Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków dostanie z unijnych środków dodatkowe 161 mln zł

Piotr Rąpalski
Wkrótce rozpocznie się przebudowa ul. Mogilskiej
Wkrótce rozpocznie się przebudowa ul. Mogilskiej fot. Adam Wojnar
Rząd zwiększy kwotę dofinansowania środkami unijnymi dla kilku dużych inwestycji w Krakowie. Dotacje sięgną 85 proc. zamiast 59 proc. W sumie miasto zdobędzie dodatkowe 161 mln zł więcej.

Pierwsza transza tej kwoty, ok. 20 mln zł, ma spłynąć do nowego budżetu na 2014 rok już w styczniu. To dobra wiadomość, bo w jego projekcie brakuje dziś ok. 200 mln zł na funkcjonowanie miasta.

Urzędnicy jednak chcą część tych pieniądze przeznaczyć na kolejne inwestycje.

Radość Krakowa może przyćmić jednak fakt, że Łódź, Wrocław, Warszawa dostaną 263,8 mln euro na inwestycje w transport publiczny z innej puli pieniędzy na naprawdę wielkie projekty. Tu krakowskie zadania czekają na liście rezerwowej.

Dobrą informację podał prezydent Jacek Majchrowski na portalu Facebook. Ostatnio coraz częściej korzysta z tego medium.

Post by Jacek Majchrowski.

- Jestem już po rozmowie z wicepremier Elżbietą Bieńkowską. Takie inwestycje jak linia tramwajowa Lipska-Wielicka, linia do pętli Czerwone Maki, linia do pl. Centralnego oraz tramwaj do Małego Płaszowa, modernizacja ul. Długiej i zakup tramwajów zamiast 59 procent dofinansowania otrzymają 85 procent! Część pieniędzy, powinno wpłynąć do budżetu miasta zaraz po nowym roku, a całość w pierwszym półroczu - napisał Jacek Majchrowski.

Np. za budowę linii tramwaju do Małego Płaszowa, modernizację ul. Długiej i zakup tramwajów (koszt: 351 359 585,85 zł), dostaniemy refundację w wysokości 298 655 647,97 zł, zamiast 207 302 155,65 zł.

A za budowę linii tramwajowej łączącej ul. Brożka oraz Kampus UJ wraz z systemem sterowania ruchem i nadzoru, która kosztowała 73 778 632,96 zł otrzymamy 62 711 838,02 zł, zamiast 52 372 199,58 zł.

Koszt przebudowy linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie - al. Jana Pawła II - Plac Centralny wraz z systemem sterowania ruchem wyniesie 116 461 222,91 zł. Dofinansowanie, zamiast 68 712 121,52 zł zł będzie wynosić 98 992 039,47 zł. Prace mają rozpocząć się w przyszłym tygodniu i potrwać około roku.

Rozbudowa linii tramwajowej wraz z układem drogowym ul. Lipska – ul. Wielicka. Koszt 117 796 841,53 zł. Dofinansowanie zamiast 69 500 136,48 zł, będzie wynosić 100 127 315,30 zł. Inwestycja w trakcie realizacji.

To daje razem ok. 161 mln zł. Pieniądze mają zostać przeznaczone na przygotowanie budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej i pozostałe dwie inwestycje, które czekają na dofinansowanie:

- Modernizacja torowisk tramwajowych w Krakowie - 118,70 mln zł. To m.in. przebudowa torowiska wokół Plant połączona ze zmianą organizacji ruchu (planowana dotacja 59% - około 70,03 zł, 85% - około 100,89 zł).

- Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej – 365 mln zł (planowana dotacja 59% - około 215,35 zł, 85% - około 310,25 zł).

Te inwestycje w Krakowie czekają na pulę pieniędzy, które ma wygospodarować rząd w ramach środków unijnych na lata 2007-2014. Zrobił to już jednak dla innych miast.

Jak podaje Polska Agencja Prasowa na ukończony już projekt we Wrocławiu z unijnej kasy trafi 101 mln euro. Obejmuje on przedłużenie i modernizację istniejącego systemu tramwajowego "Tramwaj Plus". Dzięki dofinansowaniu powstały nowe odcinki torów, przystanki, węzły przesiadkowe i trakcje obejmując dzielnice Gaj i Kozanów oraz okolice Stadionu Olimpijskiego. Łączny koszt projektu to 187 mln euro.

61,2 mln euro z Funduszu Spójności zostanie przeznaczone na "Łódzką Kolej Aglomeracyjną" i zakup 20 składów kolejowych. Skróci to czas przejazdu między centrum Łodzi a okolicami o 25 proc. Projekt ma być wdrożony do czerwca 2015 r.; jego koszt to 92,3 mln euro.

Inwestycja w Warszawie obejmuje zakup 84 tramwajów niskopodłogowych i modernizację czterech linii tramwajowych. Chodzi o ułatwienia dla niepełnosprawnych pasażerów poprzez dostosowanie wysokości peronów i komunikaty głosowe. Projekt polega też na wybudowaniu ramp podjazdowych i nawierzchni, które ułatwią poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Inwestycja ma być zakończona w 2014 r. UE zapewnia finansowanie w wysokości 102,6 mln euro wobec 155 mln euro łącznego kosztu.

W Krakowie rusza remont ulicy Mogilskiej [ZDJĘCIA]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska