https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków dostanie z unijnych środków dodatkowe 161 mln zł

Piotr Rąpalski
Wkrótce rozpocznie się przebudowa ul. Mogilskiej
Wkrótce rozpocznie się przebudowa ul. Mogilskiej fot. Adam Wojnar
Rząd zwiększy kwotę dofinansowania środkami unijnymi dla kilku dużych inwestycji w Krakowie. Dotacje sięgną 85 proc. zamiast 59 proc. W sumie miasto zdobędzie dodatkowe 161 mln zł więcej.

Pierwsza transza tej kwoty, ok. 20 mln zł, ma spłynąć do nowego budżetu na 2014 rok już w styczniu. To dobra wiadomość, bo w jego projekcie brakuje dziś ok. 200 mln zł na funkcjonowanie miasta.

Urzędnicy jednak chcą część tych pieniądze przeznaczyć na kolejne inwestycje.

Radość Krakowa może przyćmić jednak fakt, że Łódź, Wrocław, Warszawa dostaną 263,8 mln euro na inwestycje w transport publiczny z innej puli pieniędzy na naprawdę wielkie projekty. Tu krakowskie zadania czekają na liście rezerwowej.

Dobrą informację podał prezydent Jacek Majchrowski na portalu Facebook. Ostatnio coraz częściej korzysta z tego medium.

Post by Jacek Majchrowski.

- Jestem już po rozmowie z wicepremier Elżbietą Bieńkowską. Takie inwestycje jak linia tramwajowa Lipska-Wielicka, linia do pętli Czerwone Maki, linia do pl. Centralnego oraz tramwaj do Małego Płaszowa, modernizacja ul. Długiej i zakup tramwajów zamiast 59 procent dofinansowania otrzymają 85 procent! Część pieniędzy, powinno wpłynąć do budżetu miasta zaraz po nowym roku, a całość w pierwszym półroczu - napisał Jacek Majchrowski.

Np. za budowę linii tramwaju do Małego Płaszowa, modernizację ul. Długiej i zakup tramwajów (koszt: 351 359 585,85 zł), dostaniemy refundację w wysokości 298 655 647,97 zł, zamiast 207 302 155,65 zł.

A za budowę linii tramwajowej łączącej ul. Brożka oraz Kampus UJ wraz z systemem sterowania ruchem i nadzoru, która kosztowała 73 778 632,96 zł otrzymamy 62 711 838,02 zł, zamiast 52 372 199,58 zł.

Koszt przebudowy linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie - al. Jana Pawła II - Plac Centralny wraz z systemem sterowania ruchem wyniesie 116 461 222,91 zł. Dofinansowanie, zamiast 68 712 121,52 zł zł będzie wynosić 98 992 039,47 zł. Prace mają rozpocząć się w przyszłym tygodniu i potrwać około roku.

Rozbudowa linii tramwajowej wraz z układem drogowym ul. Lipska – ul. Wielicka. Koszt 117 796 841,53 zł. Dofinansowanie zamiast 69 500 136,48 zł, będzie wynosić 100 127 315,30 zł. Inwestycja w trakcie realizacji.

To daje razem ok. 161 mln zł. Pieniądze mają zostać przeznaczone na przygotowanie budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej i pozostałe dwie inwestycje, które czekają na dofinansowanie:

- Modernizacja torowisk tramwajowych w Krakowie - 118,70 mln zł. To m.in. przebudowa torowiska wokół Plant połączona ze zmianą organizacji ruchu (planowana dotacja 59% - około 70,03 zł, 85% - około 100,89 zł).

- Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej – 365 mln zł (planowana dotacja 59% - około 215,35 zł, 85% - około 310,25 zł).

Te inwestycje w Krakowie czekają na pulę pieniędzy, które ma wygospodarować rząd w ramach środków unijnych na lata 2007-2014. Zrobił to już jednak dla innych miast.

Jak podaje Polska Agencja Prasowa na ukończony już projekt we Wrocławiu z unijnej kasy trafi 101 mln euro. Obejmuje on przedłużenie i modernizację istniejącego systemu tramwajowego "Tramwaj Plus". Dzięki dofinansowaniu powstały nowe odcinki torów, przystanki, węzły przesiadkowe i trakcje obejmując dzielnice Gaj i Kozanów oraz okolice Stadionu Olimpijskiego. Łączny koszt projektu to 187 mln euro.

61,2 mln euro z Funduszu Spójności zostanie przeznaczone na "Łódzką Kolej Aglomeracyjną" i zakup 20 składów kolejowych. Skróci to czas przejazdu między centrum Łodzi a okolicami o 25 proc. Projekt ma być wdrożony do czerwca 2015 r.; jego koszt to 92,3 mln euro.

Inwestycja w Warszawie obejmuje zakup 84 tramwajów niskopodłogowych i modernizację czterech linii tramwajowych. Chodzi o ułatwienia dla niepełnosprawnych pasażerów poprzez dostosowanie wysokości peronów i komunikaty głosowe. Projekt polega też na wybudowaniu ramp podjazdowych i nawierzchni, które ułatwią poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Inwestycja ma być zakończona w 2014 r. UE zapewnia finansowanie w wysokości 102,6 mln euro wobec 155 mln euro łącznego kosztu.

W Krakowie rusza remont ulicy Mogilskiej [ZDJĘCIA]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
p.
Popatrzcie sobie lepiej na budżet miasta na 2014r. Roi się od poprawek, bo wszyscy radni, którzy nic nie robili od lat teraz chcą sobie zapewnić głosy w następnych wyborach i znów siedzieć i nic nie robić a broń Boże narazić się mściwemu dziadkowi zamkniętemu na klucz na drugim piętrze Magistratu. Nastąpiło cudowne rozmnożenie pieniędzy przed wyborami. Proponuję więc, żeby wybory były co roku to wtedy radni z PO, PiS czy partii Majchrowskiego Przyjazny Kraków chociaż palcem w bucie kiwną. Prezydent nawet pojawił się na na facebooku tak mu zależy żeby go wybrać na jeszcze jedną kadencję. CZAS TĘ BANDĘ POGONIĆ! Debata nad budżetem w środę od 10.00 w Magistracie. Czy znów wszystko o nas odbędzie się bez nas? Trzeba uświadomić radnym naszą dezaprobatę. Dość szemranych interesów finansowanych z naszych podatków! NIE MIELIŚMY JESZCZE W HISTORII KRAKOWA GORSZEJ RADY MIASTA I PREZYDENTA! HAŃBA!
r
rem
Dofinansuje sie to badziewie przy rondzie grunwaldzkim.
h
hrw
Dobrze mówisz ,ale inni zacierają ręce .Powiem tak , płace miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy podatku , o tyle pomniejszam mój i mojej rodziny dochód .Wypracowane przeze mnie pieniądze bez żadnej pomocy urzędników i państwa , idą na rzeczy na które nie mam najmniejszego wpływu . Wpływ ma większość ,która pracuje w budżetówce utrzymywanej m.in z moich pieniędzy i nie czuje w ogóle tematu bo nie ma na swoje pensje wpływu więc czy pracują lepiej lub gorzej (czy się stoi czy się leży ) dostają pensję i nie mają świadomości uczestniczenia w finansowani zadań publicznych . To jest chore , dlatego tworzy się mafia , szara strefa z ludzi ,którzy nie chcą pracować na nierobów a jedynym wyjściem na ucieczkę przed budżetowymi grabieżcami jest ucieczka w przestępczość gospodarczą .Ktoś kiedyś powiedział jak kraść to miliony , bo pierwszy milion trzeba zakopać na łapówki dla prawników ,polityków i wymiar sprawiedliwości . Tak było kiedyś .Teraz sytuacja się unormowała ,czyli wszyscy zainteresowani doprowadzili do takiego prawa ,które chroni przestępców , jak się okazało w części twórców tego prawa.
s
sanders
Te 24 Bombardiery co już jeżdżą , czy te 36 Pesy/Solarisy/Newagi co chcą zakupić??
.
Wybory idą...
k
krakus
Żeby się ich pozbywać , znikną 105-ki , a nowe potrzebne na linie Górka Narodowa, Azory i Mistrzejowice przez Meisnera
m
mieszkaniec
Na pewno PiS da na komunikację miejską... chyba w cuda wierzycie. PiS dopłaci do budowy kolejnego pomnika Armii Krajowej przy bulwarach, bo dziadki liczą na pieniądze z miasta. No przecież historia najważniejsza i jest gdzie kwiaty składać przy każdej okazji, no i blisko na Wawel do Prezydenta Lecha. A mieszkańcy będą jeździć w tramwajach po rozlatujących się torowiskach. Pamiętajcie PiS jest dobry w wielkich przemowach na wiecach, w rozmowach w cztery oczy słabną lub poddają się walkowerem, jak to robi główny prezes. Nie potrafi z nikim siąść przy stole i normalnie porozmawiać, bo nic na tym nie zyskuje, nie pokazuje jaki to on wielki wojownik o wolność.
c
czytelnik
Coś mała dotacja państwo redaktorzy... (planowana dotacja 59% - około 70,03 zł, 85% - około 100,89 zł) - przy pełnym koszcie ponad 100 mln. zł. Zgubiliście przed złotówkami te miliony.... poprawcie sobie :P
m
metropolitan.
Władze Krakowa postarajcie się w końcu ,za dwa i pół roku przybędzie do Krakowa milion młodych ludzi z całego świata ( ranga jest bardzo duza - nawet większa niż potencjalna olimpiada zimowa ) macie doskonalą okazję żeby zmodernizować tabor tramwajowy - wymienić stare tramwaje na nowe (wysłużone akwaria 105 Na i archaiczne wagony z Wiednia E1 = c3 ) na nowoczesne wagony niskopodłogowe , Pan Premier Donald Tusk publicznie obiecał że pomoże miastu Kraków w modernizacji i przygotowaniu ŚDM.2016- żebyśmy się nie musieli wstydzić przed milionem ludzi z całego świata - starym niewydolnym transportem szynowym w Krakowie. Potrzeba pilnie także nowoczesnej kolejki z Dworca Głównego do lotniska w Balicach.
s
sanders
Te 24 Bombardiery co już jeżdżą , czy te 36 Pesy/Solarisy/Newagi co chcą zakupić??
t
totalne dno
Czyli jak zwykle za Majchrowskiego Kraków na szarym końcu. Ale wybierzemy go na kolejną kadencje. tak jak ostatnio, za jeden dzień darmowej MPK...i dzieki wybitnej pomocy PiSu, byle nie ktoś z PO.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska