraków dla Mieszkańców z oczywistych względów będzie głosował przeciw takiemu projektowi.

Radni Krakowa dla Mieszkańców podkreślają również, że planowana „reforma” dotknie mocno osoby dojeżdżające do Krakowa z sąsiednich gmin. Dzisiaj mogą one korzystać z biletów miesięcznych aglomeracyjnych na jedną linię (70 zł) lub na dwie linie (78 zł). Likwidacja takich miesięcznych zmusi ich do kupowania biletu sieciowego za 140 zł, czyli dwukrotnie droższego.

W ostatniej kampanii kandydaci komitetu Gibały z nim na czele postulowali całkowite zwolnienie z opłat za bilety MPK osób płacących podatki w Krakowie – wzorem stolicy Estonii, gdzie takie rozwiązanie nie tylko nie uszczupliło miejskiego budżetu, a wręcz przeciwnie – wzrost wpływów z podatku dochodowego wyraźnie przekroczył tam ubytek wpływów z biletów. W swoim programie wyborczym Łukasz Gibała mocno przekonywał do tego, że władze miasta powinny stosować jak najwięcej zachęt do korzystania z komunikacji publicznej zamiast własnego auta.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Poważny program

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 25

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Remek
Nie można jednym obniżać a drugim podwyższać cen to dyskryminacja każdy jedzie tramwajem tak samo. KAŻDY bilet powinien być nieznacznie droższy jeżeli zachodzi taka konieczność.
NIE WOLNO NIERÓWNO TRAKTOWAĆ PASAZEROW!
M
MAX
jakie oburzenie??? Wybieracie sobie Majchra od lat a potem płaczecie,później znowu przychodzą wybory i wybieracie znowu Majchra po czy m znowu płaczecie....przerabiam ten schemat to w Krakowie od 3-4 kadencji
V
V.
Był Gibała? Była Wassermann? Byli inni?
TAK, ale chcieliście dekle STAREGO DZIADA, BUCA i KOMUCHA...
Teraz sobie siedzi i się z was śmieje...
A wy wyborcy pre-zydenta na co narzekacie?
Chcieliście to macie STARY BETONIE KRAKOWSKI.
A już, jak widziałem jego mine po WYBORACH, to już wiedziałem co myśli "ALE BĘDĘ WAS DYMAŁ W TE GŁUPIE DUPSKA IDIOCI..."
ś
śmierdzących
meneli
v
vc
A Pan Gibała korzysta z komunikacji zbiorowej , czy jeździ po Krakowie własnym samochodem?? Tak z ciekawości pytam.
j
ja
Gdzie ten protest? Głodują? Robią zrzutkę na dofinansowanie do najtańszych biletów? Aktywnie szukają na to jakichś środków i przedstawiają projekty? Czy cały protest to tylko puste gadanie, co by to nie zrobili za nie swoje pieniądze?
K
Krakus
To trolle G jeszcze zyja? Niedobitki walcza do konca...tyle ze i tak juz nic nie wskuracie waszym skowytem...
A
Ab
Teraz płacę ok 160 zł za pociag i tramwaj na jedną linię. Przy likwidacji biletów na jedną linię zaplace ok 220 złotych! Jeżdżąc samochodem wydam 180 zl na miesiąc i jeszcze zakupy zrobię w drodze powrotnej. Wszyscy znajomi w podobnej sytuacji myślą tak samo. Wybory się skończyły to trzeba zedrzeć z wyborców aby na premie było! Zwykli ludzie się teraz nie liczą, a smog jest ważny dla JM tylko przed wyborami
k
krakus
dlaczego filmy odtwarzają sie z automatu?
zgłaszam to do URE
k
krakus
zastanawiam sie nad zameldowaniem na wsi. niższe oc i nie wspieram tej bandy podatkami.
a
adas
Mnie zlikwidowali linie tramwajowa 23 i muszę się przesiadać nikt nie zwracał uwagę na to że dojazd mój wydłużył się i jest droższy gdyż kartę na 1 linie zamieniłem na wszystkie linie.
M
Maciej Bania
Brawo
N
Nitro
Najtragiczniejsze jest to, że masz rację. Mogli myśleć wcześniej.
Jacek M. zapewne i tak podwyższy ceny biletów a plan na na zmniejszenie ilości samochodów szczególnie w centrum już jest tylko czeka na odpowiedni moment.
B
Burmistrz Nowej Huty
z ktorej pan pre-zydent w trosce o mieszkancow szybko sie wycofa ale jako rekompensate tej rezygnacji zabierze kursy linii tramwajowych 50 i 52 co 5 minut a niewykluczone ze na innych liniach co 7.5 a dodatkowo zlikwiduje torowiska jak to do Walcowni czyli i tak wyjdzie na swoje
k
kto wygranemu zabroni
Mieszkańcy w wyborach wyrazili poparcie dla pana Majchrowskiego więc ma prawo robić co chce.
Protesty są bezpodstawne.
Krytykujcie za 5 lat
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska